jans

Alla inlägg den 17 juni 2013

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 21:32

Men någonting saknas tycker jag.

 
  

Det är våra söner Tomas och Anders som är fullt utrustade för utförsåkning men jag tycker det saknas lite snö.


Bilden stal jag från facebook och Friluftsfrämjandets sida Gräsåkning med snöhungriga Främjare

Det är 49 foton som är tagna på Bräntberget i Umeå och fotograf ©Joel Baudin
 
Av Jan Sandström - 17 juni 2013 20:33

Jag satt ute och läste Svålhålet av Mikael Niemi, men tror att jag tidvis sovit lika tungt som Inger som satt utmed mig och snarkade   

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 14:51

Tog en bild på grannens katt som satt på fönsterbläcket och ville in, hos grannen då.

Kanske skulle gå över och säga att de ska bygga en plattform som vi har.

 

Men jag undrar vad vår Gunnar säger om nya grannar.


Jag har fått ärva en fin tröja av någon av sönerna, texten passar mig perfekt.

 


Det var livat vid dammen våran, småfåglarna passade på att bada så det stänkte och jag filmade också.

Filma är något jag inte brukar göra men kanske skulle göra det mer, men regel nummer någonting är att fotografen ska hålla tyst under inspelningen   


  Gråsparven som varit trädgårdarnas fågel nummer 1 sägs vara på tillbakagående och väntas försvinna inom en snar framtid.



Av Jan Sandström - 17 juni 2013 14:22

Klockan ringde om att dagens film börjar om 10 minuter.

Men vet inte om det är lönt att slå på TVn

Åskan går lite här och där runt Umeå.

 


Vet på rak arm inte ens vilken film det är.


Jo det är

Matiné: Jungfrun på Jungfrusund - SVT1

Svensk långfilm från 1949. I det lilla samhället Jungfrusund lever fiskgrossisten och storpampen Valdus Kron. Han är änkling och har en dotter, Eva. Eva har nyligen varit i Paris och skaffat sig "världsvana" och terroriserar kökspersonalen, bl.a hembiträdet Ingrid, som Eva varit skolkamrat med. För att lösa tvisten bestämmer Kron att flickorna ska byta roller en vecka. Bytet blir komplicerat när flottans minsvepare kommer på besök, och Ingrid förälskar sig i den stilige löjtnant Torell. Regi: Ragnar Arvedson. I rollerna: Sickan Carlsson, Ludde Gentzel, Inger Juel, Emy Hagman, Sven Lindberg, m.fl Textat sid. 199 4:3-format


Man kanske skulle masa sig in och slå på apparaterna ändå.


Av Jan Sandström - 17 juni 2013 14:14

...en liten regnskur men det blev betydligt kallare, rent av svalt.


Och nu har jag sett Erik, Maria och bilen för sista gången, hon ska ut och övningsköra.

Jag kommer att sakna den bilen.


Men bara så ni vet om ni tänker er ut i Umeå, se upp för den gröna bilen   


Nä skämt åsido, hon kommer att klara det fint.

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 13:18

Det dundrare ganska ordentligt mitt över tidigare men nu håller den till mer över centrum men det är mycigt och facinerande att sitta så här ute på altan i solsken när himlen är blåsvart där borta och det dundrar.

Tyvärr har jag inte sett några blixtar men jag tittar ju inte ditåt hela tiden heller.

Jag stängde ned datornätet och drog ut kontakterna men nu har jag i alla fall startat igång fibernätet och några centrala enheter, sitter med knähunden ute på altan och kör trådlöst inte för att det har någon betydelse.

Är det åska i luften kan statisk elektricitet ställa till med elände i känsliga saker även om inte blixten slår ned.


Man ska ha respekt för detta härliga väderfenomen.


Trodde åskan skulle dra iväg men det verkar som om det stannade av där borta, kanhända kommer den tillbaks igen.

Min mor sa alltid att åskan går alltid två gånger, den andra mycket hårdare, det hade hon hört av de ännu äldre.

OM det är någon sanning bakom det vet jag inte men tror ndå inte det.

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 13:16

Åskan dundrar men den drar sig ned mot stan.

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 09:51

Visst är måndagarna härliga, en hel orörd arbetsvecka ligger framför er.

Det är denna tanke som uppmuntrar en krasslig sjukpensionär för den 27:e avundas jag er när man kollar vad som ramlat in på banken.


Men det är i alla fall en fin måndag vädermässigt.

+20° och sol och nästan ingen blåst.

 


Nu ska jag ge mig i kast med att justera min cykel jag köpte för flera år sedan, den som Peter och Anna använde då de bodde här hemma.

Jag ska ned på stan och handla på Kjell & Company, några smågrejor som behövs här i huset och till stugan.

Men det känns motigt då jag inte cyklat på många år och jag får ta det lugnt så att jag inte sliter ut mig alldeles.


Fotade lite igår, bilder jag tänker lägga upp här framöver för nu har jag inte tid.

Det ska ju regna i eftermiddag så ska jag hinna till stan och tillbaks innan 3-4 får jag lägga på ett kol.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards