jans

Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Jan Sandström - 3 juni 2013 22:23

Nu får jag sova i min vanliga säng så då återstår att se om jag sover bättre.


Tidigare i kväll invigde vi badtunnan men vi kunde ha haft lite varmare vatten.

Det började småregna innan vi gick upp och senare åkte hem men ett problem jag upptäckte är att det är ordentligt sug i reningsfiltret, man fastnat i utsuget och sedan kan jag göra något åt insprutet att det riktas åt sidan på något sätt.

Jag ska även ta och kapa ett hörn på sittbänken jag gjorde, inte för att det är farligt men det kan vara lite i vägen om man har otur.

Däremot hoppas jag att den tätar ordentligt snart för det läckte ganska mycket vatten när vi badade.


Men nu är det kväll och sängen väntar och jag har ganska ont i mitt högra knä, men det kändes skönt för lederna att ligga i vattnet, för varmt vatten blir jag bara rastlös att ligga i.

Av Jan Sandström - 3 juni 2013 16:43

Tunnan läcker som ett såll och det har blivit geggigt runt den men nu har vi 20 grader. Vi ska sova en stund innan premiädoppet.

Av Jan Sandström - 3 juni 2013 14:10

Det blev galet och det funkar inte.

Reningsfiltret verkar hamna för högt i förhållande till badtunnan.

Men jag har inte kontrollmätt exakt men det lutar åt att jag inte kan använda plattformen så nu står den på ett rangligt bord istället, temporärt.

Först hade jag problem med att den sög luft men det gick till slut att åtgärda med vukktejp.

Sedan visade det sig att den så styva slangen ändå inte var så styv ändå utan på sugsidan så drog slangen ihop sig och blev nästan platt, ändå körde vi kallvatten i den.

Men lätt åtgärdat då jag ändå hade fått originalslang till sandfilter så en sådan sitter på sugsidan men den genomskinliga på dtycksidan till badtunnan.

 

När jag höll på som bäst så fick vi äntligen höra lite bom o dunder i fjärran    men det blev inte mycket.

Det har mulnat på och ibland kommer riktigt hårda kalla vindar men i det stora hela är det varmt och skönt.

Reningsfiltret snurrar på och tunnan läcker som ett såll nästan men vi har ändå fått i nästan allt vatten så i stort skulle vi kunna elda och ta ett dopp, bara jag orkade. Är ganska slutkörd efter gårdagen och natten änd har det inte blivit något   och tur är kanske det för då skulle jag inte vara på benen överhuvudtaget.


Nu kom ett sån där kallt il igen, man riktigt känner hur det "blåser regn" men väderpinnen som hängt likt en gris--- står nu rakt upp som en,     en lyktstolpe.

Av Jan Sandström - 3 juni 2013 09:03

Måndag säger datorn och då får jag väl tro det.

Men det är hemskt vad man blir dagavill ibland, särskillt efter den natt jag spådde och fick rätt på.

Jobbig är bara förnamnet, tidvis ville jag slita bort fingrarna från handen och knäna höll jag på bli galen på.

Är det så här det är att ha rastlösa ben eller, det kryper som av tusen termiter i dem eller molvärk eller eller. Likadant i fingrarna. Så fort jag lade mig i sängen började det men det kändes en aning bättre om jag var uppe och rörde på mig eller låg på soffan av någon anledning.

Kanske för att den är hårdare och det var svalare där inne.

Nu fick jag ett SMS så vänta en stund.



Det var "bara" från banken.

Säkert något trassel med räkningarna som skickades före helgen.

Det tar jag sedan, skönt med tekniken ibland.


I går efter det att Harry fräst potatislandet satt vi vid grillen och fikade, jag tände i badtunnan då jag läst att varmt vatten lättare får träet att svälla men så rann det i en skarv så jag sparkade till tunnan, det skulle jag inte gjort för det öppnade sig som en kran.

Men det tätade ganska fort igen sedan jag satte ned en gammal cirkulationspump från ett akvarium.

Förmodligen blev det på tok för hett vatten på utsidan av kaminen.

 

Nu håller Inger på att fylla tunna efter pricipen 15 minuter fyllning och 45 minuter låta vara.

Det tar lite tid men fungerar faktiskt fint, jag funderar på om man skulle blöta ned utsidan på tunnan.

Kanske skulle man använda sågspån som Anders tipsade om från Norrbyskär där de gör så.


Idag tänker jag ge mig på att montera sandfiltret, det är inte så fasansfullt mycket att göra, tror jag.

 

Det jobbigaste blir nog att få en bräda mellan tunna och filterhuset där jag ska dra slangarna så att det blir en jämn lutning. Då blir det lättare att få ut vattnet på hösten när man tömmer vattnet.


Vi har runt 20 grader och det är en svag sydlig vind men det kommer vita molnslöjor, inte värre än att jag sitter här med bara ben och T-tröja utan att frysa.

Jag är fortfarande stel i fingrarna fast jag suttit och skrivit detta, det är som en terapi att skriva bloggen på morgonen, både för fingrarna och huvudet.

Men nu påtår och jag har faktiskt förberett med vatten i en termos   

Gammal gubbe lär sig till slut.


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards