jans

Alla inlägg under augusti 2017

Av Jan Sandström - 23 augusti 2017 14:47

Men hus utmed på andra sidan gatan.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2017 14:39

Bara det inte är Haga äldecenter och Ingers jobb.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2017 11:50

Min insändare i VK kom med i dagens tidning.
Får se om det blir någon reaktion på den.

 

Av Jan Sandström - 23 augusti 2017 09:54

Onsdag den 23/8


Igår tog jag sovmorgon och låg ända till 9-tiden.

Frukost ute och sedan kopplade jag lite sladdar så nu styrs ytter och fönsterbelysningen av Nexa så någon klocka behövs inte, det finns på nätet.

Men jag måste nog koppla in skymningsreläet igen för att få det bra. Normalt skulle det fungera men på morgonen blir det problem om jag vill ha lyse på vid 6 och släcka vid solens uppgång, problemet är att solen går upp före 6 halva året och då släcker den före den slår på.
Hmmmm men vänta, jag kan lägga in en extra släckning på förmiddan. Måste undersöka det.

Fast då kommer det ändå att lysa på morgonen även om det är ljust så den tanken fungerade inte.


Inger kom hem, Maria kom förbi och jag cyklade och hämtade mitt paket från Amoena, nya fina inlägg.

Sedan gick jag en promenad på drygt 3 km och tog 45 minuter.

 


Lagade middag, värmde några pajbitar och hackade sallad och gurka som vi åt ute, sedan satt vi kvar en stund tills det blev mörkt på altanen och svårt att se korsordet.

Gick in och såg filmen som börjat 9, The Expendables 2 TV6 Igår 21:00 - 23:00 och sedan blev det sängen och då låg redan Mirabell och väntade på mig.


Ljudboken en stund och så kom Inger och kröp ned under mitt täcke och så Gunnar mellan mina ben.

Således lite svårt att sova och det kröp i knäna då jag inte kunde röra på benen. Men somnade ändå till slut.


I morse låg Gunnar kvar hos mig så det har tydligen varit kallt ute inatt

 

men det visar väderstationen längre ned då jag laggt in de siffrorna.


I morse vägde jag 74,3 kg så snart kanske jag slår ett nytt minirekord, det lägsta tidigare är ett hg mindre som jag fick den sista juli.


Idag ska jag koppla in skymningsreläet men det är ett lätt jobb, problemet sedan är att då tänds lyset i typ 5 minuter då Nexa slår på.

Tidigare låg reläet före timern och hade alltid spänning men nu blir det tvärtom för eljest tappar Nexa spänningen och inloggningen under dagtid.

Jag vet inte vilket som är bäst.

Så hoppas jag på att batteriet till min Swueesbox kommer idag, kattmat m.m m.m ska komma i morgon eller fredag och så har tydligen Maria ett paket som ska levereras hit hem till mig.

Jag känner mig som någon sambandscentral.


En promenad eller cykeltur då vädret är fint, just nu i alla fall så skiner solen och det är LL.L grader på termometern. Såja 13,8° ser bättre ut och inte heller blåser det.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-23 10:15:11

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 1023,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 49,2 mm
Året: 275,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
16:07
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
05:12
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1050,4 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
21:25
Lufttryck - Min:
1023,6 hPa
Klockan:
10:03
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
00:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:59
Sol upp: 04:56
Sol ned: 20:25
Skymning: 21:22
Dagsljus: 17:23 tim:min
Dag längd: 15:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:10
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

 



Av Jan Sandström - 22 augusti 2017 10:28

Tisdag den 22/8


Idag tror jag inte vi har någon närstående som fyller år. Liksom en vit lucka i almanackan.


Igår åkte jag och Inger först till BYGGmax där vi köpte en del virke som vi körde upp till stugan med.

Det ska användas till någon form av plattform invändigt på stugbygget så att man slipper stå på rangliga stegar för den övre delen.

Vi plockade och grejade med lite smått där innan vi åkte mot stan igen.


I Hissjö svängde jag mot Landbymuséet där sommarcaféet skulle vara öppet enligt den trotoarpratare som stod vid vägen.

Men inte fanns det någon där, låst, stängt och igenbommade fönster och vi var inte ensamma för det kom fler som tydligen tänkt få en eftermiddagstår.


SKAMLIGT HISSJÖ


Det får bli en insändare i tidningen. Kan man inte ens ta bort skylten vid vägen eller sätta dit att det bara är öppet helger eller vad det nu är så kan man lika gärna bomma igen stället helt.


Vid lantbruksskolan lämnade jag av Inger som skulle trava ut i bärskogen för att nappa hallon och jag fortsatte hem.

Kaffe och Erik kom förbi för att hämta något och jag gosade med Mirabell i mitt knä innan jag åkte iväg till Stöcksjö fram och åter, på hemväg in till Kjell & Co där jag kompletterade med några Nexakontroller och en ordentlig USB-laddare.

En sådan jag tidigare satt i stugan så ska jag fixa ett laddställe här i huset för mobiler och annat.

Linocell 10 A USB-laddstation 6 portarKlicka på bilden för att komma till Kjelle.


Kom hem och tänkte att jag kan lika gärna åka iväg mot Inger och sitta där med reklamen vi fått och lyssna på ljudboken.

Men jag hann bara ut på Hissjövägen (363) så ringde Inger och ville ha hämtning.


Här hemma blev det lite mat innan Inger gick ut till bärbuskarna och jag satte mig vit TV:n för att se Ocean's Eleven (original title) från 1960 eller Storslam i Las Vegas som den döptes till på Svenska.

Jag undrar om den senare inspelningen från 2001 är lika bra, tror inte det för uppföljare brukar inte bli det.


Filmen skulle för övrigt gå på TV senare men jag såg den på Netflix, dels fick jag se den tidigare och så utan reklamavbrott så efter filmen gick jag en promenad på 2 km.

 

Det var en jätteskön kväll, mörkt, ljummet och vindstilla och jag skulle ha kunnat gå mycket längre om jag inte ville hem för att kolla några grejor på datorn innan jag gick isäng. Och så var jag lite trött trotts allt.


Så hemma blev det först att bistå Inger med ett litet datorproblem hon hade, litet för det var litet men det var ändå ett problem som vi löste fort.

Gick isäng med ljudboken en stund och sedan sov jag gott hela natten.


Vaknade men låg kvar länge i sängen, steg upp först framåt 9-tiden och då vägde jag 74,6 kg. Inte illa alls.


Frukost ute för jag och Gunnar, Mirabell ville inte gå ut, för kallt påstod hon men det var ju +12°

Men det ÄR höst, fåglarna gör sig redo att sticka söderut och nu kom en flock hit och skrämde slag på katten.


Kanske inte den bästa kaviteten med mobilkameran men jag har fått justera ned upplösningen.

Filmar jag i 4K så går den för varm och slår ifrån då jag har läderfodralet på.


 

Det var ett rackarns liv där ute med fågelkvitter men härligt att höra och se.


Häromdagen hörde jag förresten någor som liksom surrade till några sekunder, det lät som när man drar upp en gammal väggklocka fast högre frekvens. Det återkom med 10-15 minuters intervall men jag blev inte klok på vad det var¨och var det kom ifrån.

Det lät som att det kom från gräsmattan eller trottoaren.


Något senare fick jag förklaringen då jag såg en liten gräshoppa sitta på staketet och spela.

Så jag hör inte allt för dåligt ändå.


Kom på att vi glömde ta hem den där felfrästa väggplankan till stugan som vi måste få utbytt.

Kanske måste jag åka upp och hämta den.


Eljest vet jag inte vad jag ska företa mig idag, har ganska ont i händerna idag så något småpyssel vet jag inte om det blir.

Jag borde ta mig en cykeltur eller så blir det en promenad, en längre sådan bara vädret stabiliserar sig, det har regnat lite men nu är det uppehåll och prognosen säger skapligt väder idag och imorgon.


Just nu 13,1° (mot norr) så den stiger sakta, uppehåll men en nordlig vind.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-22 11:00:11

Temperatur: 13,7 °C
Lufttryck: 1023,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 13,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 49,2 mm
Året: 275,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
16:32
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
06:51
Temp - Min:
11,7 °C
Klockan:
05:16
Lufttryck - Max:
1023,7 hPa
Klockan:
10:50
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:33
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:55
Sol upp: 04:53
Sol ned: 20:28
Skymning: 21:26
Dagsljus: 17:31 tim:min
Dag längd: 15:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:40
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute

 

Nu har mobilen uppdaterat sin programvara så då börjar väl den att strula på.

 

Av Jan Sandström - 21 augusti 2017 09:06

Måndag   den 21/8


Idag fyller Camilla Nilsson född Abrahamsson år, hon är jämngammal med Anders och tidigare dagbarn här hos oss och blir således 33 år hon också.

Så grattis Camilla säger jag och Inger.


I förrgår fyllde hennes lillebror år så vi har haft tätt mellan födelsedagstårtorna här.


Igår var det söndag och jag pysslade här hemma vid datorn mest hela dagen och det som rörde gäststugan.

Det var eldragning och var och hur många uttag m.m som behövdes, det behövs många.

Och blåste ordentligt gjorde det och en MC-firman på Västerslätt brann upp/ned.

 

Inger kom hem från jobbet och så skulle hon ut i bärskogen så jag följde med till lantbruksskolan, därifrån gick jag hem.

            

Se inlägget från igår kväll.


När jag kom hem blev det TV och så ringde Inger om att hon stannade kvar en stund till för det var gott om och fina hallon där hon var. Var det nu var det vet bara hon.


Satte mig i rummet och såg en gammal film med Martin Ljung och en bussresa till Paris. En tidvis småkul film men ingenting dagens ungar skulle ha gillat.

Gick isäng trött och Mirabell lade sig på Ingers sänghalva så hon kröp ned till mig men jag har ändå sovit gott.


Det har varit småvarma nätter så Gunnar har legat ute och då får jag ju mer plats i sängen, Mirabell brukar flytta över till någon annanstans i huset efter en stund hos oss/mig.


Vaknade 7 men låg kvar en liten stund till innan jag gick upp och stack i fingret, det är ju måndag.

Idag/veckan fick jag 5,4 mmol och vågen stannade på 74,5 kg.


Frukost ute men det drog en småkall vind från väster men ändå skönt, en skön höstdag och solen skiner.

Idag ska vi koppla släpen och köpa virke och åka upp till stugan med, det är till en ställning jag ska göra inne i stugbygget.

Något mer hinner vi väl inte med idag men en promenad bör jag kunna genomföra, kanske senare i kväll.


Det är då bättre väder än igår, beroende på vad man nu gillar. Det blåser då inte så kiskerligt och solen skiner.

Just nu 17,8° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-21 09:30:12

Temperatur: 20,1 °C
Lufttryck: 1014,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från SSW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 20,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 48,6 mm
Året: 274,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
18,7 °C
Klockan:
15:58
Temp - Min:
11,7 °C
Klockan:
05:16
Temp - Min:
13,4 °C
Klockan:
23:44
Lufttryck - Max:
1015,0 hPa
Klockan:
09:17
Lufttryck - Max:
1012,0 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:51
Sol upp: 04:50
Sol ned: 20:32
Skymning: 21:30
Dagsljus: 17:39 tim:min
Dag längd: 15:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:10
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

   

Av Jan Sandström - 20 augusti 2017 19:38

Jag följde med Inger som skulle ut i hallonskogen och hon släppte av mig på Hipologum, eller hitanför på Naturbruksgymnasiet eller lantbruksskolan som vi sa förr.

 

Det var motvind över slätten.

 

Det syntes om inte annat på flaggorna.

   


Jag passerade ju nästan utmed brandplatsen och gick in nått hundratal meter och det var ständig ström med bilar som åkta för att titta.

 


Sedan gick jag tillbaks och ut på änge och vägen efter Tvärån, gamla banvallen håller nästan på att växa igen och det var lä i "tunneln" av träd.

 

Tittade jag bakåt kom det moln mot mig men här var det bara en km kvar så föga risk att jag skulle bli blöt om det nu var regn på gång, däremot Inger som var där borta någonstans inne i hallonsnåren men hon kan ta vara på sig själv, eller inte om det finns bär för då ser hon bara dem och märker inte av omgivningen.

 

4530 meter blev det på den timme det tog att gå men då stannade jag på flera ställen för att titta på brända hus, bärbuskar, får i hagen, porlande vatten i ån och vad det nu kunde vara.

Den där antar jag trimmade bilen som svepte förbi vid senaste fotot var bara irriterande, att köra typ 150 km/h där det är 40 är bara dumheter från småungarna, antar att det var det.


Egentligen hade jag hoppats på det som hände en bil här tvärs över där vi bor, den drog på så det tjöt och så hördes en smäll och en massa rassel innan de bogserade tillbaks bilen senare. Då var det äkta skadeglädje. Det är bara 40 här också.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2017 15:49

Men här märker jag inget.

http://www.vk.se/2074095/brand-i-byggnad-i-umea-2

Men med den sydliga vinden som det är blåser all rök norrut över bangården och I20-området.


Jag såg då inte heller något då jag gick ut och kollade under kraftledningen fast klättrar jag upp på taket kanske, fast varför skulle jag göra det när det är skönare inne.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards