jans

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jan Sandström - 26 augusti 2013 18:33

Säg det som blir helt klart.

Erik kom och satt uppe på mjölkbryggan och då märkte vi att man kanske skulle ha något att hålla fötterna på åt ena sidan.

Så jag snickrade nu till ett trappsteg eller fotstöd eller vad man nu vill kalla det.

Enkelt så lade jag bara tre reglar tvärs över och skruvade fast trall på dem, dnedkapade ena hörnet.

Då den blir ett steg högre kan man även lättare komma upp om det är så eller sitta och hålla fötterna på när man sitter vänd åt vägen eller hur vi nu placerar den.

Bilderna säger sitt för nu ska vi äta.

           

Av Jan Sandström - 26 augusti 2013 09:55

Det är klockan när jag börjar det här inlägget denna måndag morgon.


I natt var det dimma men ganska varmt, i morse var det grådisigt men nu skiner solen och det är 17,5° på altan.

Väderstationen säger 09:45

Temperatur: 18,5 °C
Lufttryck: 1026,5 mb och Falling
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från S, i byarna 4,1 m/s
Beaufort F3
Kyleffekt: 18,5 °C

Trädgårdsbilden

 


Gårdagen var skapligt lugn, jag sågade fönsterkarmar och fixade vädringsbromsen på sovrumsfönstret.

Men så skönt att ha fönsterbytet avklarat.

Nu är klockan 10.

Vi/jag har element och fönsterbänken i köket kvar men det ska jag ta hand om vid tillfälle.

I natt hände även något härligt,   , mer behöver jag inte säga annat än att det var SKÖNT   


I dag är Inger ledig och vi ska tids nog ut och ränna på affärer.

Beijer Byggmaterial ska få ett besök och så ska vi titta på fönstermarkiser.

Nu när de kanske inte har semesterstängt. Hur tänker de två solskyddsföretag som är i stan när de samtidigt stänger för semester under den varmaste soligaste tiden på året när folk kanske behöver sådant.

Men privatkunder kanske inte är så intressanta utan de satsar mer på affärer och företag.

Ska kolla Apoteket om jag fått ut mer mediciner och i så fall behöver jag hämta ut några hundra Alvedon.

Men det är fina burkar de ligger i, passar utmärkt till småskruv så som till mjölkflaska till kaffemjölken.


Kaffe ja, nä nu ger jag mig och tar en påtår.

Hittade för resten min borttappade faktura jag letat efter sedan i går kväll.

Men nu börjar jag få lite struktur här på kontoret och lite bättre ordning. MIN ordning.


Påtåren var det.


Godmorgon


Av Jan Sandström - 25 augusti 2013 22:04

Här kommer ungarna och ska låna bilen och eller stugan.


Hädanefter måste man boka in det i förväg OCH man kan bara boka en av dem, inte båda samtidigt.

Så antingen bilen eller stugan   



Nu går jag isäng.

Godnatt.

Av Jan Sandström - 25 augusti 2013 19:40

Idag har det varit skönt ute, varmt och härligt och jag har inte jobbat ihjäl mig.


Det jag gjort är sågat itur fönsterkarmarna (de gamla) i lagoma bitar så de passar badtunnan.

Började plocka bort beslag och dra spik men det gav jag upp ganska fort.

Vi tar ju ändå inte reda på askan på något sätt utan tömmer den bara i vår skräpgrop eller vad man ska kalla den.

Där vi lägger allt ris och sådant vi inte kan kompostera men som inte är dåligt för miljön.

Lite spik och järnskrot tror jag inte gör någon skada där.


Ju så skruvade jag lös vädringsbeslaget på köksfönstret för att ta med till Beijers så vi kunde få motsvarande till andra fönstret i sovrummet.

 

men så fick jag en idé om att testa om det kanske passade eller vad det var för skillnad mellan fönstren och se.

Det passade på det andra fönstret så nu har vi vädringsspärr på båda fönstren i sovrummet men å andra sidan inger på kökets fönster.


Nu sitter jag och scannar räkningar, kvitton och andra papper samtidigt som jag ser MacGyver.

Har ätit en tallrik ärtsoppa men jag fick ta in den för den gick ut i april om jag får tro datumet på förpackningen   


Nu ska jag pausa filmen och göra mig en mugg kaffe.


Av Jan Sandström - 25 augusti 2013 11:17

...är det nu när vi fortfarande har sommarvärme.

Jag har ju börjat ge smågåglarna solrosfrön och det är full huggning kring fågelbordet.

Fort kniper de ett frö och flyger till äppelträdet där de kan äta i lugn och ro.

Jag sitter bara på altan och dricker kaffe och löser korsord idag.

Men Inger kommer snart hem på timmar och då måste jag völ röra på mig.

Av Jan Sandström - 25 augusti 2013 07:45

Har sovit riktigt skönt i natt och länge men som vanligt hade jag ganska ont när jag gick isäng.

Men det är kallt på nätterna så Gunnar kommer in och sover hos mig nu och det behövs för vi har fönstret öppet men ingen värme i huset ännu.

Vi/jag har inte fått dig elementet i köket så jag har stängt värmen.

Jo man kan plugga och det har jag gjort men ena pluggen passade inte riktigt så det läcker om jag ökar trycket i systemet och startar cirkulationspumpen, men det finns ju kattvärme och en filt.

Sedan är det ju varmt på dagarna så det räcker.


Just nu 11,9 här på altan men väderstationen visar lite mer där den sitter uppe i solen.

Temperatur: 17,1 °C
Lufttryck: 1028,4 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från NW, i byarna 0,7 m/s
Beaufort F1
Kyleffekt: 17,1 °C

men ser man ut genom fönstret, vilket jag kan göra nu för tiden då det är rent   

 

Till höger på bilden vid det gamla flaggstångsfästet sitter ju en väderpinne, just nu går den rakt ut.

Det är en dubbel som en ormtunga men fungerar lika bra för det.


Förtydling här, sitter den.

 


Men nu frukost ute i det gröna.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 21:55

Nu lägger jag av för idag och går isäng.

Det har varit en dag fylld med frisk luft.


Först ut tidigt med frukost och sedan gjorde jag färdig mjölkbryggan.

Efter det tog jag hojen ut till Skeppsvik där jag överlämnade ett paket till Maria och fick kaffe o smörgås i gengäld.

Tur jag inte tog med badkläder för bada kände jag inte alls för men Maria badade två gånger.

Hem vid middagstid och sedan har jag inte gjort någonting alls.


Nu är det natti och jag tar mig an Agatha i härlurarna.


Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 20:25

Hittade denna lapp i brevlådan.

Enligt efterlysning i tidningen Västerbottens kuriren verkar Ludde kanske ha sett på Ersboda.

 

Meddela mig eller så får du telefonnummer av mig.

 
  

Han försvann alltså från Blomstervägen på Västerslätt i Umeå

 

Jag hoppas verkligen att han och alla andra bortsprugna kommer till rätta.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards