jans

Alla inlägg under augusti 2017

Av Jan Sandström - 20 augusti 2017 11:41

Och då menar jag inte att jag inte har humor utan jag oroade mig för gäststugan och presenningen när det nu blåser en sydlig vind rakt in på stugan.

Men kameran visar att den ligger kvar och kanske tur att det finns en del vatten på den som tynger ned.

 

Men det fladdrar ordentligt i fastsättningarna.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2017 10:48

Söndag den 20/8


Idag fyller lillpyre 2 år, för 33 år sedan plockade jag ut han inne på toaletten.

Det var en erfarenhet ochhändelse jag än idag inte smält och fått någon reaktion av.

Det är alltså Anders det handlar om och idag är han chef för STF Sylarnas fjällstation uppe på en bergstopp (nästan) i Jämtland.


Så GRATTIS på födelsedagen Anders.


 

Där va du inte gammal


     


Igår gjorde jag först ingenting, sedan åkte jag upp till Erik och hjälpte han att borra upp några fler tavellister, de vi gjorde av plattjärn och som han sedan sätter upp foton med magneter istället för att ha tavlor på väggarna.

Riktigt snyggt och så kan han växlta bilder lite nu och då och efter årstiderna.

När jag var där började det regna och det regnade ordentligt men tursamt nog var det uppehåll då jag en timme senare åkte hem igen.

Jag körde ju bilen men fick gå ut till parkeringen och jag hade bara en tröja på mig.


När jag kom hem dörk Maria och Mona upp och skulle ha bilen, de bad inte om att få låna den.

Men klart de fick åka och handla och egentligen skulle jag ha velat följa med men då satt jag med min lunch och iddes inte.


Sedan gjorde jag nog inte så mycket mer vad jag kommer ihåg, jo jag plockade upp och startade den där lilla TV:n som Erik fick med sitt cykelköp.

 

Men den verkar vara lite jobbig för jag har inte listat ut hur man blandar analoga och digitala kanaler i lisorna men jag ids inte lägga ned så mycket arbete på det då den ska stå i stugan där vi bara har markbundna digitala kanaler och så ska den mest vara till att se på film via dator och USB.


Parisare till middag och jag satt ute, jo först trodde jag att Gunnar rymt men så hittade jag han under plasten på grannens hammock där han brukar ligga, säkert mysigt att ligga där när det regnade.


Jag gjorde i ordning bilder från festen till Ingers sida och skrev lite text till dem.

Den hittar du under Inger på vår webbsida sandstrom.vasterslatt.se.


Gunnar hittade senare hem men sent när Inger var på väg hem mötte hon han borta vid Timotejvägen halvvägs till VK.

Jag har funderat på en GPS på han men då skulle jag verkligen inte få någon ro och kunna sova om jag såg att han rännde runt hela stan.


Det blev ingen direkt film igår utan jag såg halvdeles på MiB 2 innan jag gick isäng, då ville Mirabell ha dit mig till sängen.

Klockan 10 (22) vill hon att jag ska gå isäng och hon ligger på som bara den för att få isäng mig så hon kan ligga utmed mig men igår låg hon på mitt bröst en stund och kurrade. Hur mysigt som helst.


Hade svårt att somna inatt utan låg mest och funderade på ett och annat att göra och som inte blir av. Men till slut så sov jag nog för jag vaknade i morse.

Gunnar låg tidvis hos mig och mellan benen men inte skönt när jag har värk i kroppen och inte kan röra på mig.

Höger axel är det som just för tillfället är ondast och svårt att då ligga på höger sida som jag brukar.


Steg upp, duschade, frukost ute fast det blåser mycket men sydliga vindar så mot norr var det lä och jag fick Mirabell utmed mig på soffan. Idag stannade vågen på 74,8 kg.

Läste några korsord innan jag gick in och slängde iväg en beställning till zooplus.se.

Peter (och jag) behöver grejor och mat men Marias kattmat hade de inte just nu så nu väntar jag flera paket till veckan.

Först nya inlägg till mitt andra jag, sedan batteri till min squeesbox och så kattmat, träd och annat till småvännerna.


Sedan får jag se om jag ids montera en Nexastyrning vid elcentralen till utebelysningen, borde ha två då jag kan skilja på ute och fönsterbelysningen.

Jag gjorde ju två olika linor men sista åren har jag bara haft de hopkopplade då jag inte haft något ur med två kanaler.


Eljest är det ju söndag så jag kanske bara ska vara fin och ta det lugnt här hemma, läsa och dricka kaffe eller rent utav ta en promenad men då blåser jag väl bort eller det blir som Marilyn Monroe på trottoaren.

 


Nä så galet blir det inte men det är höst ute idag, inatt kändes det VERKLIGEN SOM HÖST med mörker, regn och blåst.

Nästan spöklikt.

Men nu är det17,1° ute och uppehåll fast en sydlig vind som blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-20 11:15:11

Temperatur: 16,4 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 6,9 m/s från SW,
i byarna 10,9 m/s
Kyleffekt: 15,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 7,2 mm
Månaden: 48,6 mm
Året: 274,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
10:33
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
09:37
Temp - Min:
13,8 °C
Klockan:
01:56
Temp - Min:
15,2 °C
Klockan:
19:55
Lufttryck - Max:
1009,9 hPa
Klockan:
11:14
Lufttryck - Max:
1016,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
20:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:48
Sol upp: 04:47
Sol ned: 20:35
Skymning: 21:34
Dagsljus: 17:46 tim:min
Dag längd: 15:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:54
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

   



Av Jan Sandström - 19 augusti 2017 21:21

Nu har jag lagt upp ett antal foton från Ingers 60-årsfest (och en förbannad fruga håller på att gå mig på nerverna här) och skrivit lite text under vissa bilder, titta och njut av den vackra Tavelsjöbygden. Människorna kan du ju bortse ifrån.


Du hittar bilderna här.

 

Av Jan Sandström - 19 augusti 2017 18:49

Erik fotade också på festen så jag hamnade på några bilder som jag visat tidigare men min nu lilla mage.

 

Dukat och klart.


 

Mingel ute på gården.


 

Mat var det och då lastar man för sig.


 

Den fina lägergården.


 

Mona och Maria fick en välförtjänt paus i arbetet.


 

Jag och alla andra tittar på uppträdandet som Annelie, Pebbe och Alma Vigren bjöd på.


 

Emil fick tydligen en liten koja.


     



 

Det skulle sjungar för Inger.


 

Och Inger höll tal till alla, eller pratade då till oss.


 

Kön till maten ringlade lång utomhus och allt gick nästan åt.


 

Jag står och begrundar någonting.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2017 14:22

Installerar den nya apparaten som Erik fick med sin cykel.
Måste prova att den fungerar.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2017 09:47

Lördag den 19/8


Igår, hmmm vad gjorde jag på morgonen. Kan inte ha varit så viktigt eller, jo jag snickrade ju.

Fixade främre stötfångaren på kartarloket om nu lok har stötfångare. Men nu saknas bara något mjukt så att inte hela huset blir sönderkört.


Sedan lagade jag ju punkteringen på min cykel, lappade slangen efter konstens alla regler såsom jag lärt mig en gång och som fungerat fram till för säg 20 år sedan.

Krängde på däcket och pumpade upp men efter en minut så lät det som en pruttkudde och luften försvann.

Den enda som då gällde var att upp med allt och dit med en ny slang, idag kan man inte laga cykelslangar med lappar så som man gjorde förr men då var slangarna av gummi, idag tror jag det är plast av något slag och inte heller solutionet är som förr då ungar gick omkring och sniffade det. Så då ändrade man och fyllde vatten i tubarna tror jag.

Säkert påtryckning från cykelslangtillverkarna.


Erik kikade förbi och hämtade en nyckel och en datorskärm och senare kom han förbi på cykel.

Då hade Emil och föräldrar kommit och senare kom Maria förbi för vi skulle grilla och äta tillsammans.

Och det gjorde vi men roligast var när Peter gav Emil av Ingers vitlöksdressing för den är stark i smaken.

             

Jag skulle ha filmat han men då skulle jag ha fått ta bort ljudet av alla som skrattade åt pyret. För vilka miner han visade upp och sedan ville han ha mer.

Tydligen en smakupplevelse som gav mersmak.

     

Han fick mysa en stund hos faster Maria och det blev rester av burgaren över som jag lade på katternas fat här ute men vem som sedan ätit upp det vet jag inte, kanske fick skatan fylla magen med gottgott.


Äppelträdet blev planterat igår och ordentligt igenomvattnat men när jag skulle vattna andra omplanterade blommor så låg Gunnar och sov under pionen men jag sprutade inte direkt på han utan blomman bredvid.


Emil är inne i åldern när allt är nytt och han är nyfiken på allt men än kan han inte fråga direkt med ord utan mest peka och komma med ett ljud.

     


Till slut vågade sig Mirabell hem igen, fast hon var inte borta hela tiden men allt för mycket stoj är inte skoj.

 


Efter mycket mat och efterrätt tog jag en snabb promenad runt vårt kvarter och det blev 1,69 km

Sedan dator och TV men jag blev dödligt trött och slut, kändes nästan som paltkoma så klockan 22 tvingade jag mig upp ur kontorsstolen, tog medicin och gick isäng.

En kort stund med ljudboken och jag sov sedan hela natten som klubbad.


Tog medicinen klockan 6 men är inte medveten om det och ½8 gick nästa larm på radion, låg kvar en liten stund innan jag tvingade mig upp.

Idag stannade vågen på 75,5 kg.


Frukost ute och det kändes varmt och skönt. Senare idag ska jag till Erik och hjälpa han sätta upp ett par tavellister, plattjärnen han sätter foton på med magneter.

Därefter ska vi ta hans gamla cykel hit och plocka ihop en fungerande av den och Marias gamla som är av samma modell.


Men det lär ska regna i eftermiddag så vi får nog hålla till innomhus eller uppe på en altan under tak.


Just nu mulet men uppehåll, 17,7° och grå himmel men vindstilla, ganska skönt ute och tyst då det är lördag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-19 10:15:10

Temperatur: 17,8 °C
Lufttryck: 1013,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från SSE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 17,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,0 mm
Året: 267,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
09:37
Temp - Max:
22,1 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
15,3 °C
Klockan:
02:40
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
01:18
Lufttryck - Max:
1016,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,4 hPa
Klockan:
09:45
Lufttryck - Min:
1015,9 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:44
Sol upp: 04:44
Sol ned: 20:39
Skymning: 21:38
Dagsljus: 17:54 tim:min
Dag längd: 15:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:32
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och jag håller samtidigt som jag skriver på att kopiera ljudböcker till Ingers MP3. Men jag måste sanera bland alla USB-sladdar och sortera bort alla som bara kan ladda och inte ha dotorkontakt eller åtminstone märka upp vilka som är vad.


Så här ser det då ut i trädgården och snart blir det kaffe ute igen.

   

Av Jan Sandström - 18 augusti 2017 22:18

Nu förstår jag att folk säger att jag håller på att försvinna.

Först en bild från Tomas och Saras bröllopp 1/8 2015 och de resterande Ingers fest 9/8 2017 som Erik fotat.

         

Av Jan Sandström - 18 augusti 2017 18:03

Och Emil är sprallig som 7 men det beror på att han smakat på Ingers VITLÖKSdressing.
Vilka härliga miner han visade upp.

 

Det blev både parisare och hamburgare och så nån korv av något slag.


Emil gillar burgare men det blev en hel del över efter hans framfart.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards