jans

Alla inlägg den 4 september 2022

Av Jan Sandström - 4 september 2022 18:05

Vi blev bortbjudna på vad jag trodde var surströmming, men det är kanske gröten som doftar. ??

Av Jan Sandström - 4 september 2022 08:21

Söndag den 4/9


Igår.

Ja då gick jag ut till husvagnen och skulle leta felet var det sprutade vatten under köksdelen.

Och det tog typ 10 sekunder att hitta det.

En ficklampa och spegel på skaft så såg jag att slangen lossnat i kranen.

 


Den låg alltså inte så här under diskhon när jag tittade utan satt nästan i hålet för kranen.

Likaså är det jag som lossat på muttern som håller fast vattenkranen men...

 

...det är ju gjort så att det finns en vattenpump i dunken och den startar antingen man öppnar i köksdelen eller på toaletten.

Då blir det ju tryck även under kranen som inte öppnas och det blev väl för mycket så att fästet släppte.

Det kan också vara så att de skumpiga vägarna påverkat det hela.


Sedan i våras har inte varmvattenkranen startat pumpen och jag har kikat på microbrytaren men inte hittat felet, nu såg jag av en händelse att sladden var loss


 


Så jag petade ut brytaren och har nu lött fast sladden igen, likaså har jag limmat den blå delen men även förstärkt på den röda.

Har tänkt bygga på med lite mer runt om så kanske det sitter fast ordentligt.

 


Men först ska jag testa att det går att få dit kranen och ledningarna, eljest beställer jag en ny eller kollar firmorna här i stan om det finns någon bra kran som passar.

Ska även försäkra mig om att slangarna inte är sträckta så de drar i kranen.


Peter, Anna och Emil kom förbi och Inger gjorde äppelpaj till fika.

Peter installerade en NAS här hemma så att han kan köra backupp hemifrån, och han fick det att fungera. Jag ska bara montera en elmätare på apparaten.


Jag blev även plåtslagare då jag riktade markplattorna på stödbenen på husvagnen, det gick också ganska lätt.

En stålplatta på marken, dra ned stödbenet och så en liten slägga/hammare så nu är de som de ska vara och smort upp har jag också gjort.


Satt även med foton vi tog på resan och GPS-spåret.

 

Men man ska inte lita på siffrorna i rutan till höger, jag körde INTE 152 km/h med husvagnen    

Kollade och det ska ha skett i en ganska skarp kurva efter Vildmarksvägen, straxt efteråt ska jag ha kört 108 km/h också det i en kurva norr om Gäddede.


Det blev middag, fisk igen men det är gott och vi såg lite på SVTplay och så början på en Netflixserie som heter You.

Men såg inte klart första avsnittet utan det fick bli sängen.


Grannen har monterat upp fasadbelysning, och vad ska man säga om den.

 

Vi får se hur det blir när jag flyttat på husvagnen.


Jag har sovit skapligt men drömt mycket och konstigt. Dock inga mardrömmar. Kissat två gånger tror jag, i alla fall en gång.


Vaknade och steg upp vid 7 och idag ska gräset klippas så jag får väl sparka igång min åkgräsklippare och köra där husvagnen ska stå så kan jag backa upp den på plats till slutet av veckan då den ska upp till stugan igen.

Vi får se om Inger kan lära sig köra traktorn eljest får väl jag börja klippa gräset, det finns ju allergimedicin och andningsskydd.


Eljest påt och pock med ett och annat. Alltid finns det någonting att göra.


Det ska bli en solig dag även idag fast det försökte regna lite igår eftermiddag.

Nu 10° utanför fönstret, sol och svag vind och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-04 09:00:14

Temperatur: 12,9 °C
Lufttryck: 1022,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 17 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 12,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
12,9 °C
Klockan:
08:59
Högsta Temp:
19,5 °C
Klockan:
13:51
Lägsta Temp:
3,4 °C
Klockan:
00:19
Lägsta Temp:
3,7 °C
Klockan:
23:58
Högsta Lufttryck:
1022,2 hPa
Klockan:
08:58
Högsta Lufttryck:
1019,7 hPa
Klockan:
23:45
Lägsta Lufttryck:
1019,6 hPa
Klockan:
00:02
Lägsta Lufttryck:
1016,3 hPa
Klockan:
00:55
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:39
Sol upp: 05:31
Sol ned: 19:44
Skymning: 20:35
Dagsljus: 15:56 tim:min
Dag längd: 14:13 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:16
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----

och morgonbilderna.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards