jans

Alla inlägg under juni 2013

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 13:18

Det dundrare ganska ordentligt mitt över tidigare men nu håller den till mer över centrum men det är mycigt och facinerande att sitta så här ute på altan i solsken när himlen är blåsvart där borta och det dundrar.

Tyvärr har jag inte sett några blixtar men jag tittar ju inte ditåt hela tiden heller.

Jag stängde ned datornätet och drog ut kontakterna men nu har jag i alla fall startat igång fibernätet och några centrala enheter, sitter med knähunden ute på altan och kör trådlöst inte för att det har någon betydelse.

Är det åska i luften kan statisk elektricitet ställa till med elände i känsliga saker även om inte blixten slår ned.


Man ska ha respekt för detta härliga väderfenomen.


Trodde åskan skulle dra iväg men det verkar som om det stannade av där borta, kanhända kommer den tillbaks igen.

Min mor sa alltid att åskan går alltid två gånger, den andra mycket hårdare, det hade hon hört av de ännu äldre.

OM det är någon sanning bakom det vet jag inte men tror ndå inte det.

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 13:16

Åskan dundrar men den drar sig ned mot stan.

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 09:51

Visst är måndagarna härliga, en hel orörd arbetsvecka ligger framför er.

Det är denna tanke som uppmuntrar en krasslig sjukpensionär för den 27:e avundas jag er när man kollar vad som ramlat in på banken.


Men det är i alla fall en fin måndag vädermässigt.

+20° och sol och nästan ingen blåst.

 


Nu ska jag ge mig i kast med att justera min cykel jag köpte för flera år sedan, den som Peter och Anna använde då de bodde här hemma.

Jag ska ned på stan och handla på Kjell & Company, några smågrejor som behövs här i huset och till stugan.

Men det känns motigt då jag inte cyklat på många år och jag får ta det lugnt så att jag inte sliter ut mig alldeles.


Fotade lite igår, bilder jag tänker lägga upp här framöver för nu har jag inte tid.

Det ska ju regna i eftermiddag så ska jag hinna till stan och tillbaks innan 3-4 får jag lägga på ett kol.


Av Jan Sandström - 16 juni 2013 21:12

Nu har jag läst ut boken.

"okänd kontinent" av Fred Vargas.


Av Jan Sandström - 16 juni 2013 19:05

Blev helt slut av den där dammattacken jag fick av burspånet.

Fick ju ta Brikanyl och av den får jag förstadium om inte fullt ut av parkinsons.

Blir helt skakis i musklerna men luftrören vidgas då.


Nu ska jag i alla fall ta mig tid och sätta mig i soffan med boken jag håller på med, det blev kallt utomhus så jag har gått in för idag.

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 15:13

Jag köpte och brukar köpa burspån av märket nedan

 

då det står att det är dammfritt och det brukar inte damma mycket.

 

Senaste påsen verkade underlig och damma så jag har varit försiktig när jag brutir sönder spånet.

Men det har ändå dammat.

Nu gick jag ut i solljuset och började men   vad det dammade, det for överallt i luften som ett moln för varje bit jag delade.

Inte undra på att jag mått dåligt då jag hanterat det inomhus.

Tänkte att jag skulle förbereda och dela allt i en sopsäck men gav upp och slängde hela eller drygt halva på komposten.

OM jag bara visste var den var inköpt kunde jag reklamerat balen, men jag köper där jag är, Zoocenter, Arkenzoo eller ICA Maxi.

Nu har jag en annan sort jag ska testa fast den andra har ju varit bra under flera år så det var nog tillfälligt fel i tillverkningen. Jag har också märkt små gröna plastsaker i spånet och nu hittade jag en större bit, det såg ut som en pinne från en liten räfsa eller kam.

Kanske det som orsakat felet att någon maskin gått sönder under tillverkningen.


Kontentan är att jag mår pyton, ont i huvudet, tät i bröstet och mår halvilla men har tagit en dos allergimedicin då jag inte tål eller är allergisk mot damm.


Fick gå och inhalera Brikanyl mot astma.


Av Jan Sandström - 16 juni 2013 12:26

I blomkrukan med torrt snöre verkar ingenting hända.

I den med förblött är snöret fortfarande fuktigt och längst ut ordentligt blött.

I det blå fatet verkar vattnet försvinna så sakta, kanske för att det är så låg kant.

I hinken med snöret i slangen ser det inte ut att hända något.


Det tål att fundera på vidare.

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 11:50

Jag har oftast svårt för att lägga mig i saker och ting.

Sitter på atan och ser att Inger ställt några blomkrukor på lut för att överskottsvatten ska rinna ut.

Hmmm, det borde gå att ordna på annat vis, men kan man vattna blommor då man reser bort genom att lägga ett snöre över kanten och ned i en vattenbehållare borde det fungera åt andra hållet.

In i garaget och klipper till två snörstumpar som jag stoppar ned i krukorna, den ena har jag förblött för att få igång kapilärkrafterna.

 

Huvudprincipen är att det yttre snöret ska ligga lägre än den inre botten.

Men jag ser att det troligtvis inte fungerar som jag tänkt, tror solen torkar ut snöret fortare än det blöts ned. har även gjort en test av rent vatten på ett fat som stod bredvid.

 

Nu har jag även förbättrat det med att stoppa in ett snöre i en slang jag bara hittade i garaget.

Den sitter över kanten på en hink jag bara fyllde upp och får se om ett tag om krafterna orkar suga över kanten så att det rinner ut.


Jag får återkomma mer resultat i framtiden, typ halvtimme efter att jag ätit en filtallrik, nä inte tallriken utan filet som hälla upp i tallriken ska jag äta.   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards