jans

Alla inlägg den 16 juni 2013

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 21:12

Nu har jag läst ut boken.

"okänd kontinent" av Fred Vargas.


Av Jan Sandström - 16 juni 2013 19:05

Blev helt slut av den där dammattacken jag fick av burspånet.

Fick ju ta Brikanyl och av den får jag förstadium om inte fullt ut av parkinsons.

Blir helt skakis i musklerna men luftrören vidgas då.


Nu ska jag i alla fall ta mig tid och sätta mig i soffan med boken jag håller på med, det blev kallt utomhus så jag har gått in för idag.

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 15:13

Jag köpte och brukar köpa burspån av märket nedan

 

då det står att det är dammfritt och det brukar inte damma mycket.

 

Senaste påsen verkade underlig och damma så jag har varit försiktig när jag brutir sönder spånet.

Men det har ändå dammat.

Nu gick jag ut i solljuset och började men   vad det dammade, det for överallt i luften som ett moln för varje bit jag delade.

Inte undra på att jag mått dåligt då jag hanterat det inomhus.

Tänkte att jag skulle förbereda och dela allt i en sopsäck men gav upp och slängde hela eller drygt halva på komposten.

OM jag bara visste var den var inköpt kunde jag reklamerat balen, men jag köper där jag är, Zoocenter, Arkenzoo eller ICA Maxi.

Nu har jag en annan sort jag ska testa fast den andra har ju varit bra under flera år så det var nog tillfälligt fel i tillverkningen. Jag har också märkt små gröna plastsaker i spånet och nu hittade jag en större bit, det såg ut som en pinne från en liten räfsa eller kam.

Kanske det som orsakat felet att någon maskin gått sönder under tillverkningen.


Kontentan är att jag mår pyton, ont i huvudet, tät i bröstet och mår halvilla men har tagit en dos allergimedicin då jag inte tål eller är allergisk mot damm.


Fick gå och inhalera Brikanyl mot astma.


Av Jan Sandström - 16 juni 2013 12:26

I blomkrukan med torrt snöre verkar ingenting hända.

I den med förblött är snöret fortfarande fuktigt och längst ut ordentligt blött.

I det blå fatet verkar vattnet försvinna så sakta, kanske för att det är så låg kant.

I hinken med snöret i slangen ser det inte ut att hända något.


Det tål att fundera på vidare.

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 11:50

Jag har oftast svårt för att lägga mig i saker och ting.

Sitter på atan och ser att Inger ställt några blomkrukor på lut för att överskottsvatten ska rinna ut.

Hmmm, det borde gå att ordna på annat vis, men kan man vattna blommor då man reser bort genom att lägga ett snöre över kanten och ned i en vattenbehållare borde det fungera åt andra hållet.

In i garaget och klipper till två snörstumpar som jag stoppar ned i krukorna, den ena har jag förblött för att få igång kapilärkrafterna.

 

Huvudprincipen är att det yttre snöret ska ligga lägre än den inre botten.

Men jag ser att det troligtvis inte fungerar som jag tänkt, tror solen torkar ut snöret fortare än det blöts ned. har även gjort en test av rent vatten på ett fat som stod bredvid.

 

Nu har jag även förbättrat det med att stoppa in ett snöre i en slang jag bara hittade i garaget.

Den sitter över kanten på en hink jag bara fyllde upp och får se om ett tag om krafterna orkar suga över kanten så att det rinner ut.


Jag får återkomma mer resultat i framtiden, typ halvtimme efter att jag ätit en filtallrik, nä inte tallriken utan filet som hälla upp i tallriken ska jag äta.   

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 10:39

Jag funderar kring det här med myggor.

II lärdagens VK är ett repotage om myggfångare, den där som ser ut som en utombordsmotor modell 1952.

Där håller Annika och Magnus Knutsson (för övrigt bekanta då han var dagbarn hos min mor) i en stor påse med fångade myggor.

Men vad gör man sedan av med dessa?

Blir de förgiftade så att de inte går att strö ut till fåglarna eller kan man göra det?

Jag satsar för övrigt på naturliga myggjagare, 300:- för 10 fågelholkar hos VPS i Vännäs och då får man flugsnappare och där kan man tala om effektiva myggjagare.

Jag tror ett par rensar en hel villatomt modell större och får man då några par som häckar runt stugan fungerar dessa fint, trevligt är det också med fågelkvittret.

Det pratas om en driftskostnad på 700-800 kr/år men den är ganska dyr i inköp, från 5000 för den billigare och upp till 12000-15000 för de större.

För den summan får man 500 fågelholkar, med en sådan kvantitet kan man säkert förhandla sig till ett bättre pris.

Men kan någon svara på frågan, kan man strö ut de fångade myggorna till fåglarna?  

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 08:57

Det blev sovmorgon idag.

Först kom vi hem sent igår kväll, först vid 23-tiden var vi hemma och innan jag kom isäng gick det en tid till.

Dessutom glömde/missade jag att starta klockradion så jag sov över till 8 innan jag tog min medicin och det käns nu men om ett tag verkar den fullt ut igen.


Men vilken härlig morgon. Solen skiner och det är nästan 20° så nu går jag straxt ut med frukosten.

Inger jobbar idag så då får jag lugnt och skönt   

 

Men vad det går fort att lägga upp en bild här hemma med fibernätet.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards