jans

Alla inlägg under juni 2013

Av Jan Sandström - 18 juni 2013 14:20

Två bilder jag tog i morse när jag satt och åt frukost.

   


Nu har Erik varit ut och stoppat ned sin kamera värd 30 000 i dammen för att testa om det går att fota under vattnet.

Jo det gick visst fint, men bilderna blev gryniga av all skit där nere.

Han har köpt ett vattentätt hus till kameran som han ville testa.

Jag såg i alla fall att jag måste ut och rengöra dammvattnet   

Av Jan Sandström - 18 juni 2013 09:05

Jag sitter ute i trädgården, på platsen vid förrådet då det blåser en nordvästvind, fåglarna kvittrar och flyger runt här.

Kaffet har smakat gott, båda kopparna och allt är mysigt.

Fick fylla mer solrosfrö i automaten då det går åt ganska mycket tidvis.


Men nu måste jag straxt gå in och väcka husdjuren, ta hand om några räkningar och annat trevligt.

Drar det inte ihop till oväder kanske jag får lust och tid att dra iväg på hojen till någon trevlig rastplats där jag kan sitta i lugn och ro med trafikbruset och läsa boken.

Jag gillar rastplatser och ljudet av trafiken som flyter förbi, det är liksom semester för mig.


Men först ska jag försöka lösa färdigt korsordet i dagens tidning, anagrammet, lagomt klurigt men idag tror jag det är en aning klurigare.


Trädgårdsbilden kommer senare, hade inte med mig kortläsaren ut, den i datorn har gått sönder.

Att köra över bilderna med Wlan från kameran tar tyvärr så lång tid att jag inte ids använda den tekniken.


Av Jan Sandström - 17 juni 2013 21:32

Men någonting saknas tycker jag.

 
  

Det är våra söner Tomas och Anders som är fullt utrustade för utförsåkning men jag tycker det saknas lite snö.


Bilden stal jag från facebook och Friluftsfrämjandets sida Gräsåkning med snöhungriga Främjare

Det är 49 foton som är tagna på Bräntberget i Umeå och fotograf ©Joel Baudin
 
Av Jan Sandström - 17 juni 2013 20:33

Jag satt ute och läste Svålhålet av Mikael Niemi, men tror att jag tidvis sovit lika tungt som Inger som satt utmed mig och snarkade   

Av Jan Sandström - 17 juni 2013 14:51

Tog en bild på grannens katt som satt på fönsterbläcket och ville in, hos grannen då.

Kanske skulle gå över och säga att de ska bygga en plattform som vi har.

 

Men jag undrar vad vår Gunnar säger om nya grannar.


Jag har fått ärva en fin tröja av någon av sönerna, texten passar mig perfekt.

 


Det var livat vid dammen våran, småfåglarna passade på att bada så det stänkte och jag filmade också.

Filma är något jag inte brukar göra men kanske skulle göra det mer, men regel nummer någonting är att fotografen ska hålla tyst under inspelningen   


  Gråsparven som varit trädgårdarnas fågel nummer 1 sägs vara på tillbakagående och väntas försvinna inom en snar framtid.



Av Jan Sandström - 17 juni 2013 14:22

Klockan ringde om att dagens film börjar om 10 minuter.

Men vet inte om det är lönt att slå på TVn

Åskan går lite här och där runt Umeå.

 


Vet på rak arm inte ens vilken film det är.


Jo det är

Matiné: Jungfrun på Jungfrusund - SVT1

Svensk långfilm från 1949. I det lilla samhället Jungfrusund lever fiskgrossisten och storpampen Valdus Kron. Han är änkling och har en dotter, Eva. Eva har nyligen varit i Paris och skaffat sig "världsvana" och terroriserar kökspersonalen, bl.a hembiträdet Ingrid, som Eva varit skolkamrat med. För att lösa tvisten bestämmer Kron att flickorna ska byta roller en vecka. Bytet blir komplicerat när flottans minsvepare kommer på besök, och Ingrid förälskar sig i den stilige löjtnant Torell. Regi: Ragnar Arvedson. I rollerna: Sickan Carlsson, Ludde Gentzel, Inger Juel, Emy Hagman, Sven Lindberg, m.fl Textat sid. 199 4:3-format


Man kanske skulle masa sig in och slå på apparaterna ändå.


Av Jan Sandström - 17 juni 2013 14:14

...en liten regnskur men det blev betydligt kallare, rent av svalt.


Och nu har jag sett Erik, Maria och bilen för sista gången, hon ska ut och övningsköra.

Jag kommer att sakna den bilen.


Men bara så ni vet om ni tänker er ut i Umeå, se upp för den gröna bilen   


Nä skämt åsido, hon kommer att klara det fint.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards