jans

Alla inlägg den 26 juni 2013

Av Jan Sandström - 26 juni 2013 16:46

Eller var 1000an kommer den ifrån.

Storleken är 4 tangenter bred (asdf) och lika hög, alltså ungefär 5-6 cm bred och hög.

Grön till fägern och ja bilderna säger allt.

   

Det är en lucka från någonting men jag går bet på att hitta där den suttit.

Vi hittade den på gräsmattan men ingen av de maskiner vi har är gröna eller har ett hål där den skulle passa.


Jag får lägga den till okända saker så kanske det kommer fram var den kommer från, om nu ingen av er där ute känner igen, fast det kan jag bara inte hoppas på.

Det kan ju vara så att den kommer från någon granne och att den blivit slängd iväg till oss.


Av Jan Sandström - 26 juni 2013 15:11

Nu har vi lyckats spruta ett medel på taket som heter Grön Fri

Att det fungerar ser man på vårt tak som vi sprutade på för två år sedan.

Jag nådde inte längre då altantaket var i vägen men Inger sprutade på efteråt.

Tydligen var vi för snåla då det är biten som sprutats två gånger på som ser hyfsad ut.

   

Nu hade jag en lättare då en tillsats till högtryckstvätten har ett skaft på 4 meter ungefär.

Jag hade bara problem med munstycket, det som sitter på ger en rund stråle som när långt men jag ville ha en bredare så det man har till att spola under bilen med skulle fungera fint.

Det gjorde det inte, den sög inget medel utan skickade tillbaks vatten i dunken så backspärren lossnade.

Nu är i alla fall taket spolat och Inger håller på med altantaket på södersidan.


Men Grön fri från Jape Produkter AB fungerar men så där rent som i deras reklam tror jag inte man får hur man än gör såvida det inte är ett nytt tak man behandlar. Men nästan i alla fall.

Dyrt är det men bra, nu finns det andra fabrikat men det är väl ungefär samma medel.

Av Jan Sandström - 26 juni 2013 13:07

Hängrännan fick sig en genomgång samtidigt med altantaket, men hur är det med arbetarskyddet.

 

Tur att hon är liten och lätt för annars kunde trädgårdsbordet gått sönder som stod nedanför.

Jag visste vad jag gifte mig med. Snart ska vi ta framsidans altan.


Rena och fina blir även småfåglarna för de tycker också om att bara i fågelbaden vi ha, även i bäckfåran till damman trivs de.

 

Vad gör man med ett gammalt flaggstångsfäste innan man bestämt sig för vad man ska använda det till eller gräva bort.

Jag har en ritning och några delar till ett tak typ som en svamp men det har aldrig blivit av att bygga det, vet förresten inte om vi ska ha något sådant.

Tills vidare är det ett fågelbad.

Av Jan Sandström - 26 juni 2013 12:35

Inger började spola av altantaket och under det står buren med parakiterna.

De blev alldeles galna och ville duscha i regnet så det blev bara till att ta fram blommsprutan och blöta ned dem.

Synd bara att allt annat i buren blir dyngsurt men det får jag åtgärda sedan när de kommer in igen.

Tänk att inne är de lagom pigga på att duscha men ute är det hur kul som helst.


Det läckte in så mycket mellan takskivorna att kameran låg på ett tryggt ställe så det blev ingen bild på dem.

Hittar ingen gammal bild men det ska finnas en där jag ställt ut buren i regnet. Tror den ligger på vår webbsida.

Av Jan Sandström - 26 juni 2013 10:33

Ja vi har fått göra lite städarbete.   

Du som löser korsord förstår direkt men till saken.

Vattnet i dammen hade blivit så fruktansvärt skitigt, fullt med jord i bäckfåran.

Kisse som kikade på förnekade att han skulle varit där men han kunde tänka sig att grannkatterna kunde vara orsaken.

Nu är i alla fall vattnet rent och fint och allt skurat rent från alger.

Jo det finns algmedel att hällla i vattnet men jag vill helst inte använda sådant då både katt och fåglar dricker och badar, inte katten då utan fåglarna badar.

Det har jag visat på en film i ett tidigare inlägg för länge sedan, någon gång i sommar.

 

Men det är varmt idag, jag svettas fast parasollet är uppe och jag sitter i skuggan.

Att man aldrig kan vara nöjd och belåten med vädret.


Nu kom posten så hej så länge.

Av Jan Sandström - 26 juni 2013 07:59

Varmt. 21,3° och solen skiner.

Temperatur: 23,5 °C
Lufttryck: 1025,6 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från N, i byarna 2,0 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 23,5 °C

Men solen skiner på båda termometrarna så det kanske inte är så varmt ändå med den nordliga vinden.


Petter från Beijer Bygg ringde igår och talade om att fönstren hade anlänt, jag som i samma veva tänkte söka reda på hans telefonnummer då jag redan kollat att det inte fanns i min mobil.

Sammanträffande. Kanske men det var ju sagt att de skulle komma runt midsommar.


Men jag måste nog upp dit och se hur fasligt stora paket det rör sig om eller om vi ska ta hemkörning för 600kr någonting.


Nu ska jag straxt gå ut och få mitt kaffe.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards