jans

Alla inlägg den 5 september 2022

Av Jan Sandström - 5 september 2022 15:31

De hade en på Hymer center för 650:- så jag köpte den.
Sedan har jag jagat en håltagare till diskbänken men 26-27 mm är det ogott om.
Men en hålsåg på extrapris på jula köpte jag och bara jag får ett hål av den så är jag nöjd.

Men jag har ont i höger hand efter att ha lossat ett släpvagnslass med jord och grästorv.
Det brinner i handen så jag borde inte jobba så mycket med den.
Nu har jag i alla fall grejorna hemma.

Av Jan Sandström - 5 september 2022 09:07

Måndag den 5/9


För en vecka sedan var vi på väg nu ut i vida världen, i alla fall mot Vildmarksvägen och sedan en liten sväng in i Norge.

Men nu är vi hemma och "slickar såren" efter resan.

Inte så farligt men en liten malör sista morgonen då en slang eller vattenkranen i köksdelen gick sönder och vatten sprutade då jag öppnade kranen på toan för att tvätta mig på morgonen.

Det var vatten i lådorna och lite här och där men tror inte det blev värre än att det gick att torka upp.

       


I alla fall så försökte jag, ja försökte men den gick eller går nog inte laga så jag får köpa en ny kran.

Limmet jag använde som ska fästa på allt, eller det mesta fäste inte på den här mjuka feta plasten som det verkar vara.

    Jag förstärkte även med lim runt kanten men när jag skulle prova om det gick att få ned kranen i hålen på diskbänken så lossnade den blå delen direkt när jag försiktigt bröt lite i den.

Nu har jag spanat in en ny kran men det innebär att det blir ännu ett hål som ska pluggas och ett tas upp i storlek.

 

Den finns på Campingvaruhuset men säkert även på andra ställen och den hr är lite högre så lättare att fylla vatten då diskhon är full.


Jag tror det blir en tur ut idag och besöka ett par firmor för att se om något liknande eller annat finns till bra pris.

Den här tar de 600:- för fast egentligen skulle det räcka med en enklare då vi bara har kallvatten i husvagnen.

Varmvatten var ett extra tillbehör då den byggdes men det finns klart att installera en varmvattenberedare i den, dock inget som vi tycker är nödvändigt då det ändå inte finns dusch.


Så det blev ingen lagning av vagnen däremot så backade jag upp den på gräsmattan igen då det är jobbigt att flytta den på gatan varje dag. Datumparkering du vet.


Jag körde och lekte med åkgräsklipparen och övade på att köra och så ville Inger ha gräsklipp så det blev minst tre fulla uppsamlare hon fick sprida ut under häck och buskar.


Grannen satte ribbor under takfoten så att belysningen blev lite mildare, inte alls så dumt resultat men jag har ingen bild på det, däremot från natten innan.

  Där ser man lyset ovanför husvagnen och hela väggen var upplyst, dessutom en vit vägg.


Gräsklippsförsäljaren med fru kom förbi, alltså vännerna Crister o Lena och vi blev bjudna på middag och tiden bestämdes till 18:00

Så efter en dusch och "finkläder" så tog vi en promenad över till dem och det blev en trevlig kväll.

Surströmming till de andra och jag fick en god sillburk.

 

"Man tager vad man haver" sa hon aldrig men det tror jag Lena gjorde, tog vad hon hade eller om det var Christer som dukat.


En bullig strömmingsburk men den var ätbar sa de och tur att jag inte åt för strömmingarna räckte precis till dem.

 


Christer visade sitt senaste inköp, ännu en BMW på två hjul, en fin hoj men inget jag skulle vilja ha.


Satt lite med resebilder och fortsatte med det då jag gått hem innan det blev sängen.

Har sovit gott och steg upp först ½8.


Idag, kanske åka upp med ett lass jord m.m till stugan, Inger har fått av grannen (de med fasadbelysningen) jord och gräsmatta då de rensat och gjort rent under några buskar.

Några trädgårdsplattor och kullerstenar vi ska ta upp då vi så sakta håller på att städa och rensa här hemma inför en kommande försäljning av huset.


Ja och så ska jag ut och jaga vattenkranen.

När vi kom hem så hämtade jag ut nya gasregulatorn så jag bytte till den och en ny slang och panna m.m startade fint så gas och värmeproblemet har jag nog löst, för den här gången.

Upptäckte att kylskåpet inte gillar skumpiga vägar för då vill det inte gå på gas eller det går dåligt men håller ändå kylan.

Åtgärd är att stänga gas och tändsystemet, låta det vara någon halvtimme och sedan går det igen.

Eljest ligger tändningen och tickar på.


Det verkar bli en fin dag och nu är det 10,5° utanför fönstret, sol och vindstilla så jag tar nog förmiddagskaffe ute på en altan.

Inger börjar jobba och har kväll idag.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-05 09:45:13

Temperatur: 15,4 °C
Lufttryck: 1023,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 20 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från WNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 15,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
15,4 °C
Klockan:
09:41
Högsta Temp:
17,6 °C
Klockan:
13:23
Lägsta Temp:
-1,5 °C
Klockan:
05:23
Lägsta Temp:
1,6 °C
Klockan:
23:57
Högsta Lufttryck:
1024,8 hPa
Klockan:
02:00
Högsta Lufttryck:
1024,6 hPa
Klockan:
22:51
Lägsta Lufttryck:
1023,8 hPa
Klockan:
09:04
Lägsta Lufttryck:
1019,6 hPa
Klockan:
00:02
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:42
Sol upp: 05:33
Sol ned: 19:40
Skymning: 20:31
Dagsljus: 15:49 tim:min
Dag längd: 14:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:05

och morgonbilderna.

         


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards