jans

Alla inlägg under september 2012

Av Jan Sandström - 25 september 2012 11:58

Nu ska vädersidan vara igång igen  

http://sandstrom.vasterslatt.se/vallmo15-weather.html

Återstår bara att se hur länge den där gamla knähunden snurar på innan den får värmeslag.


Du som vill ha vårt väder i mobilen kan gå in på den här sidan.

http://sandstrom.vasterslatt.se/mob-vallmo15-weather.html

Av Jan Sandström - 25 september 2012 11:17

Håller på att flytta över väderprogrammet till en "ny" laptop som delvis ska ersätta servern, eller den ska enbart köra väderstationens data mot nätet.

Men det strular till sig.

Det slutar nog med att jag får börja om med max och min.

Så nu har den startat om för 5011 gången.

Av Jan Sandström - 24 september 2012 10:53

Maria fixade igång mina/våra serverdiskar så nu är kopering i full gång.

Efter att jag flyttat skrivaren och fått igång en ny dator för väderstationen kan vi stänga ned servern.

Den lilla datorn (notbook eller vad det heter) jag tänkt snöt Anders mitt framför näsan på mig, han ska ha den i skolarbetet, så nu får jag ta en annan laptop till det.


Men att få ett nytt recept från vårdcentralen verkar lite svårare.

Nu har jag för tredje gången bett dem förnya recepten så vi får hoppas att det fungerar den här gången eljest kan det bli problem då mitt "lager" börjar tryta, har bara lite drygt den här veckan kvar av medicinen så jag känner minst sagt orolig.


Nu börjar man se slutet på Eriks flytt, Projektor och högtalarna är monterade, kabellisterna fastsatta.

 

Erik och Maria monterar kabellister, jag förberedde med smältlim.

 

Sladdarna ordnar Erik själv, tror han i alla fall men det kanske behövs en hjälpåande hand att få in alla i listen som sitter uppe vid taket.

Vet att det kan vara lite marigt och att dem av någon anledning strävar nedåt så jag kanske får bistå med en sopkvast. Lättare att stå på golvet och hålla upp sladdarna.


Men jag vill att det ska plinga till i lådan att jag fått receptet. Det här tär på krafterna att vara så här orolig.

Av Jan Sandström - 23 september 2012 09:24

Nu när Erik stuckit och snart ska ha "min" server    har jag fått skaffa en ny grej.

En NAS, http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-diskstationds212j/168997.4091/

Som det står på deras hemsida "NAS med 2 hårddiskplatser och mängder av funktioner!"

Men så jobbig att få igång, har aldrig varit med om dess like.   

Jag begriper ingenting av det som står i bruksanvisningen. Trodde att man idag bara behövde sätta in kontakterna och starta så installerades det av sig själv, nästan i alla fall.

Har satt i två hårddiskar men tydligen valde jag fel för jag vill inte köra RAID, alltså spegla diskarna mot varandra utan ha alla 6 TB till förfogande.

Först stod den i över ett dygn och tuggade igenom diskarna, den måste tydligen köra en grundlig koll av varje disk.

Nu ändrade Maria RAIDen till det jag vill ha och den står och kör samma sak igen fast nu har den stått över ett dygn med en disk, den andra är på kö. Den startar straxt för ettan är på 99,72%

Vi har inte hittat något sätt att komma förbi detta moment så det är väl bara att vänta.


Men det är söndag, solen skiner och det är snart måndag igen.

Ska upp till Erik, igen, och bistå med det jag kan, kabellister till högtalarna och annat ska sättas upp.

Varför bygger man hus av sten när det finns trä, tacka vet jag mitt eget hus.


I går satt vi ute på balkongen och jag tog en kopp kaffe när vi så en regnbåge sakta komma fram i skymningen.

 

Först kom den röda färgen och sedan de andra så sakta innen skymningen tog över.

Det hela varade bara en stund men fint stt se på.

Som vanligt gör det sig inte riktigt lika fint på bild som i verkligheten.


Nä väcka småvännerna och kanske en kopp till innan jag åker till Erik.

Av Jan Sandström - 22 september 2012 10:15

Jo det är som ni kanske kan räkna ut att jag ska hjälpa Erik i lägenheten, med det lilla jag kan bistå med.

Om inte jag kan hjälpa fysiskt så kan jag bistå moraliskt och tankemässigt. Att hittalösningar på problemen som uppstår.


I går kväll satte Erik in diskmaskinen men vattenslangen passade inte, det behövs en adapter så när vi kom hem gick jag in i garaget och plockade fram en sådan.

Det är bra att vara ekorre ibland för det som inte Clas Ohlson har i sitt sortement det finns här i garaget   

Av Jan Sandström - 22 september 2012 10:08

Varför håller så många på med detta att inte sätta ihop ord så att det blir begripligt.

Svaret är att dem inte kan det svenska språket ELLER är så lata att dem inte orkar backa och ta bort ett mellanslag.

Det är ju datorer och mobiltelefonerna som inte har samansatta ord i sin ordlista.

Skriver man ett ord samansatt så får man ett felmeddelande, men skriver man isär så blir det plötsligt två rätta ord och det godkänner den som skriver.

Men är det så svårt att förstå att det kan bli så fel om man inte skriver begripligt.

Att sedan så många skriver fel på reklamskyltar och i reklamblad är oförlåtligt.

Jag kan förstå att man glömmer ett bindestreck men mär man skriver isär ord på samma rad.

Exempel är "kassa personal" när det menas kassapersonal.


Och det här ska t.o.m jag som fick betyget 1 i Svenska när jag gick skolan.

Vad ska då alla särskrivare få för betyg?

Av Jan Sandström - 21 september 2012 17:07

Jag har ränt runt med Erik på affärer så nu är jag helslut, har ont och ska bara ta det lugnt.

Men han vill ändå att jag och IUnger kommer upp i kväll.

Han vill säkert ha hjälp med att montera diskmaskinen vi köpte.


Av Jan Sandström - 21 september 2012 09:10

Ja då har Erik flyttat, det känns så tomt av någon anledning att bara ha en unge här hemma.

Men vi får väl se om inte Peter och Anna kommer hit igen nästa månad.

Det är både på gott och ont, skönt att ha några omkring sig på dagen men samtidigt ganska skönt att bara få vara sig själv också.


Maria kommer väl snart hem från skolan igen, inte är hon borta många timmar på dagen, när hon kommer så ska jag upp till Erik för vi ska, eller han ska ut och handla till lägenheten.
I går var en hemsk dag, hade så ont i händer och knän och svårt att somna men när jag väl gjorde det så har jag sovit.

Idag känns det bättre i lederna men ska ändå ta det varligt.


Nu är det dags att se till mina husdjur.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards