jans

Alla inlägg den 1 september 2022

Av Jan Sandström - 1 september 2022 18:42

Vaknade vid 7-tiden, mulet och natten har varit kall utomhus med en eller ett par grader under noll.

Men solen kom fram och det blev varmare.

Så vi klädde på oss och gick upp på berget och bara njöt.

Renar strövade en bit ifrån oss men dom störde inte oss och vi störde inte dem.

    Hela förmiddan "slösade vi bort" men det var det värt och så testade jag duschen jag köpt på Biltema för ett tag sedan, man stoppar ned pumpen i en hink och så slang till handtaget.

Vatten tog jag från en kallkälla i närheten, men man bör blanda med lite varmare vatten kände jag bak i nacken men jag fick håret tvättat.


Vi åkte norrut och så svängde vi av och är nu i Arjeplog där vi nattar på ett ställe vi låg på för tre år sedan.

Imorgon åker vi hemmåt på mindre vägar.

Jo vi stannade på ett ställe där jag fiskade så middagen håller Inger på att tillaga nu.
 

Av Jan Sandström - 1 september 2022 08:06

Torsdag den 1/9


Idag fyller min väninna Maria J eller M som jag kallar henne pensionär + 2 år.

Så då blir det ett stort

 

från jag och Inger som nu sitter högt uppe på Saltfjäll i

 





Men igår vaknade vi nere vid Dikanäs där jag tvättade av mig lite nere i bäcken.

Faktiskt inte så kallt vatten men så satt jag vid en liten, nåja vik var det inte men vattnet stod mer still där och en platt sten att sitta på.

Vi körde på Sagavägen över till Norge och vidare ned till Hattfjälldal där både bilen och vi tankade.

Efter Sagavägen såg vi blommor vi inte kunde bestämma vad de heter.

 

Ganska stora och sitter på en stam eller stjälk.


Kaffe och smörgås på en rastplats vid flygfältet innan vi körde på en lika smal och krokig väg som gick upp och ned.


Vi kom fram till ett samhälle som heter Korgen och ligger efter E6 där en tunnel går under Korgfjället, men vi körde Blodsvägen upp på toppen och kikade på utsikten och tänkte köpa fika men gjorde inte det.

   

På väg upp ringde min bror Jerry och undrade var vi höll hus, dom var då i Vilhelmina och tänkte åka Vildmarksvägen söderut.

Vi åkte ju norrut dagen innan alltså i förrgår så någon träff blev det tyvärr inte.

Nu ligger vi på Saltfjället norr om Mo och var de håller hus vet jag inte.


Vi åkte i alla fall E6 norrut och lite ovant att köra på en stor väg med massor av trafik och fort gick det också, var uppe i 80 km/h flera gånger   


Ett fint ställe stannade vi på och faktiskt blåste det inte och solen sken på husvagnssidan som stod ut mot fjorden.

 


Vidare till Mo där vi tankade och bestämde att åka hit där vi legat tidigare och kaske åka tillbaks för att ta E12 men nu blir det vidare på E6 norrut så får vi se om det blir första eller andra höger över till Sverige igen.

Det här är bara en parkering som heter Sukkertoppen parkering och har position GPS 66.600353,15.357349
När jag bloggat klart ska vi ta en promenad upp efter en stig som flera andra gjort.


Solen har gått upp och skiner varmt på min rygg här inne i vagnen.

     


Morgonmys i vagnen.

 


E6 går här bredvid och bakom den järnvägen så jag har fått en riktig semesternatt för det är så mysigt att sova med trafik som passerar, då har jag semester.

 


Inatt var det med till -1° vad jag såg då jag gick upp och kissade vid 3-tiden.

Eljest sovit gott men fick dra ned värmen inne i vagnen.

 

Hemma i Umeå visar termometern i skuggan på altanen 10.2° och väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-01 08:45:13

Temperatur: 11,9 °C
Lufttryck: 1017,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 20 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från NE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 10,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,9 °C
Klockan:
08:43
Högsta Temp:
19,0 °C
Klockan:
17:19
Lägsta Temp:
5,5 °C
Klockan:
04:16
Lägsta Temp:
6,2 °C
Klockan:
23:28
Högsta Lufttryck:
1018,2 hPa
Klockan:
08:27
Högsta Lufttryck:
1018,7 hPa
Klockan:
00:05
Lägsta Lufttryck:
1016,8 hPa
Klockan:
00:08
Lägsta Lufttryck:
1015,5 hPa
Klockan:
17:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:29
Sol upp: 05:22
Sol ned: 19:54
Skymning: 20:47
Dagsljus: 16:18 tim:min
Dag längd: 14:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:10

Så här är morgonbilderna hemifrån.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards