jans

Alla inlägg den 10 april 2022

Av Jan Sandström - 10 april 2022 08:23

Söndag den 10/4


Igår, efter morgonsysslor och prat med barn, ett par av dem och det blev prat om elbilar då jag blev taggad av annonsen Carstedts hade i tidningen.

  Så det blev så att Erik skulle ut och han kom förbi och hämtade mig.

Först upp till bilfirman här och jag fick lite snabba instruktioner och bilnyckeln till

    den här som stod klar ute.

Det var kul att köra en helt ny bil och på el.

Den har en lite unik konstruktion då hjulen bara drivs med elmotorer och bensinmotorn går igång bara då den laddar eller om det skulle behövas mer värme i kupén.

Jag kan säga att var jag taggad innan så var jag förtjust efteråt.


Men Erik var inte nöjd så Jula som jag ville förbi fick vänta och han letade sig fram till en annan bilfirma där jag skulle få prova en annan bil.

Och det var en annan.  

   


Inte den här utan den vi till slut efter toabesök, kaffe och kaka fick provköra var svart.


 


En helelektrisk bil och första gången jag provade en sådan så jag var lite nervös då jag körde ut från parkeringen.

Grejor och grejor och bilder på panelen.

Men den gick fint och gas o broms satt ju där de skulle.  


Förbi Biltema och upp mot Ersbodarondellen där jag körde höger efter Kolbäcksvägen, samma väg som jag körde den andra bilen.

Det blev 100 km/h och jag behövde ju inte stå för bränslet nu heller så gasa på.


En bit längre bort vände vi och så under vägen och på uppfarten, nu stod den i Sportläge så när jag kom upp på stora vägen och inga andra fordon gasen i botten.

Släpp på alla fyra hjulen på asfalten och 100 efter ett par sekunder. Men batterimätaren sjönk ett par %.

Lite lugnare på vägen tillbaks och inställd på ECO igen och parkerade.

Backkamera och bild ovanifrån, vete 17 när drönaren skickades upp      

Men kan man lita på den bilden, inte då utan det fanns ju vanliga backspeglar också.


Var jag taggad av den andra bilen så...


Jag blev däremot överraskad och förvånad då jag på Carstedts undrade vad jag kunde få för min "gamla" Ford C-max och han sa runt 100 000:-

Han sa att det är en eftertraktad bilmodell då den är högre och bensinmotor.

Man kanske skulle göra ett återbesök fast då uppstår ett problem, eller två beroende på bil.

På båda måste jag ta utökat körkort för att kunna dra husvagnen.

På elbilen är det ett års väntetid eller mer.


I alla fall så åkte vi förbi Jula och jag fick tag på mina bromshandtag till cykel

  Ska prova att montera ett sådant på snöslungan för att reglera höjden, vicka upp och ned.

Har sett andra slungor som har något liknande istället för den lilla knappen att trycka sönder tummen på.

 

Om den gick lätt att trycka ned men den går skittrögt.


Väl hemma från bolprovkörning och inköp så åt jag lunch och sedan grejade jag i garaget med slungan.

Det bör gå att få dig bromshandtaget men då måste jag ta bort manöverknappen och fästet så innan jag gör det måste jag säkerställa att min   fungerar.


Lite datorpyssel och läsa om eländet i Ukraina, en stund på soffan med kelsjuk Lycka på magen och jag sov nog en stund.


Inger kom hem och det blev middag, nån paj från frysen, stekt kött från frysen och sallad o broccoli.

Rött vin för mig och så TV där vi såg om hängbroar på URplay och det blev något annat också.


Senare då Inger gått till sitt började jag se om SpaceX på Netflix.

Return to Space

Men jag såg inte hela då klockan blev mycket och vi gick isäng.


Har sovit gott och 7 steg jag upp.

Idag fullt upp och jag tror inte jag hinner med snöslungan, ska hämta Inger på jobbet då hon har timmar och då ska vi iväg till Tavelsjö och inviga svåger och svägerskans nya hus.

Vi har redan tittat där ett par gånger, senast då vi hämtade den där kabeltrumman tillsammans med barnbarnet Emil.

Nu blir det förtäring och fler är bjudna så det gäller att klä sig passande fint.


Det är fint väder idag med +1,3° vindstilla och lite sol men himlen ser ändå grå ut.

Fast prognosen från YR.NO säger nederbörd i eftermiddag och det kan börja vid 11

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-10 09:00:15

Temperatur: 2,6 °C
Lufttryck: 981,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från SW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 29,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
12:18
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
05:51
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
23:07
Lufttryck - Max:
981,3 hPa
Klockan:
08:18
Lufttryck - Max:
980,6 hPa
Klockan:
23:05
Lufttryck - Min:
980,0 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Min:
970,8 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:35
Sol upp: 05:27
Sol ned: 19:56
Skymning: 20:49
Dagsljus: 16:14 tim:min
Dag längd: 14:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:35
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards