jans

Alla inlägg den 12 april 2022

Av Jan Sandström - 12 april 2022 08:59

Tisdag den 12/4


Igår var en fin dag med sol och ganska varmt.

Men först gick jag ut i garaget och gjorde klart nya handtaget på snöslungan.

Ett bromshandtag till cyklar blev perfekt tillsammans med en bit plåt jag bockade och borrade hål i.

   


Den gamla knappen man skulle trycka ned var för trög för mina tummar och fingrar och fästet var lätt att bryta loss.   

 


Lite senare blev det en liten promenad för mig.

  

Passade på att köra ut den nylagade slungan och parkera den, sedan parkerade jag min gamla utmed så nu står de där igen och nu ska det väl inte ramla ned 3 dm snö någon fler gång i vår.


Och ännu senare kom Anders förbi men utan vovve, han låg hemma och sov då det blev en jobbig helg för han uppe i fjällen med skidåkning slättförs fast Atho fick springa.

På väg hem var Anders den som kom först och fick larma 112 vid en olycka i Stöcksjö vid 4-tiden på morgonen. En otrevlig händelse. 


Men här hemma tog vi itu och kollade vad det var för missljud i framvagnen på hans bil.

Först fick jag köra en liten sväng och hemma igen hissade vi upp vänster framhjul som togs bort.

Vi kunde inte hitta något som skulle orsaka skrapljudet.

Därefter höger hjul och ingenting där heller förrän Anders tog tag i bromsskivan och den gick att vicka på.

Det blir hjullagerbyte nästa vecka och Anders lämnar in bilen för jobbet även om jag skulle klara det själv men det går fortare om verkstan gör det och han har ändå tid för service på bilen.


Inger åkte bort på middag hos en gammal vän till oss och jag blev ensam hemma.

Gick som snabbast över och tittade på Vallmovägen 16 som det var visning på och fick prata med ett par spekulanter och mäklaren.

 

Som  jag ser det inte mycket hus för pengarna men så är prisläget på husen idag.

Det var då många som kom och tittade.


Den vanliga maträtten här fick det bli. Rester. Eller egentligen inte för någon form av kött från frysen.

Sånt där trådigt som går lätt att äta utan kniv värmdes i mikron och till det färsk och vitkålssallad.

Kolsyrat vanligt vatten till och så TV.

Försökte se ett par filmer men slutade bort efter nån kvart och vidare snabbspolning innan jag satte på Under belägring 2

Den där Steven Seagal kämpar mot fanatiska knäppskallar på ett tåg och såklart klarar av det omöjliga.

Kan man inte skicka han eller Rambo till Ryssland och ta ihjäl den där despoten som håller på att förstöra världen.


Inger kom hem tidigare på kvällen och lyssnade på radio.

Jag såg film till det var dags för sängen och Gunnar låg som vanligt tvärs över min säng.

Så jag kröp ned på Ingers halva en stund innan jag makade efter katten lite.

Senare fick jag gå upp och hämta stora yllefilten då jag frös.


Somnade om och vaknade senare av att det var fruktansvärt varmt och då var Gunnar någon annanstans.

Sov vidare till 7 men låg kvar en stund innan det blev morgon med raka, dusch, frukost och tidningsläsning samt nyheter från TT om Ukrainakriget.


Idag ska jag försöka ta mig ut och nöta skorna igen om jag inte ger mig på en cykeltur, fast det är så jobbigt.

Roligare med promenad och ljudboken i lurarna.

Ska ta fram Anders reservcykel som står här och smörja upp den lite.

Kanske baxa ut sågarna och klyva lite virke som ska vara till stomme på Marias balkong och kattnätet.

För det ska bli en solig, fin och varm dag. +9° och 5 m/s i byarna så det blir då takdropp. 


Ute nu har jag +3,7° i skuggan, svag vind och blå himmel.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-12 09:15:14

Temperatur: 6,5 °C (uppe i solen)
Lufttryck: 1009,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 4,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
17:17
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
02:59
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
05:50
Lufttryck - Max:
1009,8 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
985,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:27
Sol upp: 05:20
Sol ned: 20:02
Skymning: 20:56
Dagsljus: 16:29 tim:min
Dag längd: 14:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:02
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser morgonbilderna ut.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards