jans

Alla inlägg under juni 2013

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 10:39

Jag funderar kring det här med myggor.

II lärdagens VK är ett repotage om myggfångare, den där som ser ut som en utombordsmotor modell 1952.

Där håller Annika och Magnus Knutsson (för övrigt bekanta då han var dagbarn hos min mor) i en stor påse med fångade myggor.

Men vad gör man sedan av med dessa?

Blir de förgiftade så att de inte går att strö ut till fåglarna eller kan man göra det?

Jag satsar för övrigt på naturliga myggjagare, 300:- för 10 fågelholkar hos VPS i Vännäs och då får man flugsnappare och där kan man tala om effektiva myggjagare.

Jag tror ett par rensar en hel villatomt modell större och får man då några par som häckar runt stugan fungerar dessa fint, trevligt är det också med fågelkvittret.

Det pratas om en driftskostnad på 700-800 kr/år men den är ganska dyr i inköp, från 5000 för den billigare och upp till 12000-15000 för de större.

För den summan får man 500 fågelholkar, med en sådan kvantitet kan man säkert förhandla sig till ett bättre pris.

Men kan någon svara på frågan, kan man strö ut de fångade myggorna till fåglarna?  

Av Jan Sandström - 16 juni 2013 08:57

Det blev sovmorgon idag.

Först kom vi hem sent igår kväll, först vid 23-tiden var vi hemma och innan jag kom isäng gick det en tid till.

Dessutom glömde/missade jag att starta klockradion så jag sov över till 8 innan jag tog min medicin och det käns nu men om ett tag verkar den fullt ut igen.


Men vilken härlig morgon. Solen skiner och det är nästan 20° så nu går jag straxt ut med frukosten.

Inger jobbar idag så då får jag lugnt och skönt   

 

Men vad det går fort att lägga upp en bild här hemma med fibernätet.

Av Jan Sandström - 15 juni 2013 20:18

90 år skulle min svärmor Alma blivit idag så alla 5 barn till henne har samlats och först besökt graven och nu blir det fika och prat.

Av Jan Sandström - 15 juni 2013 13:18

Väderpinnen reser sig så sakta men det kom regnstänk när jag försökte snickra.
Nu fungerar då badtunnans automatik som den ska fast jag hade lite problem då jag kopplat en sladd fel.

Av Jan Sandström - 15 juni 2013 09:19

Så skönt och avslappnande det är här i paradiset.

Men småfåglarna får inte koppla av så värst mycket, bara några timmar mitt på natten de inte flyger uto och in i holken/holkarna.

Man skulle bygga en holk med en avkännare i öppningen som räknar alla passager. Jag tror inte det går mer än 10-15 sekunder mellan varje besök av en förälder och allt kvittrande när de dyker upp i öppningen.

Mycket skönare musik än den de spelar på radion.

 


Badet igår var skönt men det blev ändå en aning för varmt, över 40 gradet är för mycket så gärna någon grad under men det är inte så lätt att avgöra hur vart det ska bli.

Idag måste jag tömma askan ur kaminen men först måste jag bygga en skopa eller skaftet till skopan.

Själva skopan byggde jag hemma förra veckan av aluminiumplåt men det kan bli en ordentlig i stålplåt framöver.


Vädret idag verkar bli någolunda, det regnar i alla fall inte nu på morgonen men det blåser från nordväst någonting och då får vi in blåsten här på altan men inte så mycket som om det blåste mer från väst eller sydväst.

Jag tog inte ut någon termometer men det är runt 15 grader skulle jag tro, det var 14 när vi gick ut.

Molnen på bilden har lättat en aning så nu är det inte så mörka skyar utan solen kan rentav bryta igenom tidvis.


Moln och regnskurar säger de på radion just nu.


Nä nu det vanliga, påtår. Som vi läste i en bok av Karin Brunk-Holmqvist "Kaffe blir man aldrig less på, lika gott varje gång"


Godmorgon

Bad

Av Jan Sandström - 14 juni 2013 17:46

Snart så är det lagom varmt badvatten.
Inte som förra gången :-)

Av Jan Sandström - 14 juni 2013 09:16

Kan det möjligen finnas gorillor där borta, på berget dolt i dimma.

 

Fast det är egentligen inte ett berg utan en liten kulle där Inger brukar plocka blåbär.



Det är ett fasligt liv på småfåglarna i holken, flugsnapparna, och föräldrarna flyger i skytteltrafik ut och in med mat, aldrig verkar de bli nöjda men härligt att höra kvittret och se på dem.


Tidigare i går kväll så kom en flock duvor som slog sig ned ute på den sådda åkern, kanske fans det ogrodda frön kvar att äta eller ärtor som han också sått.

Det var lite skymning, så mycket vi kan ha här uppe den här årstiden men mulet och jag tog bilden genom fönstret.

Där kommer det att bli bättre med de nya fönstren som har jämnt klart glas och inte som de här som går i vågor och är ganska smårepiga.

 

Grått är vädret, pinnen gör sin båge nedåt och man känner hur diset driver in ibland, infravärmen äer lite värme främst i ansiktet och på händerna som inte är täkta av kläder.

Det är i alla fall 12,6 grader just nu och tidvis är det nästan så man får för sig att det ljusnar upp för att sekunderna senare bli helgrått igen.

Nu har det i alla fall börjat småregna och det är bättre för det kommer då inte in under altantaket som diset gör.

 


Och inte kan Inger få ut fötterna från filten så att jag kan få mig en till mugg kaffe.


Är man vikingabarn som vi är så sitter man ute oavsett väder, fast jag önskar att jag va son till någon romare   YES nu ska hon in och hämta te och kaffe, då ska jag kila iväg och kolla fejsbook.

Sedan kanske man kan hoppas på   , fast inomhus.

Av Jan Sandström - 13 juni 2013 20:39

En sådan här skulle man få ha till hjälp när man ska ut och fiska.

Vilka hejare de är på att dra upp mask ur gräsmattan, sedan knixar de med huvudet och har masken upprulad och klar till ungarna i boet.

 

Den här fick upp en rackarns lång mask men det var lite besvär innan den var upprullad, en ren fröjd att se dessa trastar arbeta.


Då är det inte lika kul när man hör Gunnar komma in med en fågel som han tänker förtära på golvet nedanför min säng, det gillar jag inte så i morse åkte han ut i ett huj genom fönstret, det va öppet naturligtvis och fågeln var död så den fick han behålla.


Nu är vi i stugan igen och jag har suttit på altan och pysslat med automatiken till reningsverket.

Det blir nog bra bara det blir färdigt men det blev lite kallt och myggigt så jag gick in, Inger envisas sitta ute fast hon har tagit fram infravärmaren.

 

Men det är skönt när man börjar få det ena projektet efter det andra klart och ju fortare allt är färdigt kan jag sitta ned och slappa med gott samvete.

Fast jag jobbar ju inte ihjäl mig.


Inger påpekar att jag stavar fel både här och där, ibland har jag inte idats gå tillbaks och kontrolläsa men oftast ser jag inte felen.

Kanhända någon form av dyslexi, att jag missar siffror vet jag och har papper på men skriva trodde jag att jag kunde.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards