jans

Alla inlägg den 6 september 2022

Av Jan Sandström - 6 september 2022 08:24

Tisdag den 6/9


Igår kopplade jag släpen som Inger lastat med jord, gräsmatta och trädgårdsplattor och kullersten.

Hon fick en del av grannen och annat rensade hon på tomten.

Jag lastade stora dynboxen vi köpte och ett plasttak tänkt över entrédörr eller liknande, det har bara legat över pallkragen med sand som barnbarnen lekt i.


Tanken var att åka till stugan och lossa allt och sedan tillbaks till stan och jaga en vattenkran till husvagnen. Så jag hade med den trasiga men på väg till stugan passerar jag Hymer Center, tidigare Caravan Center så jag svängde in och kollade i butiken.

Inte en vattenkran men så träffade jag på personal och vi gick till lagret där kranar kollades och mättes.

Till slut så hittade vi "min" kran och gick till kassan för att kolla priset.

På nätet kostar den 598:- och dom skulle ha 655:-

Så det blev affär efter 5 sekunders betänketid.

   

Åkte till stugan och gjorde upp eld i badtunnan, mindre frysrisk nattetid om det är varmt vatten   

Åt nudlar till lunch och baxade av allt från släpvagnen, tungt som   så jag gjorde nog in axeln och höger hand av slitgörat.

Allt låg ju i sopsäckar och på tok för tunga. Men jag fick av allt och hämtade en trallbräda som skulle tillbaks hit till stan.


Satt här hemma och letade hålgörare för diskbänk, 26-27 mm skulle den vara men fanns bara dyra på nätet och ännu dyrare i butik här i Umeå.

Men så såg jag en hålsåg som reades ut på Jula, 19,96 kr och hållaren lika dyr den så båda för 39,92 

Egentligen inte perfekt för rostfri plåt men jag tänkte att för en tjuga så får den hålla bara för ett hål.


Hade jäkligt ont i höger hand och axel men kunde ändå inte hålla mig ifrån att gå ut i husvagnen igen.

Men HUR sågar man hål i något det är ett hål redan? Det fungerar ju inte då centrumborren som ska styra inte kan göra sitt jobb.

  

 


Jo man gör en stödkloss, jag tog en brädbit och gjorde hål med hålsågen och på rätt ställe efter att ha gjort en mall i papp var det befintliga hålet var, det jag skulle använda och så dubbelhäftande tejp under.

 


Då far inte hålsågen omkring på plåten vilket den skulle göra utan stödet men det var ändå inte lätt att få hål i plåten.

 


Men det gick och nu fattades bara någon m.m så en vanlig manuell rundfil fick slutföra jobbet

 


Nu blir det ännu en täckbricka på diskbänken men det får bli som det blir.

Det blev i alla fall ingen montering av kranen utan jag gick in och startade Lilla Fridolf på SVTplay, den gick ju som matinéfilm igår och det blir en till Fridolf i eftermiddag.


Jag satt med datorn och semesterbilderna men har lyckats slarva bort en videosnutt där vi blev stoppade och mötte den breda dumpern. Kan inte begripa var den kan ligga i datorn eller någonstans.


Inger kom hem och senare blev det kväll.

Gick isäng och med öppet fönster och så kom Gunnar in och lade sig mellan mina ben en stund innan han gick ut igen.


Kallt så jag frös och efter mycket vånda hämtade jag en pläd och det gillade Gunnar som då låg hos Inger men kom över till mig.

Kanske ville ge mig lite värme eller så ville han ligga mjukt hos mig.


Har sovit lite oroligt och med värk fast jag tog Alvedon och smorde mig.

Har ont nu också i höger arm/axel och hand, svårt att känna var exakt det sitter.

Så jag borde inte göra så mycket idag utan ta det lugnt eller lugnare. Ska i alla fall ta en stor Alvedon när jag postat det här inlägget.


9,8° här ute och aningen sol och svag vind, haren skuttade nyss förbi på tomten och den är ganska stor.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-06 09:00:14

Temperatur: 10,6 °C
Lufttryck: 1013,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
10,6 °C
Klockan:
08:59
Högsta Temp:
21,0 °C
Klockan:
13:52
Lägsta Temp:
2,4 °C
Klockan:
01:55
Lägsta Temp:
-1,5 °C
Klockan:
05:23
Högsta Lufttryck:
1016,3 hPa
Klockan:
00:01
Högsta Lufttryck:
1024,8 hPa
Klockan:
02:00
Lägsta Lufttryck:
1013,5 hPa
Klockan:
08:32
Lägsta Lufttryck:
1016,2 hPa
Klockan:
23:53
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:45
Sol upp: 05:36
Sol ned: 19:37
Skymning: 20:27
Dagsljus: 15:42 tim:min
Dag längd: 14:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----

I stugan är det kallare

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
15:15
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
05:13
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
05:56

 och morgonbilderna.

 


Jag borde ha rörelseinspelning som känner av haren men då blir det bara 2015 video på katter som går över gräsmattan, mest Gunnar så jag har lägre känslighet inställd.

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards