jans

Alla inlägg den 8 juli 2019

Av Jan Sandström - 8 juli 2019 08:19

Måndag  den 8/7 

(det är ju ändå måndag)


Igår åkte jag och skötte om Norton och Bella, Emils katter eller det är väl Peter o Annas katter.

Norton var väldigt kelsjuk men det är han ju alltid och efter 2 timmar kom även Bella fram och blev klappad.


Körde förbi Jula och köpte en poolslang som behövs till badtunnan, kan behövas kanske jag ska säga.

kom hem och såg Peters bil rulla iväg och körde efter, trodde det var Maria som for med den och jag hade en nyckel hon skulle ha men det var Anders som ville testa elhybriden.

Han och Tomas med familj skulle till Bjurholm och marknaden och Erik skulle hämtas upp på vägen.


Jag skulle senare köra MC till stugan via Vännäs där jag gjort upp om att få hämta en klänning.

När jag var där tänkte jag att varför inte Bjurholm så jag körde de 3 milen dit, ringde och frågade var barnen var och då hade de just ätit klart sina pizzor.

Jag tog en promenad tvärs över hela Bjurholm då jag ställt hojen en bit bort och sedan gick vi runt och tittade ett tag.

Jag hittade ett stånd där de sålde värmepumpar av märket Daikin, dom bjöd på kaffe och jag pratade om pumparna. 


Barnen åkte åt sitt håll och jag åt mitt, till Vännäsby där jag tankade och sedan via Spöland där jag först tänkte stanna och dricka kaffe men körde direkt hit till stugan istället där det blev några muggar kaffe.


Började se över draget på husvagnen och jag behöver nog inte ta isär allt ändå det rör på sig och fett verkar finnas men ska föraöka få in mer och så ska jag fråga allkunniga svågern P-G om att byta smörjnipplarna. Dom är av typen inslagna och inte skruvade.

Lagade trappen till badtunnan som jag börjat elda i och senare var det badvarmt så efter middagen bestående av nudlar blev det ett bad.

Den där klänningen var för övrigt på tok för liten så jag undrar om märkningen stämmer, men medium kanske inte är det överallt.

Kanske kan Inger ha den eller så säljer/skänker jag den vidare.

   


Badet var lagom varmt och skönt så jag låg väl i upp emot en timme (fast det regnade) innan jag gick in och då ringde Inger, hon skulle just lasta Gunnar och komma upp.

Tepannan var redan klar så det var bara att sätt på en film och börja se och senare kom hon och katten.


Gunnar var ute i regnet och kollade sina musställen eller var han nu höll hus.

Han kanske låg och sov under altanen men senare på natten kom han in och lade sig hos oss.

Jag har sovit ganska gott och det är ju måndag.


Så den här veckan blev det

5,9 mmol och vikten 79,8 kg

Blodsockret är bra men vikten måste jag få ned några kilon.

Äta mindre och nyttigare och röra mer å mig, det finns inga genvägar till det.


Före åtta var vi uppstigna, Gunnar gick ut och vi också men jag är lite sur på Inger som glömde min ost. 

Så det blev kaviar på mackorna och så gick vi ut.

Det var ju ändå 11 grader ute och det blåser hårt men här är det lä och just nu är det 15 grader på altanen.

Gunnar sover på en stol och det ser ut att klarna upp

 


Längst till höger ligger Gunnar.

Idag blir det jobb och vi måste börja på lillstugan, attefallaren på bilden längre ned för i sommar ska den bli klar.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-08 09:00:11

Temperatur: 13,9 °C
Lufttryck: 1004,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från NE,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 5,7 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 179,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
21,3 °C
Klockan:
12:32
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
04:55
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1001,8 hPa
Klockan:
21:49
Lufttryck - Min:
1000,6 hPa
Klockan:
01:23
Lufttryck - Min:
997,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:38
Sol ned: 22:49
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:11 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:24
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 00:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut inne i stan innan de små kommit ut på tomten, fast idag blåser det väl så kallt att dom håller sig inne i värmen.

   


Här blåser det på baksidan men haren har jag inte sett till nu på morgonen, igår sprang den omkring och jag lyckades skrämma upp den flera gånger från olika ställen, eller så är det flera harar runt stugan.

 


Nu lite mer kaffe innan jobben börjar och det är så att solen kommer fram mellan glipor i molnen och det ska bli klart och fint senare idag.


   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards