jans

Alla inlägg den 2 september 2013

Av Jan Sandström - 2 september 2013 20:13

Efter tre dygn i stugan som känns som en evighet.

Skönt att va hemma, men jag saknar badtunnan.

Att krypa ned i ett varmt bad skulle vara skönt just nu.

Av Jan Sandström - 2 september 2013 18:06

Nu är det straxt dags att åka hem till stan igen, skönt att få komma hem och vila upp sig lite.

Av Jan Sandström - 2 september 2013 15:55

Tecknet från ovan var kanske att det är hög tid att städa undan lite bråte i förrådet.   

Av Jan Sandström - 2 september 2013 15:41

Jag skulle bara sträcka mig in och plocka ned en liten rulle med drevremsa till fönstret.

Fick tag på den när jag kände att något var på tok, jag tappade balansen och i ren reflex sög jag tag i något, rätskivan ovanför huvudet.

Den låg upppallad i bägge ändar men inte satt den fast inte.

Jag stöp som en fälld fura och hade jag hunnit skulle jag ropat "timmer" träskalle som jag är.

Där ramlade jag bland alla grejor och maskiner jag lyckats kliva över för att komma in.

Jag föll, geringssågen med, över mitt vänstra ben.

 

Så ännu en skada att lägga till de andra.

Det gjorde då så ont i benet att jag kunde tänka mig att det var brutet, men bara lite.

Och det är ett elände att vara gift med en vårdperson.

Det medlidande jag så väl behövde uteblev, tänk på något annat sa hon bara och nästan småskrattade när jag linkade upp på altan.

Jag slog även de ädlare delarna upptäckte jag när jag skulle sitta på toan.

Ett sår bak på ändan sved.


Men nu känns det faktiskt bra för det hände vid 12-tiden.


Efter det har jag faktiskt lyckats såga ut en halvcirkel från ena skivan att ha till tunnlock.

Inger har oljat in den sågade kanten innan hon nyss stack ut i skogen för att plocka lite bär och nu ska gå och såga lite brädor till det ovan nämnda locket.

Någon direkt ritning har jag inte utan bara ett hum om hur det kan bli så jag bygger efter arbetets gång och får se hur det slutligen blir.


Humlor är fina insekter med ett ordentligt luftdrag under vingarna.

Det kom en stor som kikade in i blommorna här på bordet och ett litet glasspapper åkte iväg ned på golvet av vinddraget som från en mindre helikopter.


Kaffet urdrucket så nu går jag och snickrar vidare.


Vi hörs.

Av Jan Sandström - 2 september 2013 08:58

Ja då satt man här igen och lika skönt varje gång även om vädret varierar, kanske tur och skönt att det gör det.

För hur skulle det vara om man vaknade vareviga morgon och solen sken, det var 23 grader och precis lagom vind.

Då skulle man nog bli ganska less på det till slut. Lika less som om det var regn och +5 grader samt hård vind varje mogon.


Men idag just nu är det runt 12 grader skulle jag tro (det va drygt 11 när vi gick ut) ganska mulet men solen skiner igenom av och till.

Det har inte blåst det minsta här på altan eller övrigt men nu hör jag faktiskt aspen susa där borta och en liten fågel kvittra någonstans i fjärran.

Eljest är det knäpp tyst förutom mitt tangentbord.


Det blev en skön kväll i går med bad i tunnan mellan 8 och 9 och en vattentemp på 35-36 grader.

Det kunde ha fått vara någon grad till men det var skönt och badvänligt.

En stund strilade ett fint regn ned och det var skönt att ligga på rygg och känna regnet i ansiktet.

Jag köpte ju två sådana där uppblåsbara sovkragar på Jula så att man kan ligga och flyta med huvudet över vattenytan. Det är lite obekvämt att ligga under vattenytan.

Efter badet blev det kaffe, te och lite TV-tittande på Wallander på TV4.

TV4-as reklamavbrott kan man ju diskutera.


I dag då, ja jag ska väl försöka göra klart utvändigt runt fönstret jag bytte, det fattas en list/salning i överkant.

Sedan måste jag spruta in lite tätning i vissa skarvar som inte blev så fina.

Det är svårt att kombinera nytt virke av en viss tjocklek mot det gamla som är några millimeter (2-6) tjockare.

Men med en fog och sedan Ingers måleri på så blir det nog bra.

Måste även dreva runt om så det inte drar kallt.


Sedan kanske jag ger mig på skivorna vi köpte och gör i ordning ett lock till badtunnan.

Efter mycket funderande får det bli i två delar med lutning åt ena sidan, eller det blir tre delar.

Den tredje blir över kamin och den delen men bara vintertid..


Nu skiner solen igen och molnen verkar dra bort en stund i alla fall men det är så tyst.

Ja så tyst det kan bli när man har en envis tinnitus som tjuter i öronen men efter att ha haft det i 50 år har jag liksom lärt mig bortse från det ibland.

Nu är första kaffemuggen slut och jag ska surfa vidare till Fejsbok och sedan ytligt kolla vk.se.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards