jans

Direktlänk till inlägg 29 juni 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 juni 2017 09:09

Torsdag den 29/6


Igår tog jag hojen och åkte söderut, först kika in till Anders i Stöcksjö där Mirabell2 betade på ängen.

 

Hon gör det med bra resultat, jämt och fint gräs är det.


Sedan tänkte jag väcka Hans som låg i husvagnen en bit söderut så E4 mot Nordmaling.

Men det var vägarbeten och jag fastnade i ett trafilklus med väglots så upp på centralstödet där jag satt och lyssnade på ljudboken i hjälmen, då ringde Hans, han var hemma hos oss och hade nog passerat den klorta stund jag kikade in till Anders.

Då kom den mötande trafiken så jag gjorde en fräckis och vände, vägräcket var laggt på marken så lotsen kunde vända och där vände jag också. Hem och träffade Hans, lunch och kaffe innan vi åkte iväg ut.

Kikade in på några affärer och så bjöd han på en räkmacka på Café Victoria innan vi åkte hem igen.


Hans drog vidare med sin husvagn till sitt nattläger någonstans och jag åkte sedan ut till Skeppsvik där jag träffade Maria och hade trevligt.

Hon gillade skarpt mitt senaste inköp och fotade mig.


Men det känns så dumt att vara "fotomodell".

 

    Men den känns skön och är fin, innehållet kan du bortse ifrån   


Efter kaffe och fikabröd samt regnskurar ute, vi fick gå ut och in några gånger då det kom korta skurar men det fungerade det också.

En sydlig vind drog in från havet så det var ingen sommarvärme direkt.

I vattnet var det 17° sa Maria.


Hem igen och vägarbeten efter E4 men jag hade inte bråttom.

Hemma blev det dator jobb och plockande med grejor, Ska hjälpa Erik renovera bromsarna på hans bil i helgen och behöver verktyg som inte använts på många år.


Inger kom hem och jag såg slutet på Morden i Midsomer, jag somnade ju en stund i förrgår men faktiskt sov jag nog inte så mycket för jag mörkte inte att jag missat något.

Måste bara ha nickat till. Kaffe och en ostmacka blev det också.


Gick isäng med min trista ljudbok men det är en bok och då läser man klart när man börjat, den kan ju bli bättre.

Mycket mat och gott igår, ingen speciell promenad men en del traskande runt runt så det blev lite bengympa i sängen med Mirabell utmed mig.


Låg ganska länge med boken med sedan sov jag gott inatt, Gunnar kom in och gjorde mig sällskap mellan benen. Han ville väl värma sig då det bara var +5,5° ute vid 3-tiden.


Steg upp ½8, vägde mig och vågen stannade på 74,4 kg, tydligen bra att äta en jätteräkmacka och fika på kvällen om man vill gå ned i vikt.

Frukost ute med tidningen och löste 2 korsord.

Men jag har inte tid att sitta här då jag måste ut och hämta grejor och handla på några olika affärer.

Småsaker som ska till stugan dit vi ska åka i helgen.


Vädret är fint idag, solen skiner från en blå himmel, svag vind och inget regn så jag tar min MC när jag åker runt.

Just nu 19,5° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-29 09:30:10

Temperatur: 19,6 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 19,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 187,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
15:24
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
03:11
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
07:06
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
23:31
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:21
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:42 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:39
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, egentligen skulle jag bara vilja sitta på altanen och njuta idag men det kan jag göra i eftermiddag.

 

Nu klä på mig efter att ha programmerat min GPS om optimal rutt mellan affärer och ställen.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards