jans

Direktlänk till inlägg 26 september 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 september 2022 08:58

Åsså vare måndag igen men den 26/9 den här gången.


Men igår var det söndag och jobbardag, det är det alla dagar när man är pensionär.

Först upp till Biltema för några små inköp och så över till Anders i Stöcksjö för jobb i köket som hållet på att renoveras och byggas om.

I lördags gick hela dagen och jag tyckte inte att vi gjort någonting men lite tror jag ändå det blev.

Igår märktes det desto mer.

 


För att göra arbetet enklare plockade vi bort bänkskåpen och då upptäckte vi att en golvbräda måste lyftas och vi fick ta loss den och så försöka få tillbaks den då den lilla trälisten som hamnar under plockats bort. Den kom säkert dit genom slarv av snickarna, alltså vi.

Tryckluft är smidigt att bara skjuta dit stiften som håller klossarna för salningen men på ena sidan blev de för tjocka så då blev det skruva. 


 


Anders isolerade och så en salning som får ligga provisoriskt där men den ska sitta upptill senare.


   


Och så tillbaks med skåpstommarna igen.


 


Det stora orosmomentet var att kapa till bänkskivorna och vi började med den med spishäll som ska gå från vägg till vägg.

Jag kapade först av två bitar med sänksågen, de ska senare göras i ordning till fönsterbänken.



 


Sedan kapa i rätt längd och så det sneda hörnet OCH hålet för spishällen men där fick Anders såga med sticksågen efter att vi mätat och ritat samt borrat 4 hål i hörnen.


  


 


Slipa kanterna en aning.



Vi hade vänt skivan "fel väg" alltså den rundade kanten mot väggen men det var helt i sin ordning för då blir det en rak kant till höger där den andra skivan ska fortsätta.

Så då fräste jag framsidans kant istället men lämnade de 62 cm som senare ska skarvas.


 


Och det blev faktiskt riktigt bra så vi packade ihop och fick locka ned Lycka från en gran.

Orsaken att hon var där är att hon är katt men så kom en ekorre med något i munnen springandes på luftledningen som går mellan grantopparna och över infarten, den var som en motorväg för den och så for den vidare bort i skogen.

Katten kom ned och den fick hamna i transportburen och i min bil då vi åkte till Röbäck där det blev pizza till middag.


  


Jag tog två foton på pizzerian men nu hittar jag inte igen dem. Finns inte i mobilen eller någon annan stans.

Men min vitlökspizza var saftig och god.

Och så gjorde jag mig av med ena släpvagnen som jag skrev över till Anders.
Nu slipper jag i alla fall ett fordon att besiktiga. 


Jag åkte hem till mig och Lycka fick komma ut men Gunnar såg jag inte till på hela kvällen tills Inger kom hem och hittade han i hennes kontor/syrum där han låg och sov.


Det blev film för mig, en knasig komedi på Netflix.

No Panic, With a Hint of Hysteria

Faktiskt lite småkul och knasig.


Det blev senare sängen och jag har sovit gott.


Vaknade och steg upp närmare åtta, Inger hemma och vi ska köra bort plast o papper m.m till returstationen.

Sedan blir det över till Anders igen för vidare jobb.

Den andra bänkskivan och så kanske det blir klart runt fönstret eller om Anders gör klart det själv med hjälp av sin kompis som kom på besök senare på kvällen och ska tydligen bo hos han ett tag.

Men diskbänken bör han få i ordning så att det går att laga mat.


Det var skapligt varmt igår och så ska det vara även idag fast dom har siat om regn i eftermiddag.

Nu  10,5° gråmulet och lite blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-26 09:45:15

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 996,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från SE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 54,6 mm
Året: 282,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
10,9 °C
Klockan:
00:00
Högsta Temp:
12,6 °C
Klockan:
14:48
Lägsta Temp:
9,3 °C
Klockan:
07:08
Lägsta Temp:
10,2 °C
Klockan:
00:45
Högsta Lufttryck:
997,5 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
995,4 hPa
Klockan:
08:22
Lägsta Lufttryck:
997,3 hPa
Klockan:
23:46
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:46
Sol upp: 06:33
Sol ned: 18:26
Skymning: 19:13
Dagsljus: 13:27 tim:min
Dag längd: 11:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:54
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:40

och morgonbilderna.

       

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards