jans

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jan Sandström - 18 augusti 2013 13:43

Det blåser idag.


Vi äkte i alla fall och köpte virket och senare blir det stugan en sväng så då går Maria vara hus och djurvakt.

 

Inger ska måla vitt runt mitt fönster och Maria är ute på gräsmattan med Mirabell.

Av Jan Sandström - 18 augusti 2013 10:22

Det började bra med att jag och Inger satt ute och fikade samt löste korsord när en av brandvarnarna satte igång.

Det var den i hallen som larmade (tydligen fungerade inte länken mellan dem) så vi sprang in och det luktade ""krutrök" som från knallpulverpistoler.

Hur vi än letade hittade och hittar vi ingenting som kan ha orsakat det hela men det kändes mest i hallen och mitt kontor.

Maria kom upp och mitt i allt så sprang katten Mirabell iväg, hade hon gömt sig inne eller gått ut.

Det blev till att leta henne och Maria hittade hon på grannens gård där hon lugnt strosade omkring och luktade på blommorna.

Peter och Anna kommer hem från Italien i kväll och Peter hade lämnat/glömt sin nyckelknippa i bilen när jag köre dem till flyget förra veckan.

Men VAR hae vi/jag lagt den, hur vi än letade hittae jag den inte.

Grävde igenom min väska, ingen där, letade igenom bilen, ingen där, letade inne, ingen där.

Då gick maria och tog fram den från min väska.

Men jag bedyrar och lovar att den fanns inte där när jag grävde igenom den.  

Nog för att jag bär me mig mycket men så rörigt har jag det inte, inte som på skrivbordet eller garaget   


Nu är det bara orsaken till brandvarnarens påminnelse som vi inte hittat någon orsak och det grämer mig.

Då jag grävt bland sladdarna vid fönsterbytet kan det vara någon kontakt som inte suttit helt intyckt även om jag tyck kollat allt (som nyckeln i handväskan) men det finns en hel del som kan orsaka något elände där inne.


Idag då, jo jag hade tänkt ta bil och släp och köpa virke till en mjölkbrygga vi tänkt bygga till stugan.

Men det känner jag inte för att göra just nu.

Fast köra upp bilen till Tomas kommer vi inte undan och å tar jag MC som vi åker hem på efter att vi ev. gjort någon utflykt. Som det blåser verkar det inte heller troligt.


Och halva Umeå är avspärrat för att de hittat en granat utanför mackdonalds.

Granater som är så fina stenar.

Det är nog bara någon som blev portad dårifrån i går kväll i fyllan som nu ska hämnas.


Väderstationen visar:

Temperatur: 18,4 °C
Lufttryck: 1011,2 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 7,8 m/s från SSW, i byarna 10,9 m/s
Beaufort F5
Kyleffekt: 17,6 °C
Av Jan Sandström - 17 augusti 2013 21:59

Maria har varit ute med Mirabell men då det är mörkt tog kameran god tid på sig att ta kortet.

 

Men nu är klockan 22 och då tar jag medicin, lägger husdjuren och jag går isäng.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2013 16:05

Ja inte den man ser på TV

  och som man kan trimma in en apparat efter, ja hur många gånger eller länge har man inte suttit och stirrat på den här och andra testbilder.

Då jag jobbade med TV-service och sedan när jag hade egen firma.

Nej det är den här jag menade.

 

Jag satte upp webbkameran under altantaket här utmed mitt fönster.

Jag har inget speciellt skydd så jag vet inte hur jag ska göra om jag ska ta en gammal kamera och sätta upp, en som inte är så värdefull men då blir ju bilderna därefter.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2013 09:59

Det stänker ända hit in så jag får ta in datorn nu.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2013 09:04

Härligt väder, för då kan man inte göra så mycket utomhus i alla fall.

Jag sitter i lä under tak ute på norra sidan av huset, det är ganska skönt och Gunnar (katten) kom hem mellan två skurar och nu ligger han och sover på en stol här ute.

Inger är inne och bakar någonting.

Mirabell störde Maria med ett evigt jamande så hon blev utslängd från hennes rum men här blev hon nyfiken på kaninen, då fick fåglarna syn på henne i en springa under deras burtäcke.

Så då fick de frispel och började skrika och flaxa omkring så katten blev rent förskräckt.

Jag fick tända lyset och stänga gallerdörren, med Mirabell utanför.

Konstigt men med Gunnar reagerar de inte alls så så visst känner de att han inte är något hot mot dem.


Påtåren snart slut och jag ska snart väcka husdjuren på riktigt med den dagliga tillsynen, ge dem mat och nytt vatten samt se till att de har det bra.

Nu blev det en paniköppning av burarna så de fick komma ut.


Sedan väntar nog en massa göromål inne i kontoret, sådant som släpat efter i sommar och sådant som ska tillbaks efter fönsterbytet, sladdar ska fästas fast och en massa sådant.

Sysslolös blir man nog aldrig här hemma och inte heller i stugan.

Jag undrar om de får eld i badtunnan och OM det lockar med bad när det är sånt här väder.

Vet i alla fall att jag skulle gärna krypa ned i varmt skönt vatten.


Dagens soduko är klart (ett av den supersvåra typen) och även dagens anagramkorsord har jag gjort.

Väderstationen visar:

Temperatur: 16,4 °C
Lufttryck: 1010,4 mb och Falling
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 7,4 m/s från SE, i byarna 9,5 m/s
Beaufort F4
Kyleffekt: 15,1 °C

Vindmätaren visar:

och vinddiagrammet:

Allt från vår webbsida på adress http://sandstrom.vasterslatt.se/vallmo15-weather.html

Den sidan uppdateras var 15:e minut dygnet runt ifall den datorn är igång, ibland kan den stå still.


Nä nu får jag sluta surra och göra något nyttigt, tretår kanske     

Nu blåser det rent förjäkligt i björkarna, kul.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2013 07:29

6 mm på en kvart kom det.


Så nu blir det frukost ute på altan för det är varmt ute, nästan 16°

Av Jan Sandström - 16 augusti 2013 22:14

Jo det är hon som giftmördar folk med AS.

Just nu håller jag på med Nemesis (tror den hette så).


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards