jans

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2017

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 26 augusti 2017 10:03

Lördag den 26/8


Igår plockade jag ihop hemma, lastade spillbrädor på släpen och det som skulle till stugan.

Posten kom med paketet från zooplus som var katträd, kattmat och andra kattsaker när jag halvsov ute på altanen och det var skönt ute.

Flyttfåglarna samlas i flockar.

 


Men jag mådde dåligt med huvudvärk så då klädde jag på mig när jag inte behövde vänta på posten och började gå en promenad men det var GRÅTT där uppe och det såg ut att komma emot mig ganska fort. Jag han ett par hundra meter då det började småregna så det blev bara en kortare runda på Västerslätt.

1 km fick räcka och kanske var det vädret som påverkade mitt huvud eller så hade jag ätit/druckit för dåligt.


Inger kom hem och efter te o kaffe lastade vi det sista som katter och mat för att åka hit och här var det gråmulet med regn.

Eld i badtunnan och jag monterade två temperaturgivare, den ena från Vattenfall som nu mätar bak i varmförrådet och under torpargrunden.

Den andra från Telldus (Nexa) satte jag i gäststugan och den ska mäta där nere i framtiden, kollade bara att nätverket räckte dit fast där får jag ju snart nytt för på måndag kommer de och svetsar in fiberledningen här.


Sent omsider blev det skapligt varmt i vattnet och jag gick ut, men det var inte så varmt utan på gränsen till kallt och det regnade.
Så det blev ett kort bad och kallt när jag skulle upp ur tunnan i regnet.


Lite TV medan jag torkade i rummet där vi tänt en skön brasa i kaminen innan det blev sängen och ljudboken.

Det regnade ute och Gunnar kom in blöt och hemsk för vilken gång i ordningen, nu upp i sängen för att värma sig och kela.

Även Mirabell sprang ut och in och jag lyssnade på boken.


Fick stänga av ljudet på mobilen då den tappade nätverket titt som tätt med ett plingande.


Sedan sov jag gott förutom då vi fick en blöt katt i sängen men till slut gav även han upp och lade sig hos mig.


Vaknade och steg upp, kallt och regn ute men det hindrade inte frukost ute på altanen.

Idag vägde jag 74,6 kg


Katterna gick även de ut men idag blev det ingen mus till frukost för Gunnar.

 

Men han hade spaning på någonting där ute i gräset.


Av och till skiner solen igenom molntäcket

 


Det blev toabesök i potatislandet innan han kom upp till Inger och värmde tassarna och sedan gick han till "sin" altanstol där han sover.

 


Och så kommer det en regnskur så allt blir grått där ute och det smattrar på altantaket.

 


Jag fick en gosig Mirabell som även hon varit ute och blött upp sig och sökte lite värme i mitt knä, och det säger man ju inte nej till.

 

Och en självie på mig.

 


Vi som ska bygga på gäststugen men preseningen får ligga kvar och vi ska försöka få upp någon form av golv i lofthöjd. Då vädret är som det är kan vi inte lyfta på taket så då får jag kapa de uppåtgående stolpar som ska dit.


Det regnar omväxlande med sol, fast den ser vi väldigt lite av och temperaturen just nu ligger på +9,1° med en nordvästvind.


Inte så skönt direkt men vi måste ändå sätta igång med någonting, tid är något vi har ont om.


Men nu har Inger värmt mer te så då blir det en kopp kaffe för mig men först skita lite på toan, inte som Gunnar i potatislandet.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards