jans

Alla inlägg den 24 oktober 2014

Av Jan Sandström - 24 oktober 2014 16:45

Hejsan, jag vill bara visa att än lever jag.

Fick ju besök idag och det gick fint.

 

Sedan blev det en stund i soffan med ljudboken till strömmen gick och det blev svart, eller mörkare för det var ju mitt på dagen.

Halv två gick strömmen i stugan och än är det strömlöst där.


Det regnar och när jag kollade ut så hade Gunnars bräda upp till sovrumsfönstret rasat.

Fukten har gjort så att träskivan spruckit itu

 

men nu har jag provisoriskt lagat med en brädbit fastskruvad under.

Nu kanske det är tid att göra något riktigt för jag har planer på en lång bräda förbi fönstret och ett litet hus mot väggen.


Ser på Discovery och Treehouse Masters: Skyhög redwoodlya där de byggt ett litet trähus 18 meter upp i tre redwoodträd.

Jag skulle aldrig våga gå uppför trappan på utsidan med ett räcke av grenar,

Här i Sverige skulle man aldrig få bygga något sådant.

Då är det enkelt att bara fixa det jag tänkt till katten.

Av Jan Sandström - 24 oktober 2014 11:55

Fredag den 24/10 och grattis mig på namnsdagen, det är Evert idag.


Igår var en dag med ont, igen.

Sedan ringde Västerbottens Kuriren som ville komma hit och skriva om mig inför 60-årsdagen.

Det blev bestämt till ½10 idag.

Och så ringde Inger och ville ha hämtning då hon hade punktering och det blev bestämt att hända direkt.

Men jag missade att lägga in cykelhållaren i bilen, den hade jag plockat ur när vi köpte solrosfröna tidigare i veckan så hennes cykel står kvar där borta.

Vi får hämta den senare (om inte du Anders åker förbi och tar med den när du ska hit med Mirabell).

Det blev en stund på soffan innan det blev middag, våfflor med hjortronsylt, gott och jag tror jag åt 5 st. om inte rent utav 6 st.

Film på TV senare på kvällen och sent isäng med ljudboken.


Inatt, svårt att somna som vanligt på grund av värk men några omgångar av Voltaren så somnade jag och tror jag sov med undantag av några gågner upp för katten men jag sov sedan till 8.


Idag har jag haft besök av Inger Nilsson på VK som pratat om mig och allt runtomkring i 1½ timme så det kanske blir något i tidningen på onsdag till veckan.

Det blev besvärligt att sitta still på en köksstol så länge och jag höll nästan inte på att komma upp från den.

Det blåser och regnar och är ett    väder, tycker jag men det hade varit ännu värre om det snöat.

Hur som helst har jag ont och jag skyller på vädret eller det är min Artros som påverkas av vädret.


Vädret ja, regn och blåst på 18,7 m/s tio över tio.

Men det är varmt, relativt varmt med +5,6° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-24 12:15:04

Temperatur: 6,1 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 12,8 m/s från SW,
i byarna 13,6 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 16,5 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 88,8 mm
Året: 453,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
10:43
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
12:23
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
07:32
Lufttryck - Max:
1010,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1016,8 hPa
Klockan:
01:13
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
12:08
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:05
Sol upp: 07:55
Sol ned: 16:50
Skymning: 17:40
Dagsljus: 10:35 tim:min
Dag längd: 08:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:29
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 16:59

och en bild över trädgården.

 


Nu väntar jag bara på att Inger kommer hem från affären så ska vi äta lunch.

Jag ska gå ut och ge fåglarna deras lunch, mer mat i automaterna alltså.

Men jag gruvar i det här vädret.


Bara att parvla mig ut för jag har redan druckit två muggar kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 24 oktober 2014 09:10

Fredag den 24/10 och två månader kvar till julafton   men bara 5 dagar kvar till 60.


Jag kommer att skriva ett riktigt Godmorgon lite senare för nu väntar jag bara på att lokaltidningen VK ska komma förbi.


Eljest är det ett    väder med regn och blåst men det kunde ha varit värre och då hade det snöat.



Gomorgon för ett tag.

Jag återkommer som vanligt lite senare.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards