jans

Alla inlägg under september 2012

Av Jan Sandström - 3 september 2012 19:51

Jag sitter ute på altan och ser bil på bil sakta krypkör förbi.
Blev misstänksam och gick ut på nätet, jodå grannens hus på Stråvägen 3 ligger ute till försäljning på bovision.se

Han som inte bott där mer än 2-3 år.

Av Jan Sandström - 3 september 2012 10:05

Läste i tidningen för ett tag sedan att måndagar inte alls är så jobbiga som det sägs.

Fast man ska ju inte tro allt som skrivs i tidningen   


Nu har jag faktiskt inget i huvudet jag vill dryfta, konstigt för eljest tycks jag ha mer jag vill ha ut än ork att skriva ned.


Jag tar och kollar värmepumpen och ser vad som felas med den.

Det var enklare förr när man hade en eld mitt i grottan för att få värme, inte så mycket som kunde krångla fast jäkligt mycket jobbigare att blogga när man skulle knacka in vareviga bokstav i bergväggen.


Godmorgon.

Snart är det fredag igen, sköt om dig.

Av Jan Sandström - 2 september 2012 16:16

Eller så är det ett I-landsproblem.

Vi fick en lapp i brevlådan att utrustningen i nätet ska uppgraderas så vi har inget Internet då.

Hur länge det blir avbrott vet vi inte men det spelar ändå ingen roll, bra att det satsas i nätet så att det inte förfaller.


Tomas kom och hälsade på, trevligt.

Men vem som vill hämta hen lillasyster från stugan vet jag inte men det lutar åt att det blir jag som får åka iväg.

Ren bör hon vara då jag tror tjejerna badat oavbrutet i över ett dygn nu. Närhelst man pratat med dem har de nyss stigit upp eller är på väg i vattnet.

Men kul att badtunnan används.

Jag har surfat runt och sökt bilder på mjöklpall, mjölkbrygga, mjlkbord eller kannebol m.m som det kallas.

Inte så många bilder som jag trodde att det skulle finnas men några har jag hittat.

Ska sammanställa ett kolage med bilder och lägga upp här.

Så nu är det klart.

 

Det här är ett urval jag hittat på nätet

Av Jan Sandström - 2 september 2012 10:16

Det ropade man till mamma när man var klar på toaletten.

DÅ blev man klar någon gång, det blir man aldrig nu.

Se bara på trallgolvet vi byggde till bordet och grillplatsen, vi hann inte ens möblera det förrän man kom hem med en badtunna, som i och för sig var påtänkt och skulle stå i anslutning till trallen, men inte just nu i år.

Nu står den på plats, men trallgolv runt omkring är inte ens planerat färdigt förrän jag tittar på ritningar till en bastu.

När jag ändå är på gång har vi sedan tidigare haft planer på en mjöklbrygga (för Inger att ha blommor på) att ställa någonstans nere vid vägen.

Men det lär väl sluta som i Lars Molins Midvinterduell   

En kul film, Lars gjorde flera roliga filmer, bl.a Kunglig toalette.

Nej man blir aldrig färdig här i livet och det är kanske det som är meningen med livet, att man aldrig ska bli färdig till den dagen livet själv är färdigt.


Men som sagt, är det någon "där ute" som har tips och/eller ritningar till en bastu och/eller mjölkbrygga, mjölkpall eller vad det nu kallas där just du bor så hör gärna av dig.

Det ska vara en mindre bastu, vedeldad och för typ 4-5 personer och litet förrum men alla förslag tas tacksamt emot.


Färdiga är snart äpplena på trädet, jag borde stadga upp grenarna men har en annan teknik, jag klipper av dem istället och tar in till kanin och fåglarna.

 


Nä inget mer kaffe, just nu i alla fall, har redan druckit två muggar men om en stund kanske.

Ska surfa runt och söka ritningar på bastu och mjölkbrygga.


Jo kanske en skvätt ändå.


Sköt om dig.

Av Jan Sandström - 1 september 2012 10:13

Den här tiden är det många som fyller år.

Nyss har svågern Harry fyllt (mycket), dagen efter Inger som blev 55 år ung, idag min kära väninna Maria J. som blev 57.

Efter det kommer barnen, Erik blir 26, Tomas blir 30, Maria blir 20 och i oktober fyller jag 29   , tror jag fast det står visst 58 i almanackan   

Däremellan ett antal vänner och bekanta.

Ringde nyss och grattade Maria J som inte flyttat in från sin stuga ännu, i våras firade vi 40 års bekantskap då vi gick ut och åt gott och det är så underbart att få ha en så god vän som man kan prata om allt med.


Maria, dottern stack iväg till stugan med Mona och en tjejkompis, tror dem blev sugna på att bada i tunnan och få vara för sig själva en stund, fast där blir det inte Norrlands Guld utan cider för hela slanten.

Anders skulle ha bilen så han skjutsar upp dem, hem kommer man alltid eller det kanske blir Monas far som hämtar hem dem eller så får jag rycka ut i morgon.


Ja det är lördag morgon, sitter ute på altan sedan ½8 men nu har det faktiskt slutat regna. Lördagar är enda dagen jag vill ha radion på här ute.

Ring så spelar vi och sedan Melodikrysset, det har jag aldrig försökt lösa konstigt nog, jag som jämt sitter och löser kryss.

Men då måste man sitta mer koncentrerat vid radion och det gör jag inte alltid, jag måste ju göra kaffe emellanåt och då missar man en del.


Gunnar sover på stolen bredvid, nu är det så varma nätter att han inte behöver komma in till mig och värma sig.

Vi skulle kanske skaffa den där GPS-logern man kan sätta fast på husdjuren så ser vi var han har sina vandringsvägar. Men då skulle väl jag bli så orolig då vi upptäcker hur fasligt långt han går på sina vandringar.

Eller så ligger han mest och sover under någon buske, altan eller förrådet.


Godmorgon och sköt om dig.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards