jans

Alla inlägg den 3 augusti 2013

Av Jan Sandström - 3 augusti 2013 22:42

Har suttit ute till nu men det blev så svårt att skriva, såg inte tangenterna.


Det blev dopp i tunnan i kväll igen och det gör så gott i muskler och leder men man blir så trött.

Men det var skönt ute. Dagens planerade arbeten blev fixade och nu har jag plockat undan på gräsmattan så det ser riktigt fint ut.

Inger stack ut i skogen och hittade tiktigt fina bär, både blåbär och hallon.


På vår resa åkte vi genom Järvsö och vad är mer naturligt än att göra ett beök i hennes museum.

 

Vi har åkt där flera gånger tidigare med barnen men då har vi inte stannat hos Lill-Babs, nu gick vi in och kollade runt på alla foton, skor, klänningar, skivomslag och annat från hennes artistliv.


Under jakten på ett fint fika/matställe hamnade vi hemma helt plötsligt.

 

Det blev ett romantiskt ställe som en bensinstation, eller en angränsande park med bänkar och bord på gräsmattan och där såg jag en husbil från Nederländerna som hade en klurig påbyggnad.

Såg inte men misstänker att den satt på dragkroken men hjulen var av snurrande typ de som finns under kundvagnar.

Lasten bestod nog av en EU-moppe eller kanske en liten skoter-MC.

Jag vet inte om jag skulle lita på en sådan där grej då man kör på en skumpig väg.

 

Vi blev guidade runt Söderhamn och stannade på Hälsingegård Erik-Anders och där gick jag på toa.

Fick där se denna kvinna som fotade rakt mot mitt toafönster där jag satt men et var nog huset hon var intresserad av, knappast jag.

 

När vi på väg hem stannade vid Birsta så fikade vi och fick se dessa kajor som fick mat av någon vänlig själ som lämnat rester på sin bricka de inte ides gå in med.


Ungen tigger mat av sin mor och jag kommer ihåg när vi tog hand om en liten kajunge som jag lyckades föda upp, det finns på vår webbsida under husdjur.

 

Mask var svårt att ge den då man måste trycka ned maten i halsen på ungen.

Så jag övergick till rå köttfärs uppblandat med lite havregrun och olja till små kulor som den glupskt slukade.

 

Vi hade samma veva skaffat kanin med två uteburar som satt ihop så vi satte in en avgränsare så kajan fick bo i ena delen.

När den var flygkunnig, vilket vi fick lära den så bodde den uppe bland träden då jag inte var ute, då satt den på min axel eller arm när jag som i vilstolen.

Praktiskt då den tog alla flugor och myggor som kom nära mig.

 

Men nu är det kväll och jag ska krypa isäng med ljudboken som redan nu snurrar i mina lurar.

Inger sitter ute och rensar bär.


I morgon bär det av in till stan igen då vi måste förbereda inför fönsterbytet som börjar måndag morgon.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 3 augusti 2013 13:00

Nästan skönare än sex.
I alla fall mindre jobbigt.

Och så måste Inger väcka mig för att hon ska måla.

Av Jan Sandström - 3 augusti 2013 12:02

...att jag ska komma mig upp utan att spilla ut allt.

Och det gick ju fint.

Väck mig innan vi ska hem i morgon ;-)

Av Jan Sandström - 3 augusti 2013 09:43

Sonen Anders håller i Friluftsfrämjandets monter på Noliamässan.
Kika förbi monter U6022 och se hur han ordnat det.

Mässan öppnar idag 10:00 och inträdet kostar 100:- om man inte plankar som vi brukade göra.


Av Jan Sandström - 3 augusti 2013 09:12

Nu har jag bara en vecka kvar till semestern, för då börjar Inger jobba   

Nä det har varit sköna veckor att ha hon här hemma hos mig.   


I natt har jag sovit eländigt dåligt, hade och har ont i händerna och höger knä.

Så idag har jag tänkt ta det lite lugnare även om jag inte gjort så mycket tidigare men borrningen i järnen tog på.

Jag skulle ha markerat för hålen och tagit hem dem till pelarborren men ibland vill man få upp saker direkt.


Få upp ja, markisen ska upp och ska vi klara det jag och Inger?

Jag funderar på att göra någon form av upphängning så kan jag använda speler och dra upp den eller åtminstone fixera den. Det får jag fundera på en stund.


Vädret var disigt i natt, en tjocka så att jag ett tag knappt såg badtunnan några meter utanför sovrumsfönstret.

Som om någon släppt ned bommul över hela världen men nu har den lättat även om det är mulet, men solen kommer att bryta igenom tids nog.

Men det är så otroligt frisk luft och/när temperaturen är 17 grader.


Markismonteringen då. Jag har fyra bilder att dela med mig av.

Lackning och borrning av järnen utfördes ute avsides på uppfarten där vi inte kör eller går barfota.



 

Fint, nu gick Inger in för att fixa påtår.


Jag fick borra försänkning så bultskallarna inte var i vägen men ser nu att jag kanske skulle borrat det övre hålet närmare markisfästet, men som vanligt gjorde jag vel.

Jag mätte och borrade för långa franska skruvar men tog fel på övre och nedre bulten så måtten stämde inte   

 

Men det bör hålla fast det blir en ordentligt vridande påfrestning.

 

Nu sitter i alla fall järnen dår och det blir kanske snyggt med vita järn.

 


Så dagens jobb blir montering av markisen, färdigställa under fönstret här på altan, det är undre brädan som ska dit men måste kapa lite i kanterna.

Och så två lister ovanför fönstren jag monterat, det blir lite småpyssel som jag bör klara av.

För i morgon blir det in till stan och förbereda för snickarnas ankomst måndag morgon och byte av 6 fönster samt ytterdörr.


Nu  påtåren och kolla dagens tidning på nätet.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards