jans

Alla inlägg den 12 september 2022

Av Jan Sandström - 12 september 2022 08:53

Måndag den 12/9


Igår var det val och hur det gått vet man väl inte helt säkert ännu.


Själv så snickrade jag som vanligt.

Trädgårdsbordet fick lite förstärkning på stolparna och en tvärregel för det man vill ha där, värmeljus eller hängande blommor.

   


Jag limmade och skruvade på två brädor, de gjorde jag genom att klyva en trallbräda och så fräste jag sågytans kanter runda och fina.

Så nu är allt lite styvare i sidled men jag fick ta upp plankorna närmast och kapa upp lite.


 


Jag tog även tigersågen och gick till Ingers kulle, där överskottsmaterial dumpades efter gäststugebygget men även lite rötter och skräp hamnade där och nu sågade jag bort sådant som stack ut för mycket.


Sedan middag.

Men nej, så här lågt har jag inte sjunkit ännu, kunde inte låta bli att skoja lite då jag öppnat burken och spisen inte blivit avtorkad.


Jag satt däremot ute och åt med datorn i knät där jag såg början på en usel film. Så jag stängde och gick in då det började bli lite kallt.

Däremot blev det ett bad igår kväll, inte så länge i vattnet men varmt och skönt för en kropp som värker.


Valet följde jag på datorn inne och en usel film som jag stängde

  och det blev 

Star Trek: Deep Space Nine

Men det blev sängen och jag har sovit förutom då Gunnar väckt mig för att gå ut eller in fast fönstret var öppet.

Klockan 6 vaknade jag av liv under sängen så jag fick gå upp och ta en ficklampa och kolla.

Jodå, Gunnar hade en liten mus så jag lade mig igen, när musen var slut kom kisse upp och ville gosa och kröp in under täcket.


Vid 7 hade jag kaffet och mackan klar, gick ut och fyllde fågelautomaten och gjorde upp eld i badtunnan.

Hämtade frukosten och kröp ned i vattnet som höll lite drygt 37 grader.

Där låg jag i 45 minuter och tittade på fåglarna, ett helt stim med Nötskrikor flög omkring i träden.


Sitter inne och kollar nätet och nyheter på TV men snart ska jag ut och snickra.

Idag står hyllor i förrådet på dagordningen men det blir inte så tungt jobb då jag har ganska ont i höger handled.

Tror jag kommer att linda den idag för att gå lite bättre stöd.


Efter lunch så kommer Inger hit igen och har släpen med åkgräsklipparen med så antingen får jag köra den eller så kör Inger och tränar på den. Men jag tror inte hon vill köra för den är lite jobbig så jag kör väl av det grövsta och samlar gräsklippet så får Inger köra den lilla och finputsa.


Imorgon ska det visst regna men idag är som igår mulet och ganska skön höstdag.

Det var skönt i tunnan då det var alldeles vindstilla.

Nu 10.6° mot norr och väderstationen som jag ännu inte flyttat på visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-09-12 09:14:22

Temperatur: 10,6 °C
Lufttryck: 1013,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 0 m/s från ---,
i byarna 0 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 203,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
14:42
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
01:11
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
07:50
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
22:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:04
Sol upp: 05:54
Sol ned: 19:17
Skymning: 20:06
Dagsljus: 15:02 tim:min
Dag längd: 13:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:50
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Morgonbilderna ser ut så här.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards