jans

Alla inlägg den 14 april 2022

Av Jan Sandström - 14 april 2022 17:50

En fin dag och jag har varit ute mest hela dagen och byggt en bro.

Av Jan Sandström - 14 april 2022 08:40

Skärtorsdag den 14/4


Igår var en fin dag med sol och skapligt varmt fast det blåste en del.


Det blev en promenad på några km.

 

Ljudboken i lurarna och så ena foten framför den andra, titta på hus och bilar och solen skiner. Barmark men även sjupa vattenhål på sina ställen.

Där får man se upp för bilar då man försöker ta sig förbi på plogkanten utmed vägen.


Här hemma hackade jag i snön och Maria kom och lånade bilen, som Erik skulle ha.

Erik kom förbi och barnen gjorde upp om att hon skulle åka förbi och lämna borden jag lastat in tidigare.

Då passade jag även på att lägga spillvirket jag kapat upp i ett par sopsäckar för att senare ta med till stugan att elda i kamin eller badtunnan.


Kaffe ute och katterna tyckte också det var skönt där.

Inger kom hem och Maria kom hem med bilen och hade några godsaker med som tack för lånet 


Men rulltårta med ett stekt ägg på, kan det vara gott, jodå det var det och det blev efterrätten senare på kvällen.

 

Jag skjutsade hem Maria med det hon handlat, kattmat och en jättestor älg.


Jag hann även kolla vad jag hade för uttag eller ingångar på bildskärmarna, ska ju framöver skaffa någon form av dockningsstation och använda min knähund, alltså bärbara dator.

  

Enkelt att använda mobilkameran men det fastnar så mycket annat skräp på bilderna.

Det blev nog även lite ett och annat under dagen innan jag fixade middan.

Lax, gubbröra, potatis och sallad fast Inger hjälpte nog till lite grann.


Det vanliga på TV, Island på 5 minuter, uppfinningar och nu toaletten. Tänk så dom har det på andra håll ute i världen.

Senare såg jag ett avsnitt på St Aidan's Royal Free Hospital i Yorkshire på 1960-talet.

Sängen och inatt blev det öppet fönster så kisse kunde gå ut och in som dem själva ville.

Nu ligger bägge två som hoprullade igelkottar och sover på sängen.

Men Gunnar var ute i morse och när han kom in tror jag han rullat sig i lervälling och skräp så jag fick borsta och offra min handduk innan han fick hoppa upp på sängen.

Det är alltså vår.


Jag har sovit gott och upp vid sju eller straxt före.

Morgonsysslor avklarade då Tomas ringde och jag slarvade bort en dryg halvtimme med han och prat om hälsa, husvagn, bilar och en del annat.

Dom var förresten hemma från förskolan idag, också.  


Idag verkar det bli en fin dag igen, så kanske orkar eller ids eller hinner jag med en promenad. Det beror på om det dyker upp något annat som ska göras.

Den där cykeln jag skulle gå igenom står fortfarande orörd i garaget. Men det är ju ingen panik då Anders inte behöver den i dagarna.


Utanför fönstret i skuggan har jag nu +5,5° och solen skiner och svag vind.

Väderstationen visar att det blir förmiddagskaffe ute på altanen och Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-14 09:00:14

Temperatur: 8,9 °C
Lufttryck: 1012,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 17 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 7,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
08:55
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
11:46
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
04:56
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
04:59
Lufttryck - Max:
1012,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,2 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Min:
1011,7 hPa
Klockan:
04:07
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:19
Sol upp: 05:13
Sol ned: 20:08
Skymning: 21:03
Dagsljus: 16:44 tim:min
Dag längd: 14:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:23
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Säkert skönt där mot gatan och söder, så här såg morgonbilderna ut idag.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards