jans

Alla inlägg den 29 oktober 2014

Av Jan Sandström - 29 oktober 2014 21:38

Jag har inte hunnit följa med i vad som hänt men ser man på kamerabilden, som nu är mörk och suddig men med lysen på tända på de utsatta husen så har det nog inte rasat något ännu.

Men de tror fortfarande att det ska rasa snart och jag tyckte jag såg något om att de kanske skulle vattenbomba, alltså släppa vatten från helikopter liknande de gör vid skogsbränder.


Nu fick jag besök av ett syskonbarn till Inger och hennes son.

Jag ska köra dem till tåget lite senare och ta hand om deras bil som ska stå här hos oss några dagar.


Så det kanske inte blir något fler inlägg från mig idag men i morgon är jag tillbaks som vanligt.

Av Jan Sandström - 29 oktober 2014 21:15

Ja då var det väl färdigfikat för mig för idag.

Många gäster som kom och grattade mig, många paket och många blombuketter.

En riktigt trevlig dag får jag säga men det tär på öronen när det är så många som sitter och pratar.

Så jag är skapligt slut just nu men det går över.


Några smakprov.

En fin bukett av min fru.

 


En fin fågelautomat och en påse fågelfrö kommer att bli uppskattat av mig och fåglarna.

 


En till blombukett av alla och några fina presenter, bl.a choklad av olika former och smaker.

 

Än en gång tack för uppvaktningen.


Av Jan Sandström - 29 oktober 2014 11:28

SVT 1, 14:40--16:20 Förspilda dagar = The Lost Weekend (1945)

 

 

 

Av Jan Sandström - 29 oktober 2014 11:24

Inger cyklade iväg för att köpa blommor till mig så då kan jag slänga iväg ett inlägg mellan alla mejl och SMS.


Inget ras ännu i Norge vad jag kan se på kamerabilden för den får vara uppe hela dagen på min dator.


Men snart får folk börja komma, jag har bytt om och börjar vara hungrig.

Någon matinéfilm lär jag väl inte få se idag antar jag,    men ska ändå slänga iväg ett inlägg om den.


Av Jan Sandström - 29 oktober 2014 09:02

Onsdag den 29/10 och idag fyller jag 60 år


Så av den anledningen kanske det inte blir allt för många inlägg här i min blogg för det ska visst komma folk hit.

Tidningen har inne artikeln om mig och den ser ut så här.

     

Jag har bara fotat av den men ska scanna den bättre när det blir tid för det.


Berget Mannan rasade inte inatt och nu hörde jag något att det kanske har stabilicerat sig en aning men att det kommer att rasa.

Osäkert är bara när. Just nu så snöar det uppe på berget och fryser det på så kan regnvattnet orsaka spängningar så att raset kommer igång men det kan även resultera i att vattnet fryser och låser fast det lösa berget och då förblir det så till det tinar upp senare till våren. Nere i dalen här man att det regnar och det verkar blåsa.

Jag hoppas på att det kommer att rasa idag så att man kan gå vidare med arbeten nere i dalen.

Det är då bättre sikt men man ser ändå inte övre delen av fjället.

 


Igår var en dag som andra, satt mest och gjorde ingenting fast lite gjorde jag ändå.

Pysslade med ditt och datt och drack kaffe. Såg en film som inte var speciellt bra samtidigt som jag körde Norge på en skärm.


Inatt har jag för ovanlighets skull sovit riktigt gott, hade lite värk när jag lade mig men slapp vakna av den under natten.


Idag, ja jag fyller 60 om nu någon missat det. I så fall scrolla upp och börja läsa om inlägget   

Inger är ledig och håller på med förberedelser, jag har varit ut och hissat flaggan.

Ska väcka kaninen och städa lite extra hos han och sedan hjälpa till med att ställa i ordning i köket.


Vädret ser ut att bli fint här hos oss, det är varmt, uppehåll och vindstilla.

Just nu en temperatur på +6,6° men det var +11,9° halv ett inatt.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-10-29 09:15:04

Temperatur: 7,1 °C
Lufttryck: 983,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från W,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 112,8 mm
Året: 477,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,9 °C
Klockan:
00:31
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
23:47
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
08:51
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
01:52
Lufttryck - Max:
983,8 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Max:
990,6 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
978,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
978,2 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:19
Sol upp: 07:10
Sol ned: 15:34
Skymning: 16:26
Dagsljus: 10:07 tim:min
Dag längd: 08:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:57
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:45





  


Godmorgon

Så här ser det ut ute.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards