jans

Alla inlägg den 3 september 2022

Av Jan Sandström - 3 september 2022 17:11

Nu har jag undersökt och det var inte svårt att hitta felet.

 

Det var den blå slanganslutningen som helt enkelt lossnat från vattenkranen (muttern har jag lossat själv innan fotograferingen) och jag tänkte att enklast är att ta bort kranen för att jag kunde inte trycka ihop det igen.


 


Har provat att få ihop det med tång, skruvstädet och smörja m.m men det har bara inte gått att gå ett klick eller att det låser fast.

 


Hittade även felet med att varmvatnets kran inte startar pumpen och det var sladden som lossnat från brytaren så nu har jag lött fast den och så har jag provat att limma fast den blå delen med ett superlim, inte snabblim så jag får väl se imorgon då jag tänker provtrycka och se om det sitter ihop eller lossnar.
Ska nog ta och se mig om efter en ny kran och då vi inte har varmvatten i vagnen tänker jag mig en enkel som är högre för det är svårt att fylla ett glas när det är disk i hon.

Inte heller känns det fuktigt inne i vagnen eller någonstans så vi kanske klarade det bra, ändå har den stått öppen idag med skinande sol och en fläkt inne i vagnen.


Riktade även plattan på ena stödbenet och så lagat brytaren till spisbelysningen, det gick faktiskt öppna brytaren och rengöra kontakterna där inne så nu funkar den också.


Av Jan Sandström - 3 september 2022 09:01

Lördag den 3/9


Igår vaknade vi i Arjeplog på "min" naturcamping.

En bit utanför centrum

   

Men det blev ett annorlunda uppvaknande för när jag stor på toa och rakade mig hörde jag ljud från köksdelen då jag spolade lite vatten på toaletten.

Jo det skvalade men jag trodde det var avloppet och att det kanske frusit under vagnen.

Det hade det inte gjort.

 

Besticklådorna var fulla med vatten.
I burkar och behållare var det vatten, under diskhon var det vatten.

Vatten vatten vatten överallt.


 

Så det blev till att hälla bort vatten, torka vatten men otroligt nog verkade det inte ha blivit så mycket på golvet förutom det som rann fram och sög in i mattan.


Torkade och ställde dit min lilla fläkt som drivs via USB så att det blev cirkulation.

Hällde upp och gjorde te och kaffevatten men nu kontrollerat i en tät kastrull som jag kokade upp i.

Ute var det straxt över noll och jag gick ut, fotade under vagnen men där syntes ingenting av vattenläckaget.

Det kan ju ha samlats inne i golvet men det får vi väl tids nog se men bara det nu torkar upp så ska det inte hända någonting.


Vi hade inte bestämt vägen hem men det blev väg 95 mot kusten.

I Glommersträsk såg vi en skylt om Café och som vanligt måste man vända och köra tillbaks.

Det var i byns affär det fanns möjlighet att sitta och fika.

Man tog det man ville ha och så gick man efteråt till kassan och betalade en billig penning.

15:- för te och kaffe och 15:- för fikabröd oavsett sort så för oss kostade det 60:- att fika.

Men jag blev intresserad av borden.

 

Såg ut att vara tillverkade av klickgolv och nu tror jag att det blir det jag gör ett bort till husvagnen av.

Men då sätter jag ihop skivorna istället för att som här ha springor så slipper jag fräsa kanten runt alla brädor.

Då blir det bara runt om och så sätter jag fast den nya skivan på gamla underredet.

Bara att få tag på 4 skivor av något klickgolv, gärna mörk Ek som bänkskivorna är av.


I alla fall körde vi sedan vidare och min GPS ledde in oss på små byvägar, kanske inte de snabbaste men vi fick se en massa annat och så tjänade vi säkert några km eller mil.

Bränsleförbrukningen blev också lägre.


Det blev vägen förbi Bygdsiljum där vi stannade på Westmans Café där det blev mat.
Och så hemåt på kända vägar, Tanka på OKQ8 Ersboda och äntligen hemma igen, sa Gunnar som låg ute på altanen.

Klockan var då fem på eftermiddan och det regnade då inte vilket det gjort av och till under hela dagen så ingen förlust att bara köra.

En transportsträcka liksom första dagen i måndags då vi körde mot Strömsund och vidare upp mot Vildmarksvägen.

Det blev 150,6 mil.


Här hemma plockade vi ut packning och jag kånkade in toaletten på toaletten där jag tömde den som var nästan full. Husvagnstoan alltså.

Pratade med grannar och kattvakten men Gunnar var glad att vi var hemma.

Kattvakten sa att första dagen var han avvisande, andra fick hon klappa men sedan var han kelsjuk.


Nu ser jag bara fram emot nästa resa när jag väl fixat husvagnen, vattnet och så har jag tydligen slagit i ena stödbenet där bak.

Bara plattan som fått sig en törn och böjt sig lite vad jag ser och det skedde någonstans uppe i Norge.


Jag tog en öl då jag var törstig efter Schnitzeln jag åt och sedan blev det TV för oss, Ett engelskt program om byar men jag var trött och somnade nog en stund.


Det blev tidigt sängen och jag fick en gosig Gunnar mellan benen.

Men har sovit gott och länge, först vid 7 vaknade jag fast kissat två gånger under natten.


Tidning och blogga, sedan blir det en promenad till Preem där jag ska hämta paket och skicka paket.

Framöver ska det väl bli en resesida på min hemsida om den här trippen.

Hämta gasregulatorn jag beställde och sedan en bok till dem i Jönköping som skaffat en familjemedlem.

Dom har köpt katt och ska få en sagobok om katten...


Ute är det varmt med 11,2° och solen skiner och aningen blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-03 10:00:14

Temperatur: 14,5 °C
Lufttryck: 1017,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
14,7 °C
Klockan:
09:39
Högsta Temp:
15,8 °C
Klockan:
12:31
Lägsta Temp:
4,3 °C
Klockan:
03:50
Lägsta Temp:
3,6 °C
Klockan:
05:58
Högsta Lufttryck:
1017,3 hPa
Klockan:
09:27
Högsta Lufttryck:
1018,9 hPa
Klockan:
06:51
Lägsta Lufttryck:
1016,3 hPa
Klockan:
00:55
Lägsta Lufttryck:
1016,4 hPa
Klockan:
23:52
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:36
Sol upp: 05:28
Sol ned: 19:47
Skymning: 20:39
Dagsljus: 16:03 tim:min
Dag längd: 14:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:35

och idag blir det morgonbilder som vanligt.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards