jans

Alla inlägg den 2 september 2022

Av Jan Sandström - 2 september 2022 08:04

Fredag den 2/9


Igår vaknade vi uppe på Saltfjell efter att ha haft någon minusgrad mot morgonen.

   

Det blev en lugn härlig morgon och varmt men det kändes även att det var höst så riktigt sommarvarmt var det inte, bara solen som värmde.

Vi gick en bit upp på berget, en liten bit bara för det var våtmark och lite svårt att ibland hitta en väg.

Men här och där fanns det ju berg och stenar och runt omkring oss gick renar som kom närmare och närmare.

 

Vi såg att de höll oss under uppsikt men de märkte väl att vi inte gjorde något hot mot dem och det gjorde vi ju inte.


   

   


Tillbaks vid vagnen så gjorde vi kaffe och vi tvättade håret, jag gjorde det med bara kallvatten och det var verkligen kallt men skönt när det var gjort.

Satt vid solväggen innan vi packade ihop och drog vidare.

 


Tidigare hade jag läst om Länsdal station som vi svängde upp till, men jag kommer inte ihåg vad som var märkvärdigt mer än att den ligger på över 500 meters höjd över havet.


  

 


Vi hann inte långt på E6 innan vi mötte en bil med blinkande helljus och andra ljus och körde mitt på vägen.

Han stoppade oss och sa att jag skulle köra lite mer åt sidan och stå där då en bred transport och så kom en bil till med blinkande gula ljus och så lastbilen med en riktigt stor dumper. Jag hann ta men kommer inte ihåg om jag sparade videon i bilkameran.


Vidare och svängde till slut höger mot Sverige men efter den nya tunneln och en bit till stannade vi och gjorde lite mat då jag såg "vulkanen".

 


Över gränsen och vid en liten gränsbutik stannade vi och köpte glass men även en limpa då brödet var slut.

 


Säkert ett populärt ställe för Norrmän att semestra och köra skoter. 

   


Jag har sedan tidigare hittat den här naturrastplatsen vid Östansjö men idag är skylten vid vägen borta, men toa och annat finns kvar. Där stannade vi för en lugn stund och kaffe.

   


Jag tog även upp lite fisk, en öring och två rödingar blev det och halva öringen blev middag.

 


här när vi kommit fram till Arjeplog där vi slog läger på ett ställe jag hittat tidigare. Det ligger några km utanför samhället.

 

Öringen var riktigt god även om den varit förbi frysen.

Jag tog ändå upp den själv då tanten höll upp fryslocket.

Jag såg en skylt om fjällfisk som såldes och fick vända och köra tillbaks då vi pratat om att köpa fisk.


En lugn kväll där vi tittade igenom filmer jag fick av Jerry innan vi åkte, gamla Super8 som han fört över till datorn.

Det var kul att se men så ung alla var på 70-80-talet.


Jag var trött och ute var det mulet men det skulle vara klart enligt prognoserna så planen var att klä på sig och gå ut en sväng.

Men det orkade jag inte då jag senare gått isäng och Inger sa att det klarnat upp.

Det var blött framför diskbänken men det skulle komma från en plastpåse Inger lagt in i skåpet.


Har sovit gott och vid halv tre var det närmare två grader kallt ute.

Vaknade vid 6 men låg kvar en stund till.


Steg upp och rakade mig men tyckte det lät konstigt runt köket.

Det inte bara hördes, det var konstigt och helt galet fel.

 

Lådorna var fulla och blött på golvet, när jag startade kranen inne på toan så sprutade det vatten under diskbänken.

 


Det blev till att hälla ut vatten, torka vatten och försöka få det bättre innan jag gjorde kaffe och två mackor.

Gick ut och tog ett par fina morgonbilder.

   


Kollade under vagnen men jag tror inte det var så mycket att det gått igenom och in i golvet men säker är jag inte, nu.

Vi är ändå på väg hem idag och ska bara ställa i ordning lite bättre så lättar vi stödben och drar hemåt.


Så hemma väntar jobb med att hitta var det läcker vatten, jag har då lossat elsladden till vattenpumpen så att vi inte startar den av misstag och vatten får vi återgå till gamla tider då man hade det i dunk vilket vi har i den här vagnen.


Som jag sa kallt i morse men nu har det stigit till lite drygt 5 grader.

Inne har vi varmt då pannan fortfarande fungerar fint men igår kväll fick jag skifta gasoltub.


Tanken idag är att åka hem men på mindre vägar och stanna någonstans för att äta eller fika ute.


Det ser ut att bli en fin dag och hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-02 08:45:13

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 1018,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 18 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NNE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 11,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,7 °C
Klockan:
08:38
Högsta Temp:
16,3 °C
Klockan:
15:51
Lägsta Temp:
3,6 °C
Klockan:
05:58
Lägsta Temp:
5,1 °C
Klockan:
22:39
Högsta Lufttryck:
1018,9 hPa
Klockan:
06:51
Högsta Lufttryck:
1018,7 hPa
Klockan:
21:39
Lägsta Lufttryck:
1018,0 hPa
Klockan:
04:23
Lägsta Lufttryck:
1016,8 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:33
Sol upp: 05:25
Sol ned: 19:51
Skymning: 20:43
Dagsljus: 16:10 tim:min
Dag längd: 14:26 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:25
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:58

Morgonbilder utgår idag då jag ska fortsätta städa köksdelen m.m

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards