jans

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jan Sandström - 16 augusti 2013 21:22

Idag blev det inte mycket till bloggande men jag har varit i farten mest hela dagen.

Tog hojen och åkte och handlade på Biltema, hämtade grejor hos Peter, handlade på Classes, hem med grejorna men vädret var fint så varför inte åka en sväng.

Så jag åkte till svågern i Vännäs och hämtade min reservnyckel till hojen, passade på att tanka i Vännäsby på väg hem.

Kört Tomas och Sara till stugan, legat på sängen med Miarbell (Anders katt).

Lackat tröskeln ett varv till.

Fixat staketet och slipat elementet så nu kan Inger måla det vid tillfälle.

Inger har varit ute och målat runt de nya fönstren och det blir riktigt fint.


I morgon ska det regna och jag ska inte göra ett skit, bara slappa med kaffe och korsord.

Fast vilken planering brukar inte spricka totalt   

Av Jan Sandström - 16 augusti 2013 07:27

Idag är nog sista dagen på den första arbetsveckan efter semestern för några.

Men nu för tiden jobbar väl inte så många femdarsvecka måndag till fredag.

De flesta arbeten är väl ändå någon form av skiftgående men helt säker på det är jag inte.


Lite svalt i morse så idag blev första morgonen med frukost inne, fast då steg jag upp straxt före 6.

Vaknade tidigt och kunde inte somna om då det började snurra runt i huvudet med tankar om än det ena än det andra.

Hade ganska ont i går kväll igen men jag somnade och har sovit, det tackar jag för.


Kom på att jag nog måste kolla om besiktning av motorcykeln och det ska göras under dagen, kollas upp alltså.

Har även tänkt lacka tröskeln ett lager till, fixa det där staketet så det sitter fast innan vintern.

Måste ut och hämta grejor hos Peter och Anna samt handla några småsaker.

Sedan ska Tomas och Sara ha skjuts upp till stugan.


Fullbokad adag alltså, suck.   


Just nu är vädret fint, +10,8° här på altan

Väderstationen visar:

Temperatur: 16,8 °C
Lufttryck: 1019,3 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från N, i byarna 1,0 m/s
Beaufort F1
Kyleffekt: 16,8 °C

Ganska vindstilla alltså   


Tills vidare har jag webbkameran här inne i fönstret och det här blir en tillfällig bild

 

men den visar mer än jag beskriver.


Nä nu är det dags att kolla runt på nätet efter det som behöver köpas, var saker finns och priset.

Men att få tag på en enkel tryckknapp till ringledningen är inte lätt, verkar bara vara Clas Ohlson som har en sådan där standard.


Och så ska jag få tid att dricka kaffe.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 15 augusti 2013 17:12

Försökta fota en humla som for omkring i en blomma på bordet men det var inte lätt att få den på bild.

   

Då var det betydligt lättare att ta kort på Mirabell när hon satt i rumsfönstret och tuggade på en blomma.

 

Men hon måste få komma hem till husse snart för hon stressar mig när hon bara går omkring och jamar.

Jag vet ju inte vad hon egentligen vill men tror hon vill hem till Anders.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2013 15:58

Det huset är till salu för den lilla summan av 2,7 miljoner, nästan.

Visst är det helrenoverat invändigt MEN var ska man sova?

Ett rum bakom garaget och ett litet inne i huset.

Garaget är inte användbart som garage då det är en hög kant från plattläggning och in, endast en terrängbil tar sig in där men då fallerar takhöjden, (se sista bilden hos mäklaren).

Isolering i väggarna är dålig, nästan obefintlig, (titta på väggtjockleken).


Så ni som funderar på huset, titta på dessa saker och inte bara den öppna planlösningen och moderna körket och toaletten.


Jag blir skrämd när jag sitter ute och ser unga människor fundera på huset.

Summan får man knappast igen och när de får barn, var ska man ha det/dem?


Utbyggnad, tja garaget går ju att göra om till 1 eller två rum så det är en möjlighet.


Enligt min helt privata mening har husets själ förstörts.



Av Jan Sandström - 15 augusti 2013 14:32

"Jag skulle bara" gå på toa för att sedan slipa lite på elementet. Men ibland blir man bönhörd direkt.

Men det blev direkt svalare. Enligt nätet här åskan gått också.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2013 12:50

Filmjölk, jordgubbsyoghurt och tunnbröd.
Kan det bli bättre när det är varmt.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2013 09:10

Nu har jag då fått frukost och läst tidningen men vaken, det vet jag inte om jag är eller vill inte vara.


Idag är det mer pyssel som ska göras men skönt att inte ha ett trilskandes element, nu ska det bara målas men det är Ingers jobb.

Jag måste fixa staketet, planken som rasat ned för andra året i rad av snötyngden som blir när jag sprutat upp snön från slungan.


Tänk va skön vintern är ändå, bara skotta snö ibland och sedan kan man sitta inne vid datorn, läsa eller inte göra någonting alls.

Fast ett omak när man ska ut med alla kläder, skrapa bilrutorna och om man då glömt stoppa i motor och kupevärmaren.

Sommaren är ganska skön ändå när man tänker efter   


16,5° grader på altan, jo jag har fått ut termometern genom det icke öppningsvara fönstret.

Jag borrade ett 20 mm stort hål under och stoppade in ett VP-rör (sånt där man drar elsladdar i)

Där får jag in de två termometrarna samt en USB-sladd till webbkameran.


Natten då, jo jag sov dåligt, vaknade efter en stund med värk så jag gick upp och dushade varmt, smorde in ordentligt med Voltaren och sedan tog jag Agatha i lurarna tills jag var ordentligt trött och då somnade jag tydligen för jag kommer inte ihåg att jag legat vaken.

Men man blir lite degig i hjärnan efter sådana här nätter.


Mer väder.

Väderstationen visar

Temperatur: 17,8 °C
Lufttryck: 1013,5 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från NNW, i byarna 4,8 m/s
Beaufort F3
Kyleffekt: 17,6 °C

men diagrammet över regnet blev lite svårläst då de små staplarna nästan inte syns för det stora regnet vi fick häromdagen.


Nä nu ska jag gå och väcka de små husdjuren och sedan skriva upp vad tjejerna kan handla på Clas Ohlson OM de nu ska ned på stan idag, de pratade om det igår.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2013 08:08

Jag återkommer när jag vaknat   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards