jans

Alla inlägg den 8 augusti 2017

Av Jan Sandström - 8 augusti 2017 20:46

Barnen och sydläningarna skulle gå över så jag hakade på men jag gick ändå mest för mig själv.

 

Men nu får det räcka för den här gången, tror jag.

Jag fick i alla fall ihop det till 5 km och jag gick ganska fort, tog bara lite drygt 3 timmar.


Åskan går lite runt omkring men inte närmare än 6-10 mil, ännu.

Men nu blir det film på TV och i morgon blir det Ingers födelsedagsfest som jag troligen kommer att blogga ifrån.

Av Jan Sandström - 8 augusti 2017 09:21

Tisdag den 8/8


Igår en dag där mycket hände och ändå ingenting.


Jag fortsatte slipa på mina hänvisningspilar och målade lite.

 

Fyllde i texten med gult fast även efter 4 lager så blev det inte så helgult som jag ville ha det, skulle ha lackat först så att inte träet suger in så mycket och så målat vitt som grundfärg.

Men det syns ändå och sedan ska jag slipa bort det som är utanför, det är till sargen på vår Sverker, cykelkärran i stugan fast det är inten cykelkärra utan man drog mjölkkrukorna på den en gång.

 


Jag gick även en promenad i det fina vädret och det blev ned till älven och brobygget, förbi Nolia på hemvägen.

 

En skön promenad och jag gick utan mitt ryggstöd, så jag tog det lite lugnt men det kändes bra så nu tror jag att jag kan lägga undan det så länge.


Peter, Anna och Emil kom förbi en stund och så tittade Harry (svågern) in som hastigast.

Allt innan vi fick gäster från södern.


Tomas och Anna kom och med dem Micke och Agneta, Saras föräldrar från Söderhamnstrakten (som ska besöka Noliamässan och sedan Ingers fest imorgon) och vi bjöd på middag innan de åkte tillbaks till sitt boende på hotell, Tomas o Sara bor ju i stugan.


Agneta är lika kaffetokig som jag om inte mer och jag fick en present av dem.

 

RIKTIGT kaffe som de sa.

 

Frågan är om jag vågar öppna och brygga kaffet.

 

Jo såg något lustigt när jag lade upp bilderna, datum och tid blev nästan för otroligt.

 

Jag skulle ha fotat 10 minuter tidigare men nästa år får jag kolla det.


Och stugan står kvar, gäststugan alltså.

 


Jag gjorde säkert något mer igår men just nu kommer jag bara inte på vad så det kan inte vara så viktigt.

Senare på kvällen satt jag här vid datorn och samtidigt gick katastroffilmen Armageddon på TV men jag såg den inte klart utan släckte och gick isäng.

En kort stund med ljudboken och Miorabell utmed mig innan jag släckte och har sovit gott och tungt inatt.


Under natten kom Anders och Signe hit, de hade först gått de 16 km från STF Sylarna till Storulvån, kört bil hit till stan och parkerat bilen på Grubbe vid Beijers och gått hit då hans bil ska vara på service direkt i morse.

Att de orkar men så är de unga och friska.


Nu har även de vaknat.

Själv vaknade jag av klockradion ½8 och steg upp direkt, Inger satt redan ute med frukost och jag gick ut när mina morgonsysslor var klara.

Idag blev det inten blodtest men vågen stannade på 75,9 kg,     det här såg inte bra ut men så åt jag på tok för mycket igår och förrgår.


Idag blir det slutförberedelser till Ingers fest imorgon och det kommer många gäster.

Väderprognosen ser hyfsad ut så det kan bli en fin fest inne och ute på Kyrkans lägergård Svedjan i Tavelsjö.

I morgen, onsdag 09.08.2017
TidVarselTemp.NedbørVind
kl 0–6

Fair.  Lettskyet.

14°0 mmFlau vind, 1 m/s fra vest-sørvestFlau vind, 1 m/s fra vest-sørvest
kl 6–12

Delvis skyet.  Delvis skyet.

12°0 mmFlau vind, 1 m/s fra vest-nordvestFlau vind, 1 m/s fra vest-nordvest
kl 12–18

Skyet.

Skyet.

21°0 mmSvak vind, 3 m/s fra vest-sørvestSvak vind, 3 m/s fra vest-sørvest
kl 18–24

Skyet.

Skyet.

20°0 mmLett bris, 4 m/s fra sørLett bris, 4 m/s fra sør

Men jag hoppas hinna med en promenad också frammåt eftermiddan, borde ta mig förbi apoteket och köpa en burk teststickor till blodsockermätaren för nu har jag inte många kvar.

Hade för mig att jag hade en burk extra men kan bara inte hitta den.

Måste även beställa förnyelse av receptet mitt.

Beställa tid för besiktning av bilen borde jag också göra men det är så mycket i mitt huvud just nu att det snart blir kortslutning.


Får ta en sak i taget och nu är det detta inlägg, sedan skriva ut fler skyltar och lappar till Morgondagen och och och och. Hjälp!


Det var grått i morse.

 

Men nu har det blivit ljusare och solen tittar även fram ibland fast det blåser lite för mycket.

Men 19,8° i skuggan är inte så illa den här sommaren.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-08 10:00:11

Temperatur: 18,5 °C
Lufttryck: 1021,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från SSW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 18,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,4 mm
Året: 249,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
21,9 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
01:55
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
02:52
Lufttryck - Max:
1021,7 hPa
Klockan:
02:07
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
23:26
Lufttryck - Min:
1020,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:58
Sol upp: 04:11
Sol ned: 21:16
Skymning: 22:27
Dagsljus: 19:29 tim:min
Dag längd: 17:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:28
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut just nu när jag skriver det här 10:06 den 8/8 2017

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards