jans

Direktlänk till inlägg 18 maj 2019

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 18 maj 2019 08:53

Lördag den 18/5


Igår gjorde jag inte så mycket, ställde i ordning möblerna på altanen.

Väntade på att OKQ8 skulle ringa om nya däcken fast dom fick jag inte på hela dagen.


Pratade med grannarna och drack kaffe för mig själv.

Åkte till slut till Stöcksjö och hämtade vertikalskäraren som Anders lånat och kört på sin gräsmatta. Passade på att gosa med en kelsjuk liten katt.

Ny bok i lurarna och nu är det

 


Till slut kom Inger hen och vi åkte till stugan med skäraren och lövsäckar vi fått av en granne.

Innan vi åkte beställde vi pizza och så kom vi hit och åt halva pissorna.


Vi eller Inger städade badtunnan

 


Men det tog lite tid inan jag hittade vattenspridaren, den sätter jag på en liten flotte så att vattnet sprutar på tunnans insida, då blöter den hela insidan som sväller ihop fortare.

Men nu är det frågan om hur länge den här tunnan kommer att hålla ihop. Helst borde den hålla i sommar och nästa för vi har varken råd eller tid att göra i ordning för en ny tunna, då har jag även tänkt bygga en liten bastu.


Det blev kväll och lite film som jag inte fastnade i utan jag höll på med att uppdatera min GPS.

Men nu vet jag inte om den är för gammal för jag får inte in den nya kartan, förra gången hade jag också problem med uppdateringen och GPSen är ju över 10 år så minnet är därefter.


Pollen kännde jag av och jag har sovit dåligt fast eller för att vi hade öppet fönster. Jag har fått gå upp några gånger och tog både Aerius och Alvedon.

Gunnar trivs här men jag har inte sett om han fångat någon mus.


Här har vi nu 13,7° och frukost åt vi på Utsikten men nu har det börjat blåsa lite.

Skogen är full av kvittrande fåglar och i många holkar är det aktiviteter.


Vi ska snart iväg och hämta ved och den här gången hela stockar så det kan bli några vändor ned till Rödåsel.

En kompis ringde just och sa att dom lämnar stan om 10 minuter, tanken var att dom och jag skulle åka ut på MC men jag har faktiskt/tyvärr inte tid för sådant i helgen så jag körde inte ens hojen hit.

Vägen är dessutom ingen trevlig MC-väg nu då den är nysladdad.


Väderstationen visar och det är lite varmare i stan.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-18 09:15:10

Temperatur: 20,7 °C
Lufttryck: 1020,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 31 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 20,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 90,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,7 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
11:08
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
03:27
Lufttryck - Max:
1022,8 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1026,1 hPa
Klockan:
03:26
Lufttryck - Min:
1020,3 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Min:
1022,3 hPa
Klockan:
19:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 01:24
Sol upp: 03:20
Sol ned: 21:54
Skymning: 23:47
Dagsljus: 22:23 tim:min
Dag längd: 18:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:53
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 04:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut i stan




     


Så här ser det ut här från altanen.

 

Nu lite mer te och kaffe innan det blir jobb, jobb, jobb.

Men vi får nog besök av Emil idag och så är det melodifestivalen i kväll.

 










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards