jans

Alla inlägg under april 2015

Av Jan Sandström - 14 april 2015 08:13

Nattens händelse.

Måste ut och ge småfåglarna mer mat.

Av Jan Sandström - 13 april 2015 20:52

Man kanske skulle räkna på solceller.

Av Jan Sandström - 13 april 2015 19:37

Det blev fullt hus här i Tavelsjö.
Men vi får lära oss om energi och exergi.

Av Jan Sandström - 13 april 2015 16:56

Jo jag gillar även de stora men vilken syn att ha det här på gräsmattan.

 

Samma bild före och efter bildbehandling, det går säkert att göra bättre men jag kör den automatiska.

 

De har bra camouflage för man ser dem nästan inte, borde filmat för då ser man hur gräsmattan rör på sig.


Men det blåser och det är kanske därför fåglarna håller sig på marken för vem kan äta i det där fågelhuset.


 
  Kanske måste ta ned det så att det inte blir en krach mot stammen.


Av Jan Sandström - 13 april 2015 14:36

Jag beställde ju två kvistborrar på fredag morgon och nu låg de i brevlådan.

 

Tack för det SweDendro AB

Nu väntar jag bara på Slöjddetaljer som ska skicka 50 st koppar för värmeljus och så han som ska såga björkklampar där allt ska sitta. Men han sitter väl bara på soffan och sover med katten, eller gjorde i alla fall det.


Matinéfilmen ÄR tralig och bara en massa sex i, så jag tar och duschar istället.

Av Jan Sandström - 13 april 2015 10:26

Men så är det ju måndag.


Grannen tvärs över gatan har snart sitt klart men det har tagit tid tycker jag.

 

Jag undrar om sågen är vattentät?

 

För det regnar, men att han handspikar brädorna, trodde företagarna körde med spikpistoler.

Lite längre bort är takkupan klar ser det ut som, det var där jag fick takstegen jag ska göra i ordning till stugan.

Men ska det bli tegel eller plåttak måntro.

 

Gunnar jobbar hårt på sitt vis och där är jag smått avundsjuk, tror jag ska göra han sällskap senare.

 

Ingers växter jobbar med att växa och man hör nästan hur det knakar i lådorna.

 

På industriområdet gör de vårfint

 

och de har hålit på med att sopa hela förmiddan.

 

Jag sitter här inne och ritar hus, riktigt kul men fråga mig inte om jag gör rätt eller om det blir lite halvgalet.

 

Sedan ska ritningen översättas till verkligheten och där tror jag att det blir problem, det brukar bli det, vet det av erfarenhet.

Vi vet ju inte ens om det blir något sådant här eller halvfärdigt men jag måste försöka räkna ut var det kan kosta att bygga upp ett lösvirkeshus.

Ett halvfärdigt är ju vad det heter halvfärdigt och mycket fattas på en sådan stuga men mellan 60 och 100 tusen kan en sådan gå på och då ska man lägga till isolering och tak, hängrännor och färg m.m


Snälle rare goe fru, kan vi int köp en husvagn istället    


Av Jan Sandström - 13 april 2015 06:39

SVT 1, 13:55--15:25 Att älska (1964)

Men Jörn Donner regi, låter inte som en höjdare och det har diskuterats om det är en komedi som den sägs vara, eller inte.

Jag kanske tar en hönebund i soffan istället.

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 13 april 2015 06:08

Måndag den 13/4


Igår åkte jag och Inger till Maria som ville handla, det blev Biltema och Coop, fint då kan jag byta koden till mitt nya kort jag fått tidigare.

Vill ha samma kod som tidigare men se där är Coop på stenåldersnivå.

Andra ställen kan man byta sin pinkod direkt på nätet utan svårigheter men Coop vill att man gör det i kassan.

Men i kassan på Forum gick det inte utan hon hänvisade till informationen men där blev det direkt problem.

Du måste handla någonting samtidigt??????? VARFÖR DÅ?

Handla för att kunna byta kod men hur som helst gick det inte i informationen heller.

Först visste hon inte hur man skulle göra, sedan påstod hon att jag måste köpa någonting men till slut gick det inte att byta.

Hon gick iväg men kom tillbaks och påstod att det var något tekniskt problem just då.

Jag tror helt enkelt att hon inte kunde göra det.


Tillbaks till Marias lägenhet där jag skruvade bort lite väggsaker och tryckte in spackel i hålen, Maria får göra resten och det oroar jag mig inte för att hon inte kan, hon är en duktig tjej.

När vi åkte hem tog vi med ett lass flyttgrejor och resten ska barnen fixa i veckan.

Senare på kvällen såg jag ett avsnitt av Mord i Paradiset, sedan scrollade jag igenom några inspelningar innan jag gick isäng.


Somnade tidigt efter en stund med ljudboken men vaknade några timmar senare med griller i huvudet och värk i lederna.

Gunnar har sprungit ut och in men vid femtiden kom han in, skapligt blöt efter att ha varit ute och jagat eller vad han nu sysslat med.

Så det blev en tidig morgon för mig.


Frukosten avklarad, tidningen läst, korsorden lösta och Inger gick nyss till jobbet.

Idag kanske jag ska syssla med ritningen till stugstugan men än har vi inte bestämt om det ska bli bygge med lösvirke eller hitta något halvfärdigt, inte fallfärdigt :-)

I eftermiddag blir det film men jag vet inte om den är sevärd, mer om den i nästa inlägg.

I kväll ska vi till Tavelsjö där LRF har information om solenergi men nu är det kanske för sent att anmäla sig till det, för dig då.

Vi ska dit och lyssna och prata om det. Har funderingar på att installera något sådant men kanske blir det bara i stugstugan.

Har funderat på att bara driva den med solenergi till belysning och sådant.


Sedan har den här dagen gått men nu först står renbäddning på schemat.


Vädret lockar inte direkt till uteaktiviteter och värre ska det bli.

Det regnar ganska ordentligt och blåser men det ska övergå till snö inatt.

Just nu är det +2,7° och ovanstående elände. (kanske det kroppen känner av)

Väderstationens Aktuella värden:
2015-04-13 06:30:06

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 980,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 7,8 m/s från WNW,
i byarna 11,2 m/s
Kyleffekt: -2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 4,2 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 79,5 mm
Året: 181,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
04:31
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
14:02
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
00:55
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
01:58
Lufttryck - Max:
980,4 hPa
Klockan:
05:56
Lufttryck - Max:
992,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
979,4 hPa
Klockan:
02:01
Lufttryck - Min:
979,2 hPa
Klockan:
21:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:24
Sol upp: 05:17
Sol ned: 20:04
Skymning: 20:58
Dagsljus: 16:34 tim:min
Dag längd: 14:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:58
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:51

och en eländesbild (Idag känner jag mig som Ior eller Marvin från Liftarens guid...)

 


(God)morgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards