jans

Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av Jan Sandström - 2 augusti 2013 22:42

Så börjar jag känna mig efter ännu en kväll i badtunnan men ack så skönt.

Jag fick upp bräderna med markisfästena men markisen måste man vara minst två för att få upp, den är ganska tung och otymplig.


Det började en film me/om Kurt Wallander men en engelsk, det funkar ju inte att han ska prata engelska men köra svenskregade bilar.

Så det blev The punisher vad det nu är för skjuta och dödafilm.

Bara håret blivit någolunda torrt så går jag isäng med ljudboken.

Men hur ska man kunna vara hemma utan att ha en badtunna att ligga i blöt i.

Det är så skönt för lederna är man har ont och nu har jag ordentligt ont i höger knä.


Inger tog sin bok och gick ut för att sitta där bland myggen och läsa.


Nu är det klart med Egelby och de kommer på måndag morgon för att börja byta fönsterna.

Så det blir till att åka hem på senast söndag morgon.


Men nu säger jag godnatt efter att ha kollat av fejsbok.

Av Jan Sandström - 2 augusti 2013 15:58

Jag blev tvungen att hoppa i tunnan (inte i galen tunna) och svalka mig.
Inger gör kvinnoarbete.

Hon klyver ved så att jag kan bada varmt i kväll ;-)

Men jag har i alla fall gjort fika till oss.

Mandelkubb smakar alltid bra men helst skulle det vara till kall mjölk.

Av Jan Sandström - 2 augusti 2013 11:51

Nu är det för sent att ångra sig, nästan i alla fall men varför skulle vi det.


Två brädor nedmonterade men innan dess markerade jag en våg linje alltså samma höjd på båda brädorna där fästena ska sitta.

Där skruvade jag in två skruvar.

 

För att veta att brädorna monteras på samma höjd som tidigare gjorde jag en markering på den nu lösa och en fast sidobräda.

 

Jag har två plattjärn 50 mm breda och 8 mm tjocka där två bultar som stämmer mot markisfästet är fastsvetsade och nu lackar jag dem vita, skulle kanske funkat bättre med röda som väggen men då får väl Inger måla dem framöver.

 

Det som sedan återstår är att borra hål i järnen och väggbrädan som jag sedan skruvar ihop med vagnsbult, bricka och mutter.

Sedan skruvar jag brädan ordentligt i väggen och jag hoppas det ska hålla   


Just nu har vi tagit en av dagens många raster med te och kaffe   



Av Jan Sandström - 2 augusti 2013 09:33

...säger Inger.

Inget mer bad eller dusch för handdukarna hinner inte torka mellan gångerna.

NU ska vi jobba säger hon, då är det väl bäst att lyda då.


SUCK.

Av Jan Sandström - 2 augusti 2013 08:58

Ja så var det ännu en skön morgon i paradiset.

Jag tror vi får döpa stugan till det, snickra ihop en smygg välkomstskylt och sätta upp på mjölkbryggan vi funderar på att bygga nere vid vägen. Eller bara skruva upp något på husväggen.


Det blev en helskön avslutning på gårdagen då vi badade skönt i tunnan fram emot midnatt med ljuslyktor på tunnkanten och 38-39 grader i vattnet.

Men nu är jag ren kan jag erkänna, efter två tunnbad och fyra duschningar kan det inte sitta kvar något på mig.

Fisketuren tidigare på kvällen var lyckad på så sätt att det nappade rent otroligt och vi fick lov att ta upp ett antal fiskar, de som blivit så skadade av kroken att jag inte ville släppa tillbaks dem.

Några abborrar är riktiga matfiskar men jag orkade inte ta hand om dem igår så de ligger bara på gräsmattan, trodde räven skulle få sig ett skrovmål men han lyser med sin frånvaro.

Jag fick även fördigt utvändigt runt sovrumsfönstret så nu känns det skönt, bara 4 fönster kvar att byta   


Aaahhh, nu kom Inger med påtåren.   


I går morse pratade vi om att ringa snickarna som ska byta fönstren hemma i stan och straxt efter ringer mobilen och det är Egelby som har Egelby Bygg

Det blir byte under nästa vecka, efter helgen alltså men inte bestämt om det blir i början eller slutet av veckan men det är skönt att ha fått ett någolunda bestämt datum för bytet.


Det är ju Noliamässan nu och i morgon lördag startar den, vi har suttit och prickat av vissa utställare som ska få ett besök och det är nog första gången under alla år vi gjort det.


Det är så lugnt och stilla idag, aldeles tyst (förutom min tinnitus då) och snart kommer solen fram mot huset.


Idag har jag tänkt kolla på hur jag ska montera terrassmarkisen på framsidan, det blir ett mindre mixtrande och pysslande.

Helst skulle jag velat ha genomgående bultar men det skulle inte bli så snyggt inne i stugan.

Jag återkommer mer med hur det går under dagen OM jag nu kommer ihåg att skriva något här   


Nu kaffet och sedan byta om till jobbarkläder, fram med alla verktyg och maskiner.


Godmorgon


PS.

Nu hann antivirusdatabasen uppdateras, har fått error på det tidigare uppkopplingar.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards