jans

Alla inlägg under oktober 2014

Av Jan Sandström - 22 oktober 2014 10:35

SVT 1, 13:45--15:40 The Electric Horseman (1979) eller på Svenska "Den självlysande ryttaren".

 

Handling:
Sonny Steele är en f.d rodeostjärna, som nu gör reklam för frukostflingor från det stora bolaget AMPCO. Han deltar i diverse reklamjippon och finner sig något sånär i situationen. Men så köper AMPCO fullblodshingsten Rising Star, också han f.d champion, för att hästen ska uppträda med Sonny. Sonny upptäcker att hästen dopas för att hålla sig lugn och blir upprörd. Han tycker att Rising Star förtjänar ett bättre öde och rider helt sonika iväg på honom för att återbörda honom till friheten i en un...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 22 oktober 2014 10:33





Morbror har blivit mäster och det stämmer bättre.

Av Jan Sandström - 22 oktober 2014 09:58

Onsdag den 22/10 och en vecka kvar.


Igår, satt här hemma och hade det skönt, såg film med katten.

Smorde några lådskenor som körvat i en herrans massa år så nu rasslar det lite mindre.

Erik kom förbi och pratade en stund.


Inatt hade jag svårt att somna men sedan sov jag skapligt till ½8 så Gunnar ville in men ändå inte.

Lika bra att stiga upp för samtidigt kom Inger tillbaks och måste pumpa cykeln men jag hade dragit ut en slang till tryckluften.


Idag. Nu sitter jag här och Gunnar sover på soffan.

Anders mejlade och ringde om ett dokument han ville jag skulle läsa igenom och se om jag hittade några fel i. Det fanns några slarvfel jag såg men eljest verkade det bra fast jag är ju å andra sidan ingen expert på sådant.

Kanske får jag lite ork att gå ut i garaget och plocka med bråten.

Men det är snö på gång, det säger mitt högra knä och stortå.

Småfåglarna gillar mina fröautomater och även den på fönstret lockar ibland.

 

Jag fotade utan blixt och det blev lång tid och när talgoxen rörde på sig blev den lite deformerad och suddig.


Då är jag inne på vädret igen, något alla pratar om men ingen gör något åt.

Just nu -0,1° ute på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-22 10:30:05

Temperatur: -1,0 °C
Lufttryck: 1012,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från ESE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 67,8 mm
Året: 432,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
07:15
Temp - Min:
-0,5 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
10:07
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
23:41
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:59
Sol upp: 07:49
Sol ned: 16:57
Skymning: 17:47
Dagsljus: 10:48 tim:min
Dag längd: 09:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:50
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:30

Så här ser det ut.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 oktober 2014 18:59

Gå in ock kolla örtskolan på SVTPlay

http://www.svtplay.se/ortskolan


Nu var det om groblad och det kommer jag ihåg från barnsben hur man tog ett groblad och lade på sår när man gjorde sig illa ute någonstans.

Av Jan Sandström - 21 oktober 2014 18:53

Det är ju synd att den börjar när den börjar men man borde nästan se den på kanal 12

Mest för musiken förståss men samtidigt lockar ljudboken då jag är inne i ett spännande kapitel.


22:00 Grease

Amerikansk musikal från 1978. Under ett besök i USA möter Sandy, från Australien, Danny Zuko och de blir förälskade. Till Sandys lycka bestämmer sig familjen för att stanna i USA. När Sandy sedan dyker upp på Dannys skola reagerar han inte som hon hoppats. Danny är ledare för det coola gänget T-birds och har ett rykte att leva upp till och Sandy passar inte in i hans livsstil. Sandy försöker att hitta vänner bland tjejerna i gänget Pink Ladies men hennes propra yttre får de andra tjejerna att göra narr av henne. Något måste göras, det är dags att göra sig av med den mesiga Sandy och tuffa till sig. Frågan är om Danny då kommer att vilja ha henne. I rollerna: John Travolta, Olivia Newton-John, Jeff Conaway, Barry Pearl, Kelly Ward. Regi: Randal Kleiser.

Av Jan Sandström - 21 oktober 2014 18:29

En äldre man kom hem och fann sin unga fru stående mitt i deras lyxiga våning endast iklädd en röd stringtrosa och ett par högklackade skor medans vattnet forsade förbi.
– Vad har hänt här? undrade han.
– Jag tror att vattensängen har brustit, sa hon.
Just då flöt en naken kille förbi...
– Och vem fan är det där? dundrade maken.
– Jag vet inte, det måste vara nån badvakt...   

Av Jan Sandström - 21 oktober 2014 16:12

Det ser nästan ut som om det blir snö.
Och det börjar kännas som det i min stortå.

Det värre ut än på bild.

Av Jan Sandström - 21 oktober 2014 15:20

Kan det bli så mycket bättre

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards