jans

Alla inlägg den 2 augusti 2017

Av Jan Sandström - 2 augusti 2017 16:40

Igår blev det ju ingen tur på hojen men idag kom vi iväg lite tidigare, men ändå nästan sent att åka iväg klockan 12.


Först upp efter E12 mot Vännäs och jag behövde tanka så i Brännland fyllde jag tanken.

 

Lite otydlig bild men det är en fröjd för ögat att se siffrorna, 113:- för full tank men då blev det ju bra 8,44 liter.


Sedan Kassjövägen upp mot Tavelsjö, svängde av och körde en gammal sidoväg, via Altjärn och genom Rödåsel där man kan svänga Vänstervänster, fast jag valde bara vänsterhöger över bron och sedan vänster på "ansia älva" ned mot Västra Selet.

De var varmt och skönt att åka och framme klädde vi av oss för att ÄTA GLASS.

      

Efter glass och kaffe sträckte vi på benen och gick ut på bron, tänk att jag kört bil över den bron några gånger, på den tiden man fick göra det och det var före renoveringen, att jag vågade.

   

Där uppe äter man den goda glassen som folk vallfärdar till men i vissa butiker i Umeå kan man köpa byttor.

 


Det är ett sånt här staket du Anders funderar på uppe på altanen. Men då blir det snyggare upphängning.

   

Nedströms mot Vännäsby

 

och uppströms mot Rödåsel och Vindeln.

 

Det mulnade på ganska fort

         

Vägen gick i en lummig tunnel när vi gick omvägen upp och inte den branta backen.

   

Nu mullrade åskan en bit bort nedströms älven då vi läste på skylten om ett ev. kommande utflyktsmål.

 

 

Åskan mullrade allt mer när vi klädde på oss och åkte iväg men inget regn tursamt nog, det kom en bit bort på vägen men fort körde vi igenom det och sedan blev det gamla vägen via Brattby innan vi åter kom upp på E12 och körde hem i fint väder.


Här hemma mullrade åskan åt vännäs men även i Tavelsjö gick den hårt.

Det är fortfarande blåsvart över industrihusen och det mullrar ibland men här skiner solen och vi har det så varmt och skönt.


Maria meddelade att de blir senare hem så jag går misste om en pizza till middag.

Av Jan Sandström - 2 augusti 2017 09:29

Onsdag den 2/8


Igår, ja vad gjorde jag egentligen, jo gick en promenad runt Västerslätt och passade på INNAN det brakade loss där uppe i skyn.

Det blev en sväng runt så att jag hade en någorlunda snabb retrettväg hem ifall det skulle börja regna, men jag klarade mig.

 

Det var fint väder men det började blåsa så att kläderna fladdrade

 

nästan som den där bilden på Marelyn Monroe där hon går över ventilationstrumman :-)

 


Just som jag kom hem kom en bekant bil från Stråvägen och hem till oss, det var Emil med föräldrarna som kom för att bada.

Även farfar busade och stampade med fötterna i vattnet så det skvätte men då blev han lite blyg och gömde sig bakom pappas trygga ben. En kort sekund i alla fall.


Men jag skulle blogga om Emil men efter att ha skrivit inlägg och skulle lägga till ett foto så försvann inlägget, det hände två gånger och jag har inte hittat igen bilderna jag tog av Emil och Peter i badpoolen.


Sedan blev det fika och så kom

   

Erik efter att de andra åkt hem igen.

Vi tog in hans moppe i garaget och kollade på några småsaker då han nu tänker sälja moppen och nu ligger den ute på Blocket


Erik säljer sin moppe

https://www.blocket.se/vasterbotten/EU_Moped_74622930.htm?ca=2&w=1

 

3000:- med tillbehör och en fin hjälm, den är jag lite sugen på att ha som en enkel hjälm om jag ska ta hojen ned på stan eller bara köra inomstads. Men han får skicka med den så kanske det är lättare att sälja allt.

 

Men bensindunken han tänker skicka med är egentligen min och som han lånat. Men jag får väl bjuda på den.

  En liten fin dunk som rymmer en eller var det 1½ liter och jag har en till jag borde ha på hojen som jag tänkt. Kan vara bra att ha om man träffar på någon hojåkare som fått soppatorsk.


Efter mekandet som egentligen inte blev någonting åt vi middag och Erik åkte hem och åskan gick fortfarande runt omkring oss.

Här blev det inget men i stugan (och runt omkring) gick åskan sa Tomas som är där med sin fru Sara, de firade sin 2-årsdag som gifta.


Lite småpyssel här och där och så blev det film på SVT 1, den jag skrev om i förra inlägget.

Senaste inläggen

Hotet från underjorden

http://www.imdb.com/title/tt0100814/


Hade inte tänkt se hela men det blev ändå så då jag satt med kartor och rutter från och på min GPS under tiden.


Gick isäng med ljudboken och orkade med lite bengympa men vad man fort tappar formen, orkade inte alls med 25-35 benlyft typ situpp. efter 15 var jag slutkörd.


Släckte och har sovit riktigt gott inatt så vid 7 vaknade vi och steg upp lite senare.

Gunnar har varit in och legat en stund hos mig då det kanske blev för kallt ute, Mirabell har både legat hos oss och någon annanstans i huset för jag tror inte hon legat ute, fast det gjorde hon igår kväll men så kom hon in och ville värma sig i mitt knä.


I morse hade jag 5,2 mmol och vikten blev 75 kg. Jag tänker ta en veckotest på blodsockret.

Nu är jag nöjd med vikten och kan jag bara hålla mig runt 75 är det toppen, fast några kilo till nedåt kan bli en bonus men inget jag siktar på.


Idag funderar vi på om det går att åka ut på en MC-tur, vi tänkte det igår men ändrade oss då vädret blev som det blev.

Idag får vi i så fall se till att åka iväg lite tidigare för i eftermiddag blir det säkert oväder igen.

Eljest har jag lite snickeripyssel att göra, några skyltar och så lite på kartarloket jag håller på att laga upp.


På gäststugans pressenning ligger det en hel del vatten i svackorna mellan takreglarna, ska prata med Tomas om att ta sopkvasten och försöka fösa undan så det rinner bort.

Enklast är att bara trycka upp försiktigt underifrån så rinner det ned. Läser du det här kan du ju göra det när du vaknar.


Frukost åt vi ute och nu skiner solen igen men det var vindstilla och skönt tidigare.

   


Just nu har jag 18,8° och ingen vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-02 10:00:11

Temperatur: 19,7 °C
Lufttryck: 1014,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från ENE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 19,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 230,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
09:19
Temp - Max:
22,5 °C
Klockan:
10:25
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
03:58
Lufttryck - Max:
1017,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1017,4 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:28
Sol upp: 03:52
Sol ned: 21:36
Skymning: 22:58
Dagsljus: 20:30 tim:min
Dag längd: 17:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:29
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards