jans

Alla inlägg den 9 april 2022

Av Jan Sandström - 9 april 2022 13:33

Efter lite prat på WhatsApp så kom Erik förbi och vi åkte upp till Ersboda och Carstedts.
 


Där fick jag nyckeln till den här bilen och vi tog en sväng.
Den var rolig att köra och gick mest på el men gasade jag på så gick motorn igång och laddade batterierna.

 


Men jag får inte dra husvagnen utan att utöka mitt körkort och samma sak gäller den andra bilen vi åkte ut med.

Däremot blev jag överraskad att min Ford C-max står så högt i pris och att det är efterfrågan på den modellen jag har.


Erik drog iväg med mig och tittade på den här.

   

En ren elbil fast det kommer att ta år innan jag lärt mig allt i den.


DEN var i alla fall kul att köra och fyrhjulsspinn på asfalten då jag drog på i sportläget, fast det syntes på elmätaren.

Men livsfarligt att ha sportläget så det blev tillbaks till ECO igen.

 

Problemet är en leveranstid på närmare eller drygt ett år på den här bilen.


Jag kanske kör med min "gamla" C-max då bilarna inte är billiga. Kostar mycket mer än vad vi gav för huset en gång i tiden, i maj 1985.

Av Jan Sandström - 9 april 2022 08:23

Lördag den 9/4


Idag är det lite bättre väder såvida man inte är en isbjörn eller snölejon.

Det snöade nämligen igår så att busstrafiken, tågen ställdes in och även flyget fick vända.


    

 


Jag sparade några videoklipp jag tog innan det hela brakade loss ordentligt.

Här hos mig kom det kanske 20-30 cm men det mesta yrde och drevade så på bilens motorhuv och framför garagedörrarna låg det nog en meter klabbsnö.

Men jag rörde bara på det som låg på bilen så gled det av, eller började och resten for då jag backade ut bilen på gatan.

Sedan fick jag skotta bakom snöslungan så att jag fick ut den och kunde börja köra undan.

Skottade även hos grannen tvärs över gatan då dem var ute med bilen och bilplatsen tom.


Jag blev då svettig så det var skönt att komma in och sedan kaffe i lugn och ro.

Småfåglarna ute fick solrosfrön och jordnötter och jag strödde även ut frön på gången och snön, alltså senare när det slutat snöa.

Då fick koltrasten, bofinken och domherren mat för dom äter det som finns på marken.

    Jo dom stackarna har kommit men det brukar vara mer barmark när dem är här för än är det inte vår.


Skulle ju modifiera nya snöslungan men det gick inte som jag tänkt, solenoiden var lite för kraftlös fast jag tyckte den drog ordentligt när jag först testade den.

Så nu har jag ändrat planerna och ska få tag på ett handbromshandtag till en cykel och testa om jag kan få dit och hur det går att sköta bland alla andra spakar.

    Men igår skruvade jag ihop originaldelarna så kan jag då använda slungan OM det kommer mer snö. Man vet aldrig.

Eljest kommer det väl till hösten.


Inger jobbade kväll så jag värmde en bytta med vad som visade sig vara blomkålssoppa och den åt jag medan det blev film från Netflix.

Jag hann se två filmer, The Glass House som var sisådär och så The Doorman som var lite bättre

Fick gå ut och köra undan plogkanten som blev efter att traktorn kört men det blev inte så mycket som jag trott.
Bara hos en granne lades det av en ordentlig driva som jag slungade undan och kunde gå in för att fortsätta på den första filmen.

Inger kom hem och senare blev det sängen och sova.

Gunnar gick ut en sväng efter midnatt men sedan tror jag han legat inne, igår ville han inte ut under värsta ovädret.


Jag har sovit gott hela natten och klev upp då Inger steg upp.

Frukost och tidning avklarade och jag såg att grannen Franks hus är till salu, han gick ju och dog men var ju gammal och sjuk.

Det var i det garaget Umeå Van Service startade sin verksamhet.

    Idag bjuder jag på lite reklam men jag blir lite sugen på att åka till Carstedts och byta bil. Det är ju där jag handlat de sista 20 åren och 4 Fordar.

Men det är mycket pengar och kanske är det bäst att hyra bilen de första 3 åren.


Eljest inget inplanerat idag, ut och finskotta kanske för det är fullt med snö på släpvagnen vid garaget framför dörrarna.


Kaffe och så kanske Aidensfield på datorn, ljudboken i soffan och bara ta det lugnt idag.


+2,8° utanför fönstret men mulet och måttlig vind. Fast ändå ganska ljust så kanske kan solen kika fram någon stund.

I alla fall så tinar snön som föll igår.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-09 08:45:15

Temperatur: 1,8 °C
Lufttryck: 974,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 28,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
08:38
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
18:46
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:08
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
974,1 hPa
Klockan:
08:34
Lufttryck - Max:
981,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
970,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
966,7 hPa
Klockan:
12:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:39
Sol upp: 05:30
Sol ned: 19:53
Skymning: 20:45
Dagsljus: 16:06 tim:min
Dag längd: 14:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:52
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 05:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilder.

       

Det är snön på verandataket som ställer till med problem då den kommer att rasa ned på gångbron och bli till is.
I sommar har jag tänkt sätta upp rasskydd över den biten


 


En plogkant och mycket snö i stugan men jag åker inte upp bara för det då det ska bli varmare väder och det kommer att tina bort.
Ändå för mycket grus i botten för att köra med slungan.
Normalt skulle jag ha kört och plattat till snön med bilen så att det blev ett hårt underlag men nu väntar jag på våren.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards