jans

Alla inlägg den 7 september 2015

Av Jan Sandström - 7 september 2015 22:50

Visst är han söt och gosig.
Varm är han också och så skönt.

Nu ser man inte han för kisse ligger under täcket på mina vrister.

Av Jan Sandström - 7 september 2015 13:32

Kollade bilen och motorvärmaren med kupéuttaget.


Det är motorvärmaren som är paj.

Då uppstår frågan, VAD kostar det att byta ut den?

Är det lönt om jag ska byta bil snart.


Den börjar kosta lite väl mycket i underhåll nu och sista året har varit skapligt dyrt även om jag bortser från sådant som punkteringen och sånt som inte härrör direkt från bilen själv.


Och är det någon som vet VAR Maria pulat undan sin läskmaskin, mor i huset ville ha den till festen om några timmar.

Hon ligger väl och sover som gottast nu ½5 på morgonen som den är "där borta".


Nä kaffe ute och sedan iväg, får hämta nya däcket när jag har tillfälle och det passar bra före husvisningen jag ska på.

Av Jan Sandström - 7 september 2015 10:44

SVT 1, 14:45--16:10 Flicka och hyacinter (1950)

Jag lär väl inte få tid att se film i eftermiddag, dels ska jag hjälpa Inger med festförberedelser och sedan ska jag ju iväg och se på hus.

Det går ju att spela in men då får jag ingen textning vilket många gånger behövs på de här gamla filmerna som inte har så jättetydligt ljud.

 

Handling:
En ung kvinna lämnar en fest djupt besviken och förtvivlad. Sent på natten vandrar hon ensam genom staden till sin lägenhet. Följande morgon finner städerskan henne hängande död i takkroken. I ett efterlämnat brev till grannarna Anders och Britt Wikner testamenterar hon sina få ägodelar till paret. Hennes namn är Dagmar Brink. Anders Wikner, som är författare, beslutar ta reda på vem hon var och varför hon tog sitt liv. I hennes lägenhet finns lyrik av Edith Södergran, Hjalmar Gullberg och K...Mer
 

Av Jan Sandström - 7 september 2015 09:20

Måndag den 7/9


Idag fyller barnens kompis och vårt tidigare dagbarn Peter Hägglöv år så Grattis grabben.


Igår var det söndag, det brukar vara det före måndag.

Som när skolfröken frågade Olle hur många dagar det är på ett år?

Sju svarade Olle.

Sju? nä nu tror jag du har fel sa fröken, eller kan du förklara?

Måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag. Sedan kan jag inte komma på någon mer dag sa Olle.


Visst hade han rätt lille Olle.


Jag testade motorvärmaren på bilen och att den fungerade när jag bytt intagskabeln, alltså den man stoppar in sladden i och in till en fördelare till motorvärmare och cupévärmaruttaget.

Och visst var det fortfarande fel, jordfelsbrytaren löste ut direkt så då måste felet vara någon annanstans, eller så var det flera fel på elsystemet.

Bara det inte är själva motorvärmaren men med min tut är det säkert den, för jag tror inte jag kan byta den själv.

Sedan gav jag mig på armstödet på förarstolen som inte hålls uppe utan ramlar ned i nedersta läget.

Den kunde jag inte heller fixa, säkert inte gjord för att kunna lagas eller monteras bort.

Jag kan ju i och för sig trycka in en massa lim i spärren men då är det alltid nedfällt och det vill inte de små personerna i familjen ha. Då kan de inte växla när de har stolen i läget längst fram.


Så jag gjorde kaffe och satte mig på altan hos Gunnar.

Tristan och Mirabell hade jag redan gosat med så det fick räcka enligt mig men de tyckte säkert det var för lite gos.


Anders ringde, nä han skickade SMS och undrade om inte jag kunde åka och titta på ett hus han var intresserad av.

Själv är han i Luleå i början av veckan, sedan skulle han visst till Åre.

Så i eftermiddag åker jag dit och förhoppningsvis får jag sällskap av svågern Harry. Alltid bra och bättre om man är fler som kikar och kan ha synpunkter på saker och ting.

I morgon kväll åker jag och Inger dit och tittar om inte jag redan dömt ut det som ointressant objekt.

Var det är håller jag hemligt så länge, vill ju inte ha allt för många intressenter där som trissar upp priset   


Det blev kväll och Inger kom hem, vi stökade och ställde fram på altanen.

Jag drog el till infravärme då jag kom på att Anders hade en byggcentral så med en trefaskabel ut och centralen har jag enkelt el till tre infravärmare för tjejerna från Ingers jobb på Haga äldrecenter (tidigare Hagaborg) är lite frusna av sig.

Det kom regn med fin regnbåge och Tristan smet ut för att äta några grässtrån.

       

Inger fick delvis igång Svipe eller vad det heter när man pratar via datorn, hon pratade med Maria i Kanada och vi såg henne men Maria hade ingen bild av mor.

Det ska Erik fixa senare (Skype heter det visst kom jag på) så att Maria kan se bild.

Jag själv har aldrig testad det men Inger hade Marias hörlurar och att vi inte fick igång dem berodde på att den lilla sändaren hade vi stoppat in i nätverksuttaget på datorn och inte i USB där den ska sitta, det var mörkt och den passade perfekt så jag kikade inte efter bättre då jag satte dit den.

Ganska fantastiskt att man idag kan ha sådan kontakt med varandra tvärs över hela jordklotet utan att det kostar något.

Maria och tjejerna skriver i sin blogg The Canadian Adventures och det verkar gå bara fint för dem. Kul att få se alla bilder de lägger upp.

 

Maria och Sara


Fördrev kvällen här vid datorn, gick isäng men stängde in Mirabell och Tristan där nere då Gunnar inte ville komma in då de stod nedanför fönstret.

Han kom då in när han blev ensam, åt mat och lade sig mellan mina ben. Men en stund senare ville han ut igen och det fick han.

Släppte upp de andra katterna fast de hade lagt sig att sova redan.

Gunnar kom in senare och lade sig hos mig och låg även när Mirabell kom klivande över sängen men de två känner ju varandra sedan länge.

På morgonsidan ville han ut igen. Det gäller att utnyttja den sommar som är kvar, snart ligger snön djup.

Och jag har sovit riktigt gott, bara normal värk i lederna men kanske lite ondare i fingrarna.


Idag har jag tänkt kolla lite mer på motorvärmarproblemet, får väl ta och mäta upp lite bättre och se vad som kan vara felet att jordfelsbrytaren löser ut så det går att fixa innan snön ligger djup här ute.

Sedan ska det göras i ordning till Ingers jobbfest med surströmming senare i eftermiddag och jag ska iväg och kika på huset till Anders.


Det är då fint väder idag, solen skiner och det är som en härlig höstdag även om jag inte varit ut ännu. Det var kallt i morse med bara +9° så frukosten blev inne.

Nu är det 12,5° och Inger har frågat om jag vill ha kaffe, det íntar jag nog ute på altan.

Solen skiner och det verkar inte blåsa nämnvärt mycket.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-07 10:00:05

Temperatur: 14,1 °C
Lufttryck: 997,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 465,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
13:49
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
05:35
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
998,3 hPa
Klockan:
05:51
Lufttryck - Max:
997,2 hPa
Klockan:
23:17
Lufttryck - Min:
997,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,1 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:48
Sol upp: 05:38
Sol ned: 19:34
Skymning: 20:24
Dagsljus: 15:36 tim:min
Dag längd: 13:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:54

och så här ser det ut genom webbkameran.

 


Men NU får jag snart gå och dricka kaffe, igen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 september 2015 08:08

Kom och sa godmorgon och tycker att jag ska stiga upp.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards