jans

Alla inlägg den 4 januari 2017

Av Jan Sandström - 4 januari 2017 11:52

Onsdag den 4/1


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 78,7 kg.

Igår: 5,5 mmol och vikten 79,1 kg och jag gick 3,11 km.


Jag hade stämt möte med Maria J och runt 11 hämtade jag upp henne.

Vi åkte först förbi Stöcksjö och sedan svängde jag in till Söderslätt (IKEA) på väg till PMU.

Sär skulle jag  handla på Kjell men värmeplattan fanns inte inne, den kommer in först till sommaren, svagt för det är ju inte direkt en sommarprodukt. Men jag hittade några andra saker som laddbara LED-värmeljus och så en liten portabel hygrometer.


Sedan kom vi till PMU på Teg där vi tillbringade 2 timmar bland folk, kläder och annat.

Jag hittade tre toppar, ett skärp och strumpor medan Maria hittade en massa saker som vå taklampor.


Först lämnade jag av Maria och så åkte jag hem men där hade redan Peter, Anna och Emil kommit för de skulle bjudas på middag.

Min förkylning jag känt av lite av och till tidigare fick fart så jag höll mig lite på avstånd från Emil.

Men han är mysig lillkillen och växer för varje gång vi ser han, och då inte bara kroppsligen utan även annan utveckling går fort.

Han har en fot här

 

och så en till fot på andra sidan.

 

Nu kan han även "äta själv" men det sker som små barn äter, på deras eget sätt.
Röbetssallad var dock inget han tyckte om, det måste vi änrda på, eller hur Tomas.


Under kvällen blev jag dödstrött och somnade här på stolen och förkylningn hade brutit ut så jag gjorde det enda raka, jag klädde på mig och gick ut en promenad i kylan.

Det blev lite drygt 3 km genom Rödäng, Tallparken och tillbaks genom Sandåkern.

Men det tog på krafterna och det blåste kallt om kinderna, i övrigt var det skönt med frisk luft i lungorna och jag gick sakta.

Det var kanske idiotiskt att gå ut med förkylning men den var inte då farlig då men efter att jag kommit hem blev jag sämre.


Gick till slut isäng under filt och lite kläder för jag frös.

Men med huvudänan upphissad, ljudboken i lurarna och Mirabell bredvid gick det bra.

Till slut måste jag ha somnat och jag har sovit av och till inatt.

Men jag låg ända till 10 innan jag steg upp och då var jag hungrig.


En skön varm dusch med mycket ånga på toan var skönt och jag är inte lika dålig som när jag gick isäng. Men är inte heller frisk så idag håller jag mig nog inne.


Men jag har varit ut och fyllt på fröautomater och idag är det full fart där ute.


 

Men jag måste köpa mer viltfröblandning, tidigare år har de inte ätit den men nu är det nästan det enda de äter men solrosfrön går också åt. För att inte tala om jordnötterna.

   


Det har snöat lite, även igår var det några cm nysnö då jag gick men nu är det lite mer, men det blåser idag och med en temperatur på -13,2° håller jag mig inne.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-04 12:30:10

Temperatur: -13,5 °C
Lufttryck: 1025,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från N,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -21,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-6,7 °C
Klockan:
22:37
Temp - Min:
-13,5 °C
Klockan:
12:25
Temp - Min:
-13,5 °C
Klockan:
10:33
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
12:29
Lufttryck - Max:
1014,6 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1006,5 hPa
Klockan:
17:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:22
Sol ned: 14:06
Skymning: 15:19
Dagsljus: 07:09 tim:min
Dag längd: 04:44 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:05
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
Nordanvind, det känns här i kontoret och ska jag sitta här får jag stänga ventilen för det drar kallt.


Så här ser det ut där ute.

 

Nu ska jag försöka hitta lite mat, Inger har cyklat iväg till jobbet och jag intar nog soffan och några filmer idag.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards