jans

Alla inlägg den 10 augusti 2017

Av Jan Sandström - 10 augusti 2017 10:29

Torsdag den 10/8


Nu på morgonen har åskan dundrat riktigt ordentligt och det kom en smäll kort och snabb som ett pistolskott så jag gissar att den slog ned inte långt ifrån oss, inget efterföljande eko eller dunder.

 

Nu har den dragit förbi Umeå och följer kusten åt nordost.

 


Typiskt att Inger inte är hemma.


Igår hade hon sin kusinträff tillika 60-årsfest för släkt, vänner, och jobbarkompisar, fast de sista får väl räknas till vännerna.

Vi höll till på Kyrkans lägergård vid Svedjan i Tavelsjö och det kom MÅNGA gäster.

 

Vädret var skapligt, det kunde ha varit värre som här nu på morgonen   

 

Jag gick en kortare promenad och även ned till sjön.


Då kom några barn och Emil knatande och jär är Tomas och Emil på väg tillbaks upp igen.

 

Hela familjen var också samlad och vi hade hur kul som helst.

Men om festen ska jag försöka sammanställa några foton och skriva lite mer i ett eget inlägg.


Sent omsider var bil och släpvagn lastade och jag åkte ensam hem med lasset vid 22-tiden, 22:01 enligt min GPS.


Jag kom hem och då tog Mirabell emot mig i dörren och hon var så kelsjuk och glad över att få komma ut, men hon sprang ivägen när jag bar in grån bilen, släpvagnen backade jag bara upp på gräsmattan och då hade jag stängt in kisse.

Gunnar lyste med sin frånvaro och han var nog ute och sprang på byn i den sköna kvällen.


Det kändes inte kallt och jag hade tänkt göra en kopp te och dricka ute på altan då de andra kom i Anders bil.

Inger hade först tänkt ligga över på lägergården men ändrade sig och åkte hem för att åka tillbaks idag.

Jag skulle ju ändå åkta upp och hämta henne.


Det blev inget te utan efter urlastning så gick vi sent omsider isäng, jag hade/har sträckt mig i höger axel och ordentligt ont så det var svårt att hitta en skön ställning i sängen (inte en sådan ställning) utan jag fick ligga på rygg på något vridet sätt.

Men somnade och har sovit gott och tungt.


Vaknade och låg kvar ett tag i sängen men steg upp vid åtta och när jag gjorde frukost märkte jag av åskan.

Idag vägde jag förresten 75,7 kg, men då blev det ju en hel del god mat och massor av god smarrig tårta vilket jag är svag för. Blodsockret vågar jag inte testa :-)


Sedan packade Anders och Signe ihop och drog för nån timme sedan iväg mot fjällen och STF Sylarnas fjällstation där de ska vara i kväll.

Inger åkte tidigt iväg till Tavelsjö för att slutstäda lägergården och hon kom nyss hem.

Nu kommer svåger och svägerska med sin husbil så jag ska fatta mig kort.

Nä det var ju bara Margareta med husbilen, Harry körde ju MC igår och får åka hem med den idag.


Idag kanske det blir Noliamässan igen tillsammans med andra, Emil och föräldrar och morföräldrar, fast jag vet inte varför jag ska dit egentligen. Det finns ju inget att köpa förutom husvagnen jag vill ha.

Jo kanske de där specialborrarna han säljet men jag har ju klarat mig utan dem i 60 år så.


Åskan gick ordentlgit tidigare men nu har den dragit iväg norrut.

Det regnade tidvis ordentligt, nu är det uppehåll och 15,6° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-10 09:00:11

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 1014,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 15,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,2 mm
Året: 251,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
08:34
Temp - Max:
23,4 °C
Klockan:
12:50
Temp - Min:
13,4 °C
Klockan:
04:29
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
04:30
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
10:20
Lufttryck - Min:
1014,1 hPa
Klockan:
08:45
Lufttryck - Min:
1022,7 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:07
Sol upp: 04:17
Sol ned: 21:10
Skymning: 22:18
Dagsljus: 19:11 tim:min
Dag längd: 16:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:52
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det kan bara inte stämma med endast 1,8 mm regn för det flödade ju på vägen. Tror som tidigare att mätarna inte klarar av att mäta dessa störtskurar utan då svämmar mätartratten över.


Så här ser det ut

   

Av Jan Sandström - 10 augusti 2017 09:33

Och den går hårt så Godmorgon dröjer.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards