jans

Alla inlägg den 15 april 2022

Av Jan Sandström - 15 april 2022 07:32

Långfredag den 15/4


Igår var den fin dag på många sätt och vis.

Inte bara det att solen sken men jag fick besök av Peter och Emil som hämtade lite kläder till Emil som skulle ut och be om godis.

Peter kanske också skulle ha huckle, kvast och kaffepanna.  


Ska försöka ha den här flaggan jag gjort själv innan jag skriver något om Ukraina

 

Dessutom hände något stort nere vid Ukraina.

Det ryska flaggskeppet Moskva har sjunkit, bekräftar Ryssland.

Men orsaken velas om och Ukraina säger att man sänkt fartyget som var Rysslands stolthet och svartahavsflottans flaggskepp.

Däremot vill inte dom erkänna att det blev sänkt av Ukraina  

Skäms man för det och då skyller på att man själva slarvat och orsakat en brand i ett rum med granater.

Det är väl mer skämmigt att dom själva slarvat till det så än att erkänna att fienden lyckades hitta en öm punkt på fartyget.


I alla fall så påtade jag på här och mest ute, rullade ihop spännband och rensade upp lite i bilen.

Fixade till nytt skydd till min GPS på min MC, istället för en avkapad glasslåda blev det en avkapad matlåda i något styvare plast.

Däremot är den nya lite mindre så kanske blir det inte lika bra skydd och avskärmande av solljus. Den är då betydligt stabilare.

 


Hackade och skottade undan lite snö och då blev det plötsligt en bro här ute.

 

Plogkanten var stenhård men det hade börjat tina under, men nu bör plattorna komma fram under dagen.

Det blev lite plock med annat också och även stunder då jag bara satt och latade mig ute på altanen med kaffe och ljudboken som nu är Tidsflyktingen från 1987 av Clifford D. Simak.

Jag hann leta och planera för stugförrådet och vi (JAG) har tänkt försöka byta ut ytterdörren på stugan och på förrådet som ska isoleras. Men där finns inte samma dörr i det format jag behöver så det kan bli så att jag får göra hålet i väggen större.

Men det bör inte vara några problem.


Inger kom hem och så gjorde hon i ordning tre påskskinkor, såg ut som julskinkor men det var det inte, vad det nu är för skillnad.

Två skulle tillbaks till hennes jobb idag och en var från vår egen frys och så blev det middag

Förrätt med macka med gubbröra på, varmrätt blev blöta (Tunnbröd doppat i skinkspad och så skinka, smör och äppelmos) Enormt gott och till det såg vi hur man uppfann bilen.

Fast är bilen en uppfinning? Består inte den av flertalet andra uppfinningar man bara skruvat ihop.


Kaffe och kaka till efterrätt och då såg vi matinéfilmen som sändes tidigare.

Den Svenska filmen

7 miljonärer

Finns på SVTplay


Det blev sängen och då först lyckades jag locka in Gunnar som legat ute hela långa dagen och kvällen.

Jag har då sovit gott inatt och steg upp runt halv sju.


Idag ska det bli ännu finare väder enligt yr.no

Så det blir väl ute även idag fast jag har funderat på om jag kunde ta en liten sväng på hojen, fast det är ju så jobbigt att klä på sig nu när man äntligen får lätta lite på klädseln.

Det är ganska skönt att bara sitta där ute på altan också, ta spaden och hacka lite i snödrivan och så en stor mugg kaffe och en skinkmacka. Bensinen är ju också så dyr idag.


Nåja, jag får se vad det blir idag.

Anders har undrat om vi inte ska äta lite påskmat på IKEA men det kan inte Inger då hon jobbar idag och jag vet inte ens om IKEA är öppet i helgen.


I alla fall så skiner solen från en blå himmel och svag till måttlig sydostlig vind ser det ut som, då blåser det in på altanen mot gatan.

Får sitta bak vid förrådet då.


Ska ta och flytta på fröautomater och hänga upp dem i björkarna inne på gården.


Bara +1,9° just nu här utanför fönstret som är mot norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-15 08:15:14

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från N,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 3,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
07:38
Temp - Max:
12,0 °C
Klockan:
12:10
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
03:54
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
23:45
Lufttryck - Max:
1024,2 hPa
Klockan:
08:06
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1019,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1011,7 hPa
Klockan:
04:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:15
Sol upp: 05:09
Sol ned: 20:11
Skymning: 21:06
Dagsljus: 16:51 tim:min
Dag längd: 15:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:04
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och morgonbilderna som visar att nu tinar det.

         


Det ordnade sig i stugan, behövde inte skotta det som kom tidigare och vägen är snöfri. Här men i skugga av skogen är det nog både snö och is kvar så än får vinterdäcken sitta kvar på bilen, kör ju ändå dubbfritt så jag behöver inte byta för att almanackan säger det.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards