jans

Alla inlägg den 13 september 2022

Av Jan Sandström - 13 september 2022 14:21

Sitter här i godan ro med kaffe och korsord när jag får fint besök, han påstod att det var slut på mat.

Så då är det bara för mig att ta skopan med solrosfrön och jordnötter och fylla på fröautomaten som hänger i stora granen.

Då sitter han och väntar på stammen.

 


Några som tydligen inte lärt sig geografin är ambulansflyget. Det passerade här ovanför och det lät som att det var på låg höjd.

 

Men Umeå till Stockholm, varför då åka upp till Norrbotten för att vända.


Av Jan Sandström - 13 september 2022 08:32

Tisdag den 13/9


Igår började jag dagen med frukost i badtunnan.

Jo jag gör i ordning kaffe, macka och ett glas C-vitamin som jag tar med ut.

Bara det är över 36 grader i vattnet och så gör jag upp en liten eld i kaminen så att tempen sakta stiger lite.

Det blev i alla fall 45 minuter i vattnet med fågelkvitter och liv i skogen.


Sedan började jobbardagen och jag skulle göra hyllorna i förrådet men det blev istället några brädor under takutsprånget på förrådet.

Tre vida brädor blev perfekt men ack så jobbigt att jobba ovanför huvudet då jag har ont i axeln och höger hand.

 

Jag fick besök av två vilda ekorrar som for som "ekorrar" mellan träden omkring mig. Dom jagade varandra så antingen var det en kärlekskrank hane som jagade honan eller så en rival som jagade inkräktaren men jag tror det var två syskon från kullen som vi hade här och att de bara lekte.


När det var klart så flyttade jag väderstationen.

Kanske inte ett optimalt ställe men lättåtkomlig och nu ska den väl inte bli full med tallbarr. 

 

Det behövs lite mer färg på vissa detaljer.


Jag fick frågan om hur fönstret blev på förrådet och det blev nog bra, men kunde ha fått vara lite större fast då förlorade vi väggyta och det är ju ändå ett förråd.

 


Inger slutade jobba och Anders hade varit förbi hemma och kopplat släpvagnen till bilen så att inger fort kunde åka iväg hit.

När hon kom blev det fika och sedan backade jag upp släpen mot gräsmattan så att det blev enklare att backa ned åkgräsklipparen.

Sedan blev det leka på gräsmattan.

Att jag skulle bli 68 år innan jag fick mig en sådan här rolig leksak och Inger fick lite gräsklipp att ta hand om.

 

Hon grävde upp potatis men ack så hårt det är i lerjorden så nu behöver vi beställa mer jord och kanske blanda in sand. 

För många år sedan fick vi gratis hitkört ett lass med 10 kubik torv och det gjorde susen i många år.

Sedan kom svågern med 3 kubikmeter koskit, gödsel och då gick jag barfota i 1 dm gödsel och försökte fräsa ned det.

En halmbal var nog det svåraste jag fräst ned för halmen blev bara som en korv i jordfräsen men det gick till slut det med.


Inger grävde potatis och jag gjorde i ordning middan och eld var det i badtunnan.

Efter mat och ett avsnitt på Fångade så blev det ett skönt bad men nästan för varmt så jag satt inte i så länge.

Efter bad blev det mer Fångade som finns på Netflix innan det blev sängen och min högra hand värkte.


Alvedom m.m och varmt ute så katten såg vi inte till men öppet fönster och efter en stund med ljudboken så somnade jag faktiskt trotts en brinnande värk.

Var väl upp någon gång och mot morgonen låg då Gunnar hos oss.


Inget bad i morse då det regnade men främst för att det var för kallt badvatten.

Det ska bli lite uppehåll under dagen så det blir lite jobb ute men inget snickrande, möjligen tar jag och börjar byta gångjärn på köksskåpen här inne, jag köpte nya för ett antal år sedan men varför byta något som fungerar.


Jag gick ut och skulle fota och då satt en ekorre nere i fågelfröhinken och hade kalas.

Den blev inte överdrivet rädd utan tittade på mig innan den lugnt skuttade iväg men jag tog en skopa och fyllde fräautomaten.

Fast nu var det många tomma solrosskal.

Regn ute men ganska varmt med 13.1° och det kändes skönt när jag var ut.


Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-09-13 09:29:24

Temperatur: 12,6 °C
Lufttryck: 1004,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 2 m/s från S,
i byarna 3 m/s
Kyleffekt: 12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 5,1 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 6,0 mm
Året: 209,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,6 °C
Klockan:
05:36
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
12:46
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Min:
1009,0 hPa
Klockan:
23:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:07
Sol upp: 05:57
Sol ned: 19:13
Skymning: 20:03
Dagsljus: 14:56 tim:min
Dag längd: 13:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:43
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det har regnat mer än jag trodde och så här är morgonbilderna.

       

 

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards