jans

Direktlänk till inlägg 27 juni 2017

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 27 juni 2017 08:34

Tisdag den 27/6


Igår skulle det enligt tidigare prognoser vara en solig fin dag, men det regnade då jag steg upp och det regnde under förmiddan.

Men jag lyckades ändå ta bort kniven på Anders gräsklippare och slipa den, och det behövdes.

Nu kan jag köra tillbaks den till Stöcksjö så att det blir klippt på andra ställen än där Mirabell 2 klipper, jo Anders döpte klipparen till det.


Men sedan klarnade det upp och blev fint, Maria och Mona kom förbi och lånade bilen för att handla, då passade jag på att rulla över släpvagnen och lasta på isoleringen jag köpt tidigare då vi skulle till stugan med den och klippa gräset m.m här uppe.

Efter det gick jag en promenad då mitt paket kommit  Det blev svängen VK och snurren. Ungefär 3 km blev det.

 


Inger kom hem och vi lasstade in grejor i bilen, även kisse fick följa med upp för det var osäkert på om vi skulle stanna eller inte och då kunde de få några timmars frihet.

När vi åkte från stan var det varmt och soligt, i alla fall soligt men vi kom in under mörka moln och regn.

Här uppe regnade det också så det blev varken gräsklippning eller bad.

Jag hade haveri med reningsverket. En slang hade gått hål på så att det sög in luft men sedan var halva tunnan tom så jag fyllde den.

Då blev klockan mycket så vi orkade inte bada.


Sent gick vi isäng och jag somnade men innan dess blev Gunnar som låg hos mig intresserad av något där ute.

Han satte sig i fönstret och tittade konsentrerat på ett ställe så jag fick stiga upp och kolla vad det var han såg.

En av hararna satt och mumsade gräs vid sandfiltret, till slut smög gunnar ut och jag gick isäng, ingen risk att han skulle kunna ta den haren. Då var risken större att han blev uppäten av haren.


Vaknade i morse och nu regnade det då inte men ingen sommarvärm, det blev ändå frukost ute på altanen.

En nordlig vind så vi har ganska lä här och katterna mår fint och trivs.


Fågelungar i holken här utmed, ett saligt kvittrande när föräldrarna kommer med insekter, det är ju en flugsnapparfamilj.


Idag ska jag lasta av släpvagnen men även försöka hinna med lite på stugbygget, åtminsone hinna lägga ut lekablocken och kanske limma ihop de som ska sitta ihop.

Det behövs även köras ut lite mer grus som ska ut så nog finns det göra.


Just nu 13,2 grader ute i skuggan, ibland skiner solen mellan molnen, nordlig vind och uppehållsväder.

I morse vägde jag 75,2 kg.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-27 09:00:10

Temperatur: 14,8 °C
Lufttryck: 1003,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 187,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,6 °C
Klockan:
08:36
Temp - Max:
18,6 °C
Klockan:
18:11
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
03:25
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
03:26
Lufttryck - Max:
1003,2 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Max:
999,4 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
05:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:18
Sol ned: 23:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:47 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 48s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:43
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här såg det ut för en stund sedan.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards