jans

Direktlänk till inlägg 28 juni 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 28 juni 2017 09:10

Onsdag den 28/6


Igår vaknade vi i stugan dit vi åkt med ett lass isolering och skulle klippa gräset m.m

Solen sken när vi åkte men det regnade då vi kom dit i förrgår men nu var det då uppehållsväder så det blev frukost ute på altanen.

Sedan kunde Inger klippa gräset och jag lastade av släpvagnen och fick in isoleringen under tak i carporten och det var inte så jobbigt.


Däremot att flytta på 765 kg lekablock eller murblock som de heter var jobbigt men jag fick ut dem på ungefärliga platser.

 

Men vi måste ut med mer grus på sidorna runt hela grunden och jag orkade köra tre kärrlass, orkade? Det började regna så jag sökte skydd under altantaket.

Där upptäckte jag ett hål i plasttaket och jag har mina misstankar om orsak och verkan. Ska prata med personer om det.

Nu tätade jag med smältlim och får se hur länge det håller tätt. Men det kan hålla länge eller takets livslängd.

Däremot gav jag katterna vatten ute och när jag hukat mig ner och ställde mig upp igen fick jag hjärnblödning.

Trodde faktiskt det då allt snurrade, fick en hemsk huvudvärk och illamående så det var nära att jag...

Men jag sjönk ned i dubbelsoffan på altanen och efter en stund lättade det, då gick/stapplade jag in och stoppade i mig lite socker.

En mandelkubb och en marsmallow fick duga.

Det kom mer regn men sedan drog det förbi och vi gick över till grannen.

Inger ville ha

 

och det fick hon, hon ska koka mer saft eller nån dricka hon kommit på att göra.

 


Sedan lasstade vi grejor och katterna så vi kunde åka hem till stan igen.

Väl hemma fick kisse kolla av sina revir och vi körde till BYGGmax där vi köpte brädor jag inte gjort tidigare.

 

De ska sitta under limträbalkarna och hålla upp skivorna för isoleringen så nu bör allt vara inhandlat för att bygga ihop underredet till gäststugan.


Pratade med kompisen Hans som nu var på väg norrut och jag funderar på att ta min MC och åka en bit söderut och väcka han i husvagnen, fast en 70-åring är väl ganska morgonpigg av sig.

Eller så tittar han in här senare idag.


En lätt middag ute på altanen och klockan 9 började ett nytt avsnitt av Morden i Midsomer.

En smörgås och kaffe så satt jag i rummet och såg på det, men somnade under slutet efter att jag tagit min 22-medicin.

Tur jag satt på datorn och spelade in så jag kan se om sista halvtimmen.


Gick isäng men det blev inte länge med ljudboken men Mirabell sov skönt på Ingers sänghalva och jag somnade utan gymnastik.

Orkade bara inte.

Har sovit gott och tungt inatt.


Idag så åker jag på en MC-tur och det blir nog söderut till Hans som är nere vid Nordmaling (5 mil ungefär) och sedan kan det bli ut till Skeppsvik och dit är det bara 3 mil.


Plocka här hemma om jag får tid och alltid finns det arbete att göra. För mycket tycker jag ibland.

Vågen stannade idag på 74,9 kg.


Vädret ska bli hyfsat idag men inte det dom sa igår, då skulle det bli varmt och bara sol, nu är det imorgon det sägs bli det.

De skjuter bara finvädret framför sig men huvudsaken är att det inte blåser och regnar, eller snöar för den delen.


15,5° utanför fönstret är skapligt och solen skiner just nu.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-28 09:30:10

Temperatur: 14,7 °C
Lufttryck: 1016,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från WNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 187,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
19,5 °C
Klockan:
12:02
Temp - Min:
11,2 °C
Klockan:
04:23
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
03:25
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:45 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:12
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut lite tidigare då solen inte kommit fram.

 

Nu ser det ut såhär.

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards