jans

Alla inlägg under augusti 2017

Av Jan Sandström - 27 augusti 2017 09:29

Söndag den 27/8


Igår vaknade vi efter en skön natt med katter i sängen, blöta katter då det regnade och kisse sprag ut och in genom det öppna fönstret.


Frukost ute och sedan blev det jobb jobb jobb.

Jag fick efter mycket slit upp stommen, eller delar av den till det där extra golvet jag ska sätta upp för att enklare kunna få upp överdelen på stugan.

   

N-tangenten trilskas på det här gamla tangentbordet och har man som jag idag riktigt ont i höger pekfinger blir det fel ganska ofta.

Jag orkar inte trycka ned så ordentligt som behövs.


Det blir inte hela bredden på stugan så ena sidan får vi lösa med stegar så länge. Ser att kameran förvränger bilden ordentligt för öppningen till vänster är inte så där sned utan lodrät.

Det var lite problem då jag först fick plocka bort översta lagret och lägga dit två kortare bitar ovanför öppningen på mellanvägge.


Sedan blev det lite annat gjort som en förhöjning på regnmätaren och den har haft problem att hitta mottagaren, eller tvärtom så jag flyttade den på stuggaveln, men den fungerar fortfarande dåligt.


Fika och mat han vi med liksom ett varmare bad efter middan, vid 21-tiden. Runt 40° så jag var inte i så länge men tillräckligt för att känna värmen gå in i kroppens muskler.

Sedan blev det Morden i Midsomer på SVT1 innan vi gick isäng.


Gunnar kom in på småtimmarna och sedan låg han hos oss hela natten för vi hade frost inatt.

Klockan 6 då jag gick upp och tog medicinen visade den gamla runda analoga termometern på -3°, den digitala på -1,7°, Vattenfalls termometer visade -0,7° mellan 5 och 6.


Så i morde låg han och var så kelsjuk mellan oss.

Vi låg kvar till åtta då det var dags att stiga upp, solen sken och fint väder men svalt så det blev frukost inne och idag stannade vågen på 75,1 kg.


Sitter här och tittar ut

 


Då får jag se en ekorre komma skuttande och sitter på gräsmattan, men jag kommer inte för mig att ta fram kameran förrän senare.

Jag sitter bara och beundrar den lilla varelsen som är så söt och hoppas att Gunnar nu ligger och sover på altanstolen.

Sedan hoppade han upp och mellan granarna här utanför.

       


Som jag sa skiner solen och nu har tempen stigit till 10,4° så förmiddaskaffet blir ute på altanen, men det har börjat blåsa en aning för tidigare var det kav lugnt, inte ens asplöven darrade.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-27 09:45:11

Temperatur: 16,0 °C
Lufttryck: 1022,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från N,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 51,9 mm
Året: 277,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
17:31
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
05:17
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
05:35
Lufttryck - Max:
1022,2 hPa
Klockan:
09:37
Lufttryck - Max:
1019,9 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
00:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:13
Sol upp: 05:08
Sol ned: 20:11
Skymning: 21:06
Dagsljus: 16:53 tim:min
Dag längd: 15:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:42
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Rönnen är fin med sina bärklasar.

   

Av Jan Sandström - 26 augusti 2017 10:03

Lördag den 26/8


Igår plockade jag ihop hemma, lastade spillbrädor på släpen och det som skulle till stugan.

Posten kom med paketet från zooplus som var katträd, kattmat och andra kattsaker när jag halvsov ute på altanen och det var skönt ute.

Flyttfåglarna samlas i flockar.

 


Men jag mådde dåligt med huvudvärk så då klädde jag på mig när jag inte behövde vänta på posten och började gå en promenad men det var GRÅTT där uppe och det såg ut att komma emot mig ganska fort. Jag han ett par hundra meter då det började småregna så det blev bara en kortare runda på Västerslätt.

1 km fick räcka och kanske var det vädret som påverkade mitt huvud eller så hade jag ätit/druckit för dåligt.


Inger kom hem och efter te o kaffe lastade vi det sista som katter och mat för att åka hit och här var det gråmulet med regn.

Eld i badtunnan och jag monterade två temperaturgivare, den ena från Vattenfall som nu mätar bak i varmförrådet och under torpargrunden.

Den andra från Telldus (Nexa) satte jag i gäststugan och den ska mäta där nere i framtiden, kollade bara att nätverket räckte dit fast där får jag ju snart nytt för på måndag kommer de och svetsar in fiberledningen här.


Sent omsider blev det skapligt varmt i vattnet och jag gick ut, men det var inte så varmt utan på gränsen till kallt och det regnade.
Så det blev ett kort bad och kallt när jag skulle upp ur tunnan i regnet.


Lite TV medan jag torkade i rummet där vi tänt en skön brasa i kaminen innan det blev sängen och ljudboken.

Det regnade ute och Gunnar kom in blöt och hemsk för vilken gång i ordningen, nu upp i sängen för att värma sig och kela.

Även Mirabell sprang ut och in och jag lyssnade på boken.


Fick stänga av ljudet på mobilen då den tappade nätverket titt som tätt med ett plingande.


Sedan sov jag gott förutom då vi fick en blöt katt i sängen men till slut gav även han upp och lade sig hos mig.


Vaknade och steg upp, kallt och regn ute men det hindrade inte frukost ute på altanen.

Idag vägde jag 74,6 kg


Katterna gick även de ut men idag blev det ingen mus till frukost för Gunnar.

 

Men han hade spaning på någonting där ute i gräset.


Av och till skiner solen igenom molntäcket

 


Det blev toabesök i potatislandet innan han kom upp till Inger och värmde tassarna och sedan gick han till "sin" altanstol där han sover.

 


Och så kommer det en regnskur så allt blir grått där ute och det smattrar på altantaket.

 


Jag fick en gosig Mirabell som även hon varit ute och blött upp sig och sökte lite värme i mitt knä, och det säger man ju inte nej till.

 

Och en självie på mig.

 


Vi som ska bygga på gäststugen men preseningen får ligga kvar och vi ska försöka få upp någon form av golv i lofthöjd. Då vädret är som det är kan vi inte lyfta på taket så då får jag kapa de uppåtgående stolpar som ska dit.


Det regnar omväxlande med sol, fast den ser vi väldigt lite av och temperaturen just nu ligger på +9,1° med en nordvästvind.


Inte så skönt direkt men vi måste ändå sätta igång med någonting, tid är något vi har ont om.


Men nu har Inger värmt mer te så då blir det en kopp kaffe för mig men först skita lite på toan, inte som Gunnar i potatislandet.

 

Av Jan Sandström - 26 augusti 2017 09:45

Godmorgon får dröja ett tag till.

Av Jan Sandström - 25 augusti 2017 09:36

Fredag den 25/8


Hoppas att Internet är lite stabilare idag. Igår morse eller förmiddan var det lite si och så med kontakten med yttervärlden.


Det som hände igår var att jag fick mitt batteri till min Logitech Squeezebox så nu kan jag lyssna på musik eller ljudbok för den delen via den och direkt från det egna nätet.

Posten hörde av sig och undrade hur jag ville ha paketet med kattsaker, hämta själv ute mot flyget igår eller hemkörning idag.

Efter lunch kommer det att levereras hit hem.


Sedan kopplade jag släpen och åkte till Överboda där jag hämtade en ny väggplanka till gäststugan, jag hade ju fått en som var felfräst och krokig, men inte böjd.

   

Jag kom lagom hem till det började regna men hann linda in planken i plast och därefter rasade temperaturen.

På kort tid blev det isande kallt så jag och Mirabell gick in och lade oss på soffan.

 

Men hon övergav mig och lade sig på sängen och jag låg kvar ett tag till med ljudboken i lurarna.


Inger kom hem, vi åt middag och pratade men satt ute och det var kallt.

Svågern P-G ringde och sa att på måndag vill de komma in och svetsa fiberledningen hos oss och att antingen är jag där eller ger dem en nyckel.

Jag åker nog upp och övervakar så att det går rätt till.   


Sedan blev det TV för mig här inne vid datorn och det blev en sen kväll då jag satt och kollade runt på vad man kan göra och se runt Fredrika och inlandet.

Vi ska göra en kortare tur nästa vecka.


Gick isäng och jag har sovit ganska gott fast jag hade ordentligt ont i händerna, för mycket datorjobb och ingen promenad blev det igår.


Steg upp ½8 då Inger åkte iväg till jobbet och idag stannade vågen på 74,2 kg.   


Idag kommer det stora paketet.

Jag måste ta en promenad.

Lacka naglarna, börjar bli dags med att göra om nu.

Och och och en massa annat.


Jag får se vad det blir gjort innan Inger kommer hem och vi åker upp till stugan med grejor och ligger nog över där.


Det är höst för idag åt jag frukost inne, det är 11,5° nu men betydligt kallare då jag steg upp.

Men solen skiner av och till med svaga vindar fast det blåser kallt. Det är höstdagar.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-25 09:45:11

Temperatur: 12,9 °C
Lufttryck: 1010,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 49,5 mm
Året: 275,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
09:38
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
12:25
Temp - Min:
4,1 °C
Klockan:
01:53
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1021,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,6 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:06
Sol upp: 05:02
Sol ned: 20:18
Skymning: 21:14
Dagsljus: 17:08 tim:min
Dag längd: 15:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:00
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 24 augusti 2017 16:09

Det blev kallt ute så vi gick in men nu övergav Mirabell mig.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2017 10:34

Vårt internet dog när jag höll på att skriva dagens Godmorgon.
Får se om jag kan rädda det jag redan skrivit.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2017 09:42

Torsdag den 24/8 och 4 månader kvar till julafton   och då har det vänt mot ljusare tider igen.


Men till nutid och igår, då kopplade jag åter in mitt skymningsrelä till ytterbelysningen så nu fungerar det som tidigare igen men med skillnad att vi kan manövrera manuellt under den mörka tiden på dygnet vilken var avsikten med det hela.


Sedan efter lunch och eftermiddagsmedicinen gick jag ut en promenad, det blev ned till stan och centrum.

 

Jag gick förbi och tittade på nya byssterminalen som de håller på att strula med. Sedan tänkte jag gå tunneln under järnvägsallén och Hagasidan hem.
Men vid järnvägsstationen såg jag en massa blinkande blå ljus efter Vännäsvägen och de kom emot mig så jag väntade tills de kört förbi och de körde snabbt.

DÅ såg jag det mörka rökmolnet över P-husbygget de håller på med vid "Röda torget" (Järnvägsallén och ÖK). Skit tänkte jag för just där ungefär ligger Haga Äldrecenter där Inger jobbar. Bara det inte är där det brinner.

   

Så jag ändrade planerna och gick mot branden och där såg jag att det "bara" var ett trähus som brann. Eller inte bara för det är tragiskt med brand för alla inblandade.

   

Provade tidigare att ringa Inger men hennes telefon var avstängd, det också ökade min oro att det var där det brann och att alla var upptagna och det förstår man ju.


Jag vände skorna hemmåt och på Hagasidan, in på perongen och tittade. Ett SJ-tåg stod inne.

 

 

Promenaden tog 1½ timme och det blev 6,58 km med köp av en mjukglass på torget och den var stor och god.


Väl hemma hade just dagens matinéfilm börjat så det blev kaffe framför TV:n och jag fick Mirabell i mitt knä.

Men jag satt även med laptopen och kollade brandens utveckling på vk.se


Internet slutade fungera för mig så jag fick ta en liten paus på en halvtimme, tack för ditt tålamod och väntade.  


Efter det gjorde jag inte så mycket, började plocka ihop en cykel av två cyklar, Eriks och Marias gamla har fel och brister men man bör kunna plocka ihop en fungerande av de två.


Jag gjorde en "middag" som jag åt framför TV:n och sent blev det ett nytt avsnitt av "Det okända".


Inger kom hem och vi pratade lite om branden utmed hennes jobb och sedan blev det sängen för mig.

Ljudboken en stund men jag somnade nog ifrån den.


Säg inte att Internet dog igen. Kommer det igen postar jag direkt och får uppdatera senare.


Såja, då är då det ovanstående sparat så nu uppdatering.

Jag har sovit riktigt tungt inatt och Gunnar har delvis sovit hos mig men även varit inne och kurrat hos Inger.

Vaknade men låg kvar och kollade nätet på mobilen innan jag steg upp.

Idag vägde jag 74,4 kg så nu kan jag nog säga att jag gått ned 20 kg sedan mars ifjol. Den 5/3 2016 vägde jag 94,5 kg.

 

Posten kom och jag fick mitt batteri till musikspelaren och så meddelande från posten och kattmaten och det andra kommer hit hem imorgon eftermiddag.

Men jag kunde ha fått hämta redan idag. Det där ett knep från dem för jag gissar att avsändaren betalat för hemkörning och då bör de göra det utan att fråga hur jag vill ha leveransen.


Idag ska jag ta en promenad och det kanske blir till älven så jag kan se hur de sköter byggandet av bron över till Bölesholmarna.

Eljest kanske det blir cykelrep.


Men jag har även purrat på Bränastugan om min dåliga planka de levererade och som jag vill ha utbytt.

Jag får se hur det blir där om jag ska dit och hämta en ny eller om de vill ha tillbaks den gamla först.


Vädret är hyfsat idag, solen har skinit och det var vindstilla så frukosten ute var skön.


Nu är det mulet och svaga vindar, 13,0° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-24 11:15:10

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 1017,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 49,2 mm
Året: 275,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
09:53
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
12:13
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1021,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1050,4 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Min:
1017,1 hPa
Klockan:
11:12
Lufttryck - Min:
1021,3 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:02
Sol upp: 04:59
Sol ned: 20:22
Skymning: 21:18
Dagsljus: 17:16 tim:min
Dag längd: 15:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:36
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut och nu får jag se om jag kan posta resterande inlägget.

   

Av Jan Sandström - 23 augusti 2017 15:40

...och tar igen mig lite framför matinéfilmen på SVT1.


Men  jag blev lite orolig när jag gick på stan och vid järnvägsstationen kom brandkåren i hög hastighet och bakom bygget av parkeringshuset syntes svart rök bolma upp, just där ingers jobb och Haga Äldrecenter ligger, Hagaborg som det hette tidigare.

Jag blev orolig att det var där det brann så jag gick mot ÖK och under järnvägen då jag såg att det var ett äldre trähus som det brann i.

       

Nu finns information på VK.se


Men alla bränder är tragiska och det drabbar ju så hårt.


Jag fick mig då en långpromenad.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards