jans

Alla inlägg under april 2015

Av Jan Sandström - 17 april 2015 08:53

Fredag idag

Igår var jag ute och handlade med Maria och Erik.
Sedan plockade vi bland hennes grejer.
Jag tog en höneblund på soffan.
Inger och jag åkte till stugan och Gunnar följde med.

I natt har han sprungit ut och in ett antal gånger, däremellan var han väldigt kelsjuk.
Mellan de gångerna sov jag gott.

Nu frukost men inne.
Gunnar sitter och spanar i fönstret.

3,6 grader, mulet och svag vind.

Senare ska jag montera vedklyven, leta upp lämplig smal björk att göra ljusstakar av.

En till bild från paradiset.

Ett kallt paradis.

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 16 april 2015 20:26

Det gick jättefint med Gunnar, han satt tyst och lugn hela vägen och när vi kom hit öppnade vi bara transportburen inne i bilen.

Sedan fick han komma ut och direkt gick han runt i närheten och kollade.

När vi bar in sakerna så hängde han med in fram och åter för att kolla läget.

   

Solen sken och vädret var fint.

Sedan bar det av ut igen och när jag gick ut för att tända ljuslyktan så satt han och kollade in omgivningen.

   

Under badtunnan kanske det finns möss.

   

Ingenting där och sedan började det snöa så han kom in en stund.

   

Nu har han sprungit ut och i några gånger och just nu vill han in igen.

Nä han ångrade sig tydligen och sprang vidare.


Det blev ingen badtunna i kväll utan vi får se hur vädret är imorgon om vi ska försöka fylla den.

Av Jan Sandström - 16 april 2015 13:39

Det var på Ica Maxi vi såg det här

Av Jan Sandström - 16 april 2015 10:50

Ni som lägger på sommardäck nu

Av Jan Sandström - 16 april 2015 08:55

Torsdag den 16/4


Idag fyller brorsbarnet Mikael år så Grattis från mit och Inger, men det har jag redan skrivit på Facebook.


Igår var det en flyttdag, min del började vid 10 då jag åkte till Maria med släpvagnen och där Maria fick slita, hon bar ned alla kartonger från andra våningen där jag ställde i ordning på släpen.

Mona hjälpte till att bära lite smågrejor och när allt var lastat åkte vi hit hem där vi bar in allt i hallen och rummet.

Därefter iväg till Biltema där vi tänkte äta korv men det var så lång kö att vi skippade det, däremot köpte jag två små presenningar som senare kom till nytta, 15:- styck var inte så dyrt.

Däremot fick vi tips om en kompaktkamera till bra pris på Cyberphoto för endast 2990:- och med min mobil gick jag in och lade beställning på den.

Direkt dit och jag köpte ut den, senare får vi göra upp hur den ska betalas men min tanke är att det ska bli en present till Maria när hon ska till Kanada och läsa ett år. Hon måste ju kunna ta kort av svartbjörnarna.

Sedan lastades det sista av smågrejorna av Maria och Mona och jag hjälåte till med att skruva bort saker på väggarna och spackla igen ett antal hål.

Hem med det sista och då beställde tjejerna pizza, jag åt min till filmen och var slutkörd.

Somnade senare i soffan med ljudboken i lurarna men den hörde jag inte mycket av. Tur att det är enkelt att hoppa tillbaks.


De andra kom senare med möblerna men garderoben klarade inte resan eller avlastningen blev för mycket.

De är ju inte så stabila grejorna från Rusta. Jag ska försöka demontera den och lägga på lager så kanske den går att montera ihop senare med lim och spik.

Huset är fullt och sist av allt kom katterna hit och Mirabell går runt och kikar, Gunnar sover och de andra är nere hos Maria.

Hon kände sig öm i kroppen, undrar vad hon gjorde igår.   


Idag blir det plocka bland grejorna, förstärka gallerdörren, försöka få undan saker och så ska vi ut och handla lite som behövs.

Anders åker till Rom idag så Maria får låna hans bil, det är därför Mirabell är hos oss nu.

När Inger kommer hem åker vi till stugan och tar Gunnar med oss så får de andra sköta om huset.

Nu ska vi eller har tänkt fylla badtunnan så kanske går det att få ett skönt bad i kväll.

Vedklyven ska jag montera ihop, den jag köpte i höstas.

Vi ska se ut några späda björkar och ta ned för de ska ju bli ljusstakar och annat till bröllopsfesten i höst.

Fullt upp alltså och aldrig får man ta det lugnt och ha det skönt.     


Jaha, så ramlade det in en faktura från banken i e-brevlådan.


Inatt sov jag tungt men Gunnar kom in och var kelsjuk och skitig, det är vår och vi kunde ha öppet fönster.


Det ser i alla fall ut att bli skapligt väder i helgen, bara det inte blåser iskalla vindar, snöar och regnar samtidigt.

Just nu är det eller har jag +3,9° här vid fönstret, det är mulet men lugnt och det är massor av småfåglar i trädgården, Maria tyckte det lät som att hon sov i tropikerna i morse.

Mirabell går omkring och jamar.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-04-16 09:15:05

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 978,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från NW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 84,6 mm
Året: 186,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
15:39
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
04:38
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
980,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
986,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
978,0 hPa
Klockan:
06:11
Lufttryck - Min:
979,7 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:12
Sol upp: 05:07
Sol ned: 20:13
Skymning: 21:09
Dagsljus: 16:57 tim:min
Dag längd: 15:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:51
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:32

Så här ser det ut.

 


Nä det här duger inte, kan inte sitta här och inte göra någonting, bättre att göra kaffe och sitta i köket och inte göra någonting.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 15 april 2015 22:07

Men samtidigt lite rolig.


Maria har flyttat hem och med hon tre katter.

Mirabell känner sig ju hemma här och hon känner Gunnar och tvärtom.

Men det blev en gallergrind mitt i huset igen där fågelgrinden satt så Tristan och Trassel får vara "där nere" hos Maria och nattetid får Mirabell vara där.

Än så länge för då kan vi sova med öppet fönster och Gunnar kan gå som han vill.


Men just nu är det rörigt här i huset, väldigt rörigt och jag är helslut.

Så nu blir det sängen för mig.

Av Jan Sandström - 15 april 2015 15:03

Jag har just satt i mig en pizza och ser på filmen i kontoret men ska föraöka ta mig in i rummet och soffan.

   


Fimen verkar då kul eller smågalen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards