jans

Alla inlägg under april 2015

Av Jan Sandström - 22 april 2015 21:00

Jag tror att Tristan får börja med att heta Houdini.

Av Jan Sandström - 22 april 2015 20:33

Sitter och ser en film med Mirabell bredvid mig men så tog jag upp mobilen.

BTW så heter filmen Ender's Game

Av Jan Sandström - 22 april 2015 13:41

Först tänkte jag ju dricka kaffe ute på altan men där håller man på att blåsa bort.


Och igår blev det ingen film på TV utan jag spelade in den och tänkte se senare då vi jobbade med Eriks moppe.

Men jag kan inte se de gamla filmerna eller gamla svenska för jag hör inte vad de säger då ljudet inte är det bästa på filmer från mitten av förra seklet. Ska man inte kunna spela in på datorn från text-TV för filmerna är ju textade.

Det gick ju att göra på gamla videoapparater.

En video var något man spelade in TV på, på band som man måste spola tillbaks efteråt. Tänkte på dig som inte fyllt 60 än.   


Snart ska jag iväg och handla med Peter och Anna så det blir ingen film idag heller och jag ids inte sätta på någon inspelning.


Jag har varit ute en sväng och lämnat igen handtaget på Beijers och köpte en ny vimpel, den gamla har börjat få allt för många knutar på sig.

Av Jan Sandström - 22 april 2015 10:34

SVT 1, 14:30--16:20 80 dagar (2010)  "80 egunean" (original title)

80 dagar (2010) Poster 


från

http://tvprogram.nu


Matiné: 80 dagar - SVT1
(80 egunean) Spansk långfilm från 2010. Axun och Maite var under skoltiden bästa vänner. Men deras vägar skildes, Axun gifte sig och Maite blev pianist. 50 år senare möts de igen av en slump. De upptäcker att vänskapen finns kvar och de börjar umgås igen. Axun upptäcker också att Maite är lesbisk. Axun ifrågasätter nu sina egna känslor för Maite. Var kanske också deras vänskap i ungdomen djupare än bara vänner? Regi: Jon Garaño och José Maria Goenaga. I rollerna: Itziar Aizpuru, José Ramón Argoitia, Zorion Eguileor, Ane Gabarain, Patricia López, m.fl HD Visas i SVT Play

 

 

Av Jan Sandström - 22 april 2015 10:01

Onsdag den 22/4


Igår var en dag så allt( nästan allt) bara jävlades för mig.

Beställningar gick snett, grejor jag behövde fanns inte att köpa fast näter sa det.

Men när jag nu ser på TV 10 om naturkatastrofer blir mina problem lindriga, men det tär ändå på humör och orken.

Jag skrev om några problem igår så någon upprepning behövs inte.


Erik ringde om att hans moppe inte gick och ville ha hämtning.

Det gick inte då  släpvagnen var trasig och efter att jag och Maria varit runt och letat kulhandsken till släpvagnen men inte fått tag på så åkte Erik och Maria för att bogsera hem den, och det fungerade. Det var ju bara över industriområdet här på Västerslätt för den hade stannat efter Västra länken. Du får kolla på Google var det kan vara.

Det är troligen variatorremmen som gått sönder eller något med drivningen.


Trotts alla motgångar lyckades jag då såga lite björkved till bröllopet i höst.


De stora ska bli ljusstakar


och de små hållare till bordsplaceringen. Nu vet jag inte hur du Tomas tänkt dig att korten skulle sitta, Inger sa att skåran skulle vara längst med men jag tror ändå att jag gör den tvärs över klossen för eljest är risken stor att den spricker.
Men jag kan ju göra några tester.

 

Men det var, är och kanske blir svårt att borra 30-40 hål.

 

Min pelarborrmaskin orkar inte med att borra hålen så jag får prova med en handhållen maskin jag har som kanske är kraftigare.

Eljest får jag köpa in en stor och skicka fakturan till Tomas   


Men jag hade önskat att jag haft en bandsåg när jag delade de små klossarna på mitten, det var lite bökigt med bordscirkelsågen.

Hur som helst har jag alla fingrarna kvar och det är konstigt med tanke på allt annat som jävlades igår.


Senare på kvällen såg jag ett inspelat avsnitt av Badhotellet, det jag missade när vi var i stugan.

Jag hade värk i händer, tår och knän igår kväll när jag lade mig men då vi stängde in Mirabell hos Maria kunde vi ha öppet fönster inatt och jag fick Gunnar i sängen där han låg länge.

Så jag har trotts allt sovit ganska gott.


Idag har Maria stuckit till stugan för att bada i tunnan.

Jag ska ut och lämna igen handraget till altandörren, försöka få tag på en kulhandske till släpen och laga den.

Kanske kommer Erik och då blir det skruva på moppen.

Det kommer att bli en fullbokad dag men snart ska jag göra kaffe och inta det ute på altan OM det nu inte blåser för mycket där.


Vädret är inte som igår men just nu har jag +9,6° och det blåser en WNW men solen skiner även om det är en del moln på himlen..

Väderstationens Aktuella värden:
2015-04-22 10:30:05

Temperatur: 10,0 °C
Lufttryck: 998,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 8,1 m/s från WNW,
i byarna 11,2 m/s
Kyleffekt: 6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 86,1 mm
Året: 188,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
10:17
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
16:14
Temp - Min:
4,6 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
05:35
Lufttryck - Max:
1003,4 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
07:39
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Min:
1002,8 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:47
Sol upp: 04:46
Sol ned: 20:31
Skymning: 21:31
Dagsljus: 17:44 tim:min
Dag längd: 15:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:11
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: -----

Så här ser det ut i trädgården men det växlar fort mellan sol och skugga.

   


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 21 april 2015 13:52

Beställde en handtagssats till altandörren och naturligtvis har de skickat fel.

De har skickat till vänsterhängd dörr när jag har högerhängd ändå bifogade jag bilder på handtaget, dörr utifrån och inifrån så att de kunde se vad jag har.

Och jag skrev rätt i mejlet, har dubbelkollar nu igen.


Det är fellevererat för på plocksedeln står det höger.

 

Men jag tappar bara orken när det ska strula så här.


Kollade på Biltema att de har en passande låscylinder och den finns inne.

 

När jag kom dit gapade kroken tom på hyllan, när jag frågade en tjej så slog hon upp och jovisst har vi den inne men vi har inte packat upp den, men på torsdag ska det finnas upphängd.


Jag tappade t.o.m kaffesuget men om en timme börjar filmen, SÅ kanske jag lugnat ned mig och blodtrycket sjunkit till under det normala igen.

Jag har ju normalt väldigt lågt blodtryck.


Av Jan Sandström - 21 april 2015 12:17

Ivan och Kurt är arbetskamrater och de brukar simma tillsammans varje onsdag. De står där i duschrummet och Ivan var som vanligt klar på nolltid med att klä på sig, och skriker till Kurt:
- Är du inte klar än???
- Jamen snart, svarade Kurt. Jag ska bara sätta på mig korsetten.
- Va??? Korsett??? Hur länge har du haft den?
- Ja, sen i fredags... Min hustru hittade den i handskfacket i bilen.

Av Jan Sandström - 21 april 2015 10:15

SVT 1, 15:00--16:30 Gabrielle (1954)

 

Handling:
I baren på Scandia Club i Paris sitter Bertil Lindström, attaché vid svenska ambassaden. Han berättar för bartendern Jensen: Fyra veckor tidigare lämnar Bertil Stockholm för att flyga till Paris där han ska tillträda sin befattning. Hans fru Gabrielle har valt att stanna i Sverige. Hon ska tillbringa sommaren i en stuga på en skärgårdsö. Hon behöver vara ensam, säger hon. Vid mellanlandningen på Kastrup sammanförs Bertil som hastigast med en annan passagerare, Kjell Rodin, som är på väg hem ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards