jans

Alla inlägg den 12 augusti 2017

Av Jan Sandström - 12 augusti 2017 20:49

Men inte här utan där.

Och det kan man kalla å¨skväder.

 

Själv är jag på väg ned i badtunnan, ska bara duscha av mig först.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2017 15:24

Det är lite annorlunda att gå här efter en grusväg än inne i stan.
Det värsta var när jag såg en orm men den var överkörd och död men det hade nog skett ganska nyligen såg det ut som.
Tog några fina bilder med mobilkameran.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2017 09:47

Lördag den 12/8


Idag fyller morfar Juha år så GRATTIS morfar på födelsedagen säger familjen farfar.


Igår en dag hemma, mestadels och med vänner som kom och for.

Tomas och Sara kom förbi efter att ha lämnat stugan de bott i nästan 2 veckor och nu åkte söderut.

Emil med föräldrar och morföräldrar kom förbi och de skulle gå på Noliamässan.

Harry och Maragareta kom förbi och vi åt mat efter att de varit på Noliamässan.

Inger nappade på en annons om en hätta till hennes Västerbottensdräkt och vi åkte iväg och köpte den.


Efter allt så packade vi grejer och katter för att åka hit till stugan. Jag gjorde upp eld i badtunnan men klockan blev mycket och vi var trötta så det blev inget bad.

Jag bytta låscylindrar på stuga och förråd så att vi får samma lås på allt.

Men när jag pysslade med badtunnan och bytte batterier i termometern så klantade jag mig och tappade eller knuffade ned den i vattnet.

Det var problem med att få kontakt mellan sändare och mottagare så jag hade lagt den på kanten på badtunan.

Naturligtvis slocknade mottagaren direkt och fullständigt men jag plockade upp den ur det kalla vattnet, gick in och skruvade isär den helt.

Blåste försiktigt vissa delar med tryckluften och såg att det fanns en glappkontakt på en kondensator.

Lödde ihop den och när jag senare skruvade ihop den så fungerade allt fint.


Men då var klockan mycket och Inger låg redan i sängen och jag gjorde henne och min ljudbok sällskap, Mirabell kom även in och lade sig hos oss, Gunnar var ute men kom även han in på småtimmarna.


Jag har sovit skapligt gott, riktigt gott kan jag nog påstå.


Vi steg upp runt 8-tiden.

Inger gick ut med Gunnar och han gick ned till potatislandet och hämtade sin frukost.

   

Mirabell blev lite nyfiken men jag vet inte om han delade med sig eller om han sa att där nere kan du hämta din egen mat.

 

Senare blev de nöjda och lade sig på varsitt håll. Mirabell i fåtöljen inna i solstrimman

 

men Gunnar trivs bäst ute så det blev en altanstol för han, där kommer de nog att ligga mest hela dagen.

 


Idag stannade vågen på 75,1 kg, samma som igår.

Det blev frukost ute men det blåser en sydvästvind och då rakt in till oss så inte direkt något bikiniväder även om min bror nyss skröt om att ha tagit ett dopp i någon norrlänsk sjö med 15° i vattnet, de och kompisar är på väg upp till Nordkapp.

Jag får nöja mig med det här och borde fortsätta med bygget fast det är mycket jobb innan presänningen är borta med plankorna innan man kan bygga och då är det dags att täcka över allt igen.

 


Det låg ganska mycket vatten i svackorna ovanpå presenningen men jag fick bort det igår kväll, fast till natten kommer det mer regn och ganska ordentligt enligt prognosen.

Meteogrammet: Vindelns Kommun

Men jag har annat att syssla med idag och imorgon innan vi åker hem till stan igen för nu börjar Inger jobba igen på måndag.

Det blir småpyssel idag och kanske får bi besök av Emil och sällskapet då morfar fyller år idag och i så fall kanske vi åker ut någonstans och fikar. Glassbonden är omtyckt av alla eller så till Vindeln och kvarn med forsen.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-12 10:15:09

Temperatur: 19,3 °C
Lufttryck: 1007,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 6,2 m/s från SSW,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 19,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 258,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
09:17
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
11:46
Temp - Min:
13,2 °C
Klockan:
04:24
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
04:30
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1017,8 hPa
Klockan:
01:00
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
07:33
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:16
Sol upp: 04:23
Sol ned: 21:03
Skymning: 22:09
Dagsljus: 18:53 tim:min
Dag längd: 16:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:14
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan men nu är det dags att dra på jobbarkjolen och gå ut.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards